گروه بین‌الملل- روز جمعه اکثر بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند. زیرا سرمایه‌گذاران به بالاترین سطح قیمت نفت طی ۳۰ ماه گذشته اهمیت ندادند و درعوض به گزارش مشاغل آمریکا و کاهش ارزش ین توجه کردند. کاهش ارزش ین به رشد سهام برخی از صادرکنندگان ژاپنی کمک کرد. اکثر بورس‌های آسیایی با افزایش روز را به پایان رساندند زیرا سرمایه‌گذاران در آستانه انتشار گزارش مشاغل آمریکا به خرید سهام روی آوردند. انتظار می‌رود این گزارش نشان دهد اقتصاد شماره یک جهان همچنان در مسیر بهبود پیش می‌رود.

رشد بورس‌های آسیا به افزایش بورس‌های اروپا کمک کرد. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۳۹/۵۹۵۷ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۹/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۴/۷۱۰۴ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۳۵/۴۰۱۳ واحد رسید. وال‌استریت نیز خود را برای افزایش آماده کرد.

فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۱۲۲۹۱ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۰/۱۳۲۴ واحد رسید.

به نظر می‌رسد بحران ژاپن تنها بر بورس این کشور به شدت تاثیر گذاشت به طوری که شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۳۹/۹۷۰۸ واحد رسید. از جمله مشکلات بیشماری که ژاپن با آن دست به گریبان است، تشعشع مواد رادیواکتیو از نیروگاه برق هسته‌ای از زمان وقوع زمین‌لرزه و سونامی در این کشور است.

اما سهام بخش صادراتی ژاپن به دلیل کاهش ارزش ین رشد کرد. ارزش سهام شرکت‌های کانن، سونی و تویوتاموتورز اندکی افزایش یافتند. ماه گذشته ارزش ین نسبت به رکورد تاریخی این ارز دربرابر دلار کاهش یافت.

علت این مساله مداخله هماهنگ کشورهای گروه هفت با هدف حمایت از احیای اقتصادی ژاپن درپی بدترین زمین‌لرزه تاریخ این کشور بود. در دیگر نقاط آسیا، شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۹۰/۲۳۸۰۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۷/۰ درصد رشد کرد و به ۰۱/۲۱۲۱ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۳/۱ درصد افزایش یافت و به ۴۱/۲۹۶۷ واحد رسید.

زیرا یک آژانس وابسته به دولت اعلام کرد تولیدات صنعتی چین در ماه مارس افزایش یافته است. این گزارش نگرانی‌ها را درمورد کاهش شدید تولیدات صنعتی ازمیان برد. شاخص خرید مدیران چین در ماه مارس به ۴/۵۳ واحد افزایش یافت و کاهش سه ماهه این شاخص پایان یافت. معامله‌گران در آستانه انتشار گزارش مشاغل آمریکا در ماه مارس درحال تثبیت موقعیت خود بودند. پیش‌بینی می‌شود ارقام این گزارش بهتر از حد انتظار باشد.

ارقام مشاغل آمریکا معمولا به مدت یک یا دو هفته تعیین‌کننده روند بازارسهام است و این‌بار تاثیر بیشتری خواهد داشت چون سرمایه‌گذاران این مساله را بررسی می‌کنند که فدرال رزرو آمریکا چه زمانی افزایش نرخ بهره را آغاز می‌کند. روز جمعه قیمت نفت برای تحویل در ماه مه به ۱۸/۱۰۷ دلار در هر بشکه رسید. این درحالی بود که روز پنج‌شنبه قیمت نفت رکورد ۳۰ ماهه یعنی رقم ۷۲/۱۰۶ دلار را ثبت کرده بود.