10  اقتصاد برتر رقابت پذیر جهان

مجمع جهانی اقتصاد که به نام داووس مشهور شده است، در آستانه برگزاری نشست سال ۲۰۱۱ «گزارش رقابت پذیری جهانی برای سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱» را منتشر کرد. این گزارش مشروح، نکات قابل توجهی از وضعیت کشورها را در رابطه با رقابت پذیری ارائه کرده که برای خوانندگان جذاب است. چند موضوع از این گزارش را انتخاب کرده ایم که می خوانید: مجمع جهانی اقتصاد معتقد است ده کشوری که در ادامه به طور خلاصه معرفی می شوند از نظر رقابت در صدر سایر کشورها قرار دارند.

۱ - سوییس

این کشور کوچک واقع در اروپا در سال ۲۰۱۰ نیز همانند سال قبل رتبه اول رقابت پذیری را به خود اختصاص داده است. به اعتقاد کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد، سوییس با برخورداری از ظرفیت عالی برای نوآوری و همچنین با بهره مندی از بنگاه‌های تجاری پیشرفته در دو رکن «نوآوری» و «پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری» رتبه های ۲ و ۴ را به خود اختصاص داده است. مراکز تحقیقاتی علمی کشور سوییس از کارآمدترین مراکز پژوهشی در دنیا هستند. مشارکت نیرومند دانشگاه و صنعت در سوییس در کنار سرمایه‌گذاری کافی برای تحقیق و توسعه از سوی بنگاه‌ها، حمایت قوی از مالکیت فکری و حمایت دولت از نوآوری، زمینه را برای ثبت اختراع در این کشور مهیا کرده است. نهادهای عمومی سوییس با کسب رتبه پنجم از کارآمدترین و شفاف ترین نهادها در جهان به حساب می‌آیند. محیط اقتصادی کلان در این کشور شفاف است.

۲ - سوئد

کشور سوئد که از کشورهای حوزه اسکاندیناوی به حساب می آید توانست در سال ۲۰۱۰ از سنگاپور و ایالات متحده جلو بزند و در جایگاه دوم اقتصادهای با رقابت پذیری بالا قرار گیرد. سوئد شفاف ترین و کارآمدترین نهادهای دولتی را دارد و میزان نفوذ فساد در این کشور بسیار پایین است. اعتماد عمومی به دولت در سوئد بسیار بالاست و از این نظر در رتبه ۳ در دنیا قرار دارد. بنگاه‌های سوئدی بالاترین میزان وفاداری به اصول اخلاقی را دارند. بازار مالی و بازار کالا در سوئد بسیار شفاف است. سوئد از نظر میزان جذب فناوری رتبه اول را به دست آورده است.

۳ - سنگاپور

این کشور بندری مستقر در آسیا، سال‌ها است که در میان رقابت پذیرترین کشورها قرار دارد. در سال ۲۰۱۰ در شاخص رقابت پذیری، سنگاپور مقام سوم را به دست آورد. نهادهای سنگاپور همچنان رتبه اول را دارند و میزان فساد در پایین‌ترین درجه است.

سنگاپور دارای جاده‌ها، بنادر و تسهیلات حمل و نقل هوایی فوق‌العاده نیرومندی است.

۴ - ایالات متحده آمریکا

اقتصاد آمریکا از نظر رقابت پذیری همچنان روند نزولی دارد و در سال جاری با ۲ پله سقوط به رده چهارم جهان رسیده است. نقاط ضعف پدیدار شده در ایالات متحده آمریکا، سطح رقابت پذیری بنگاه‌ها و دولت را کاهش داده است. اما بنگاه‌های آمریکایی از نظر نوآوری در سطح بالایی قرار دارند و دانشگاه‌های معتبر آمریکایی با صنعت، مشارکت فوق العاده ای را تجربه می کنند. کیفیت نهادها درآمریکا روندی نزولی دارد و از رتبه ۳۴ به رتبه ۴۰ پایین افتاده است. اعتماد عمومی به سیاستمداران آمریکایی با کسب رتبه ۵۴، موقعیت خوبی را نشان نمی‌دهد. بی ثباتی اقتصاد کلان، همچنان بزرگ‌ترین ضعف اقتصاد آمریکاست.

۵ - آلمان

اقتصاد آلمان از نظر شاخص رقابت پذیری دو پله صعود کرده و در سکوی پنجم ایستاده است. بهبود محیط اقتصاد کلان این کشور محسوس است و از رتبه ۳۰ به رتبه ۲۰ آمده است. زیربناهای فیزیکی مناسب مثل حمل و نقل، برق و مخابرات که رتبه دوم را به خود اختصاص داده اند، به آلمان کمک کرده‌اند تا خود را بالا بکشد. بهره‌مندی از سیاست ضد انحصار در آلمان و تشدید رقابت در این کشور، چشمگیر است و بنگاه‌های آلمانی همچنان تشنه جذب فن‌آوری‌های جدید هستند.

۶ - ژاپن

دومین اقتصاد بزرگ جهان تا همین دو سال پیش با وجود گرفتاری و رکودی که سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان عناصر رقابت پذیری را دارد. ژاپنی‌ها توانسته‌اند از مقام هشتم به مقام ششم ارتقاء پیدا کنند. نرخ سرانه بالای اختراع در ژاپن به رقابت‌پذیری آن کمک می‌کند.

بی ثباتی محیط کلان اقتصادی، همچنان ضعف بزرگ ژاپن به حساب می‌آید.

۷ - فنلاند

فنلاند خود را در بسیاری از حوزه ها با سوئد در حال رقابت می بیند، اما در رتبه بندی اخیر از سوئد عقب ماند و رتبه هفتم رقابت پذیری را به خود اختصاص داد. با این وجود محیط کلان اقتصادی مناسب و محیط نهادی شفاف از مزیت های آن است.

۸ - هلند

کشور هلند پس از فرازها و فرودهای پر شمار چند سالی است در مسیر رشد رقابت قرار گرفته است. بنگاه‌های پیشرفته هلندی در رسیدن این کشور به رتبه هشتم رقابت پذیری، نقش قابل توجهی داشته اند. نظام آموزشی بسیار کارآمد و محیط اقتصاد کلان با ثبات از ویژگی‌ های هلند است.

۹ - دانمارک

دانمارک در سال‌های اخیر توجه خوبی به عنصر رقابت‌پذیری را در شاخص های گوناگون تجربه کرده است. با وجود این که دانمارکی‌ها از نظر درآمد سرانه در موقعیت ممتازی قرار داشته، نظام اداری سالمی دارند و از بازار کار مناسبی برخوردارند، اما سرعت پیشرفت آنها کند شده و در رتبه نهم ایستاده‌اند.

۱۰ - کانادا

کشور بزرگ کانادا، تلاش کرده است که در حوزه کسب و کار، همچنان عنصر رقابت‌پذیری را در همه ارکان و سطوح و مشاغل و نهادها به کار گیرد. این اراده سیاسی به همراه بازارهای بسیار کارآمد و توسعه بازار مالی و افزایش درجه شفافیت اداری، کانادا را یک رتبه بالاتر آورد و جزو ۱۰ اقتصاد برتر رقابتی شد.