گروه بورس - همایون دارابی: بورس تهران دیروز در حالی که تنها یک روز کاری از سال ۱۳۸۹ باقی مانده است همچنان خیره‌کننده به رشد خود ادامه داد تا بتواند خود را به مرز ۲۳ هزار واحد نزدیک کند. در بازار دیروز رشد یکپارچه نمادهای عمده از جمله مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه و دو قلوهای سنگ‌آهنی موجب شد تا شاخص ۳۴۸ واحد رشد کرده و به ۲۲ هزار و ۸۰۳ واحد رشد برسد. با این شرایط احتمال رشد شاخص بورس در صورت عدم‌تعطیلی روز شنبه و عبور شاخص از مرز ۲۳ هزار واحد پررنگ‌تر از روزهای قبل شده است.

معامله‌گران در شرایطی با صف خرید در اکثر نمادهای معاملاتی مواجه بودند که انگیزه کم‌فروشندگان برای فروش سهام در روزهای پایانی سال سبب شده بازار با کمبود عرضه سهام مواجه شود. در همین حال دیروز روند افت قیمت فلزات در بازار جهانی متعاقب بروز زلزله در ژاپن ادامه داشت، هر چند کارشناسان انتظار دارند روند تولیدات صنعتی ژاپن در خلال دو تا ۴ هفته آینده از سر گرفته شود.

در بازار دیروز گروه معدنی - فلزی صدرنشین بلامنازع بازار شد. صف‌های خرید سه نماد فولاد مبارکه و آلیاژهای یزد و ایران به همراه رشد قیمت سنگ‌آهن‌های گل‌گهر و چادرملو و به تبع آن رشد قیمت سرمایه‌گذار‌ی‌های امید و معادن و فلزات سبب شد تا این گروه در صدر بازار قرار گیرد.

کارشناسان بازار معتقدند که با توجه به وضعیت تولید فوق‌العاده شرکت‌های سنگ‌آهنی در سه ماهه پایانی سال‌جاری احتمال تعدیل بودجه سال ۸۹ و رشد سود این شرکت‌ها قطعی به نظر می‌رسد.

دیروز ملاحسین آقا عضو هیات‌مدیره گل‌گهر در گفت‌و‌گویی رشد تولیدات این شرکت و عبور از برنامه تولیدی شرکت را مورد تایید قرار داد که این امر می‌تواند انگیزه بازار را افزایش دهد. در همین حال دیروز در خارج بازار مسوولان ایمیدرو شرایط پیشنهادی هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مزایده فروش ۴ طرح فولادی را مطلوب تشخیص ندادند.

به نظر می‌رسد پیشرفت اندک طرح‌های به مزایده گذاشته شده و پراکندگی‌های جغرافیایی این طرح سبب انگیزه کمتر خریداران است. همچنین فاصله معادن سنگ‌آهن و هزینه‌های حمل و نقل سنگین دستیابی به این طرح‌ها از جمله انتقادات اولیه به شمار می‌رود.

در گروه پتروشیمی، فن‌آوران نیز دیروز با صف خرید مواجه بود. در گروه انفورماتیک، حق تقدم استفاده‌نشده تجارت الکترونیک پارسیان دیروز به تعداد ۵/۱ میلیون برگه در تالار عرضه شد که خریداری گردید.

در گروه تجهیزاتی سهامداران پس از مدت‌ها شاهد تشکیل صف خرید برای برخی از نمادهای این گروه از جمله حفاری شمال و صدرا بودند.

در گروه بانکی، معامله‌گران شاهد معامله یک بلوک بیش از ۵۰ میلیون سهمی بودند که این معامله ۶/۱۲ درصد کل معاملات دیروز بازار را تشکیل داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۱/۸۵ میلیارد تومان سهام معامله شد. از ۲۱۵ نماد مورد معامله ۳۳ نماد با کاهش قیمت و ۱۶۸ نماد با رشد قیمت معامله شدند.