مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور با تاکید بر حمایت قاطعانه دولت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش حمل‌ونقل به ویژه مترو، اتوبوس و تاکسی، از نهایی شدن فاینانس ۵ هزار میلیارد تومانی برای توسعه قطار شهری در کشور خبر داد و گفت: ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این فاینانس مربوط به تکمیل خطوط سه، چهار، شش و هفت متروی تهران است. به گزارش ایسنا، محمد رویانیان، رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در نشست مدیران عامل قطار شهری کلانشهرها، با تاکید بر اینکه سال ۹۰، سال اتحاد و هم‌افزایی و توسعه مترو و ابتکارات جدید در این بخش است، گفت: دولت در سال آینده یک هزار و ۶۲ میلیارد تومان بودجه عمومی برای توسعه مترو اختصاص داده و به همین میزان نیز شهرداری‌ها باید اعتبار اختصاص دهند که بدین ترتیب اعتبار مترو در بخش عمومی به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه از این میزان بودجه حدود ۳۰۰ میلیارد برای تهران در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: از سوی دیگر در بخش یارانه بلیت مترو نیز دولت سال آینده، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که بخش عمده‌ای از آن متعلق به تهران است. رویانیان با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از یارانه بلیت مترو متعلق به تهران است، افزود: ‌این رقم تقریبا هفت برابر بودجه سال ۸۸ در این زمینه است. رویانیان با اشاره به اعلام بلیت ۹۷۵ تومانی برای مترو در سال آینده نیز گفت: این عدد به هیچ عنوان درست نیست و تصور می‌کنیم شاید نصف آن درست باشد که بخشی از آن را باید دولت و بخشی را شهرداری به صورت یارانه پرداخت کند تا فشاری به مردم نیاید.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات اختصاص یافته توسط دولت و شهرداری برای توسعه مترو به هیچ عنوان کافی نیست، گفت: اینکه بخواهیم حمل و نقل را آزاد کنیم کار درستی است، اما زمانی این امر امکانپذیر است که مردم نیز توان بالا در پرداخت داشته باشند. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور تاکید کرد: تنها راه تحول بنیادین در حمل و نقل آزاد کردن نرخ حمل و نقل و سود ده کردن آن است.