گروه بین‌الملل- امپراتور ژاپن در نطق تلویزیونی کم‌سابقه‌ای برای نخستین بار در مورد فاجعه زلزله و سونامی این کشور در انظار عمومی سخن گفت و ابراز داشت که از این بحرانی که کشورش با آن مواجه شده است، به شدت نگران است. به گزارش بی‌بی‌سی، امپراتور آکیهیتو در یک نطق تلویزیونی کم سابقه گفت برای مردمش دعا می کند.

کارکنان نیروگاه هسته ای فوکوشیما دائیچی به دلیل افزایش میزان تشعشعات رادیواکتیو و تصاعد بخار از محل رآکتورها، پیش‌تر مجبور شده بودند این نیروگاه را ترک کنند.

یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن، گفت در حال حاضر میزان تشعشعات پایین آمده و محفظه یکی از رآکتورها احتمالا آسیب دیده است.

دولت فرانسه به خاطر خطر تشعشعات رادیو اکتیو در شمال شرق ژاپن، از شهروندان این کشور که در توکیو زندگی می‌کنند مصرانه خواسته است ژاپن را ترک یا به جنوب این کشور نقل مکان کنند. دولت فرانسه همچنین از شرکت هواپیمایی ایر فرانس خواسته است برای تخلیه فرانسوی‌ها از ژاپن چند پرواز در نظر بگیرد. تخلیه شهروندان فرانسه از روز پنجشنبه (۱۷ مارس)، آغاز خواهد شد.

میزان تشعشعات رادیواکتیو در توکیو، که بیش از دویست و پنجاه کیلومتر با نیروگاه فوکوشیما فاصله دارد و در جنوب آن واقع شده است، کمی بالا رفته اما گزارشگر بی بی سی در توکیو، گزارش کرده است که این موضوع باعث ترس مردم این شهر شده است. نیکی، شاخص بهای سهام در بازار بورس ژاپن، بعد از سقوط شدید در دو روز اخیر، در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۶ مارس)، با حدود شش درصد افزایش به کار خود پایان داد.

در حالی که کمک های جهانی به مناطق زلزله و سونامی‌زده ژاپن سرازیر می‌شود، نجات یافتگان، با برف و سرمای شدید در این کشور دست و پنجه نرم می‌کنند.

اغلب جاده‌های اصلی به طرف این منطقه پاکسازی شده و ارتش نیز برای انتقال مواد اولیه از هلیکوپتر استفاده کرده است. گزارشگر بی‌بی‌سی در شمال ژاپن می‌گوید نجات‌یافتگان در خانه‌ها، سالن اجتماعات و مدارسی که در زمین‌لرزه و سونامی تخریب نشده‌اند، اسکان داده شده‌اند.

بنا به تازه ترین آمار، بیش از سه هزار و پانصد نفر در حوادث طبیعی هفته گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

اما با توجه به این که اجساد زیادی در مناطق ساحلی ردیابی شده‌اند که هویت آنها مشخص نیست، انتظار می‌رود که آمار تلفات، افزایش یابد.

با گذشت پنج روز از بروز زلزله و سونامی، سرنوشت نیمی از جمعیت هشت هزار نفره شهر کوچک اوتسوچی، در شمال شرق ژاپن، هنوز هم روشن نیست.