ایسنا - رییس اتاق پایاپای شرکت بورس کالای ایران از تغییرات مهم دستورالعمل اتاق پایاپای خبر داد.

عباس یعقوبی اظهار کرد: دستورالعمل جدید اتاق پایاپای به کارگزاران ابلاغ شده است و آنها موظف به اجرای آن از روز ۱۴ اسفندماه هستند. وی در بیان برخی از تغییرات مهم دستورالعمل اتاق پایاپای به تغییر میزان جرایم ابطال معامله اشاره و اظهار کرد: پیش از این جریمه ابطال معاملات ۵/۲ درصد بود که در دستور العمل جدید به ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: مدت زمان تسویه هزینه معامله از سوی خریدار بعد از ۷۲ ساعت به ۷روز کاهش یافته است که این مدت پیش از این ۱۰ روز بعد از ۷۲ ساعت بوده است.

به گفته یعقوبی در بحث شرایط تحویل کالا نیز تغییراتی ایجاد شده است؛ به‌طوری که در حوزه خریدهای سلف همان ۱۵ روز مهلت اجرا خواهد شد اما برای سلف‌های کوتاه مدت بعد از تاریخ تحویل ۵ روز و برای سلف بلندمدت حداکثر ۱۵روز از تاریخ تحویل فروشنده موظف به تحویل کالا است.

رییس اتاق پایاپای بورس کالا همچنین از تغییر جرایم عدم تحویل کالا خبر داد و افزود: فروشنده از روز تسویه تا زمان تحویل به ازای روزهای دیرکرد موظف به پرداخت جریمه است. وی با بیان اینکه از این به بعد فروشندگان موظف به تفویض اختیار در مورد حواله تحول کالا به کارگزاران هستند؛ به تغییر دیگر در دستورالعمل اتاق پایاپای اشاره و خاطرنشان کرد: فرم‌های عرضه نیز تغییر پیدا کرده است که در پی آن برخی از شرایط عرضه در این فرم‌ها دچار تغییر شده‌اند.

رییس اتاق پایاپای بورس کالا در پایان به تغییر ساعات زمان اعلام عرضه اشاره کرد و گفت: ساعات زمان اعلام عرضه تا ۵/۲ ساعت روز قبل می‌تواند ادامه داشته باشد؛ ضمن آنکه برای محصولات فولادی کماکان مصوبه کارگروه بازار در اعلام عرضه حاکم خواهد بود.