پیام قذافی به نخست‌وزیر یونان رسید

جورج پاپاندرئو نخست‌وزیر یونان (راست) - عبدالعاطی العبیدی فرستاده ویژه قذافی (چپ) / عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- نماینده قذافی برای یافتن راه‌حل بحران لیبی با مقامات یونان دیدار کرد و نخستین گروه از زخمی‌های جنگ لیبی برای درمان به ترکیه منتقل می‌شوند. به گزارش بی‌بی‌سی، بامداد دوشنبه گذشته وزیر امور خارجه یونان گفت که فرستاده ویژه معمر قذافی، رهبر لیبی، با جورج پاپاندرئو، نخست‌‌وزیر یونان ملاقات کرده و تمایل دولت خود به حل بحران کنونی این کشور از راه‌های مسالمت‌آمیز را به آگاهی او رسانده است. روز یکشنبه گزارش شده بود که عبدالعاطی العبیدی، نخست وزیر سابق لیبی، به یونان سفر کرده و حامل پیامی از سرهنگ قذافی برای نخست وزیر یونان است.

یونان از کشورهای عضو پیمان ناتو و عضو اتحادیه اروپاست و احتمالا رهبر لیبی در نظر دارد پیام او از طریق یونان در اختیار جامعه جهانی قرار گیرد.

پس از ملاقات فرستاده ویژه رهبر لیبی با نخست‌وزیر یونان، وزیر خارجه یونان گفت که مقامات لیبی در صدد یافتن راهی برای خاتمه دادن به جنگ کنونی در این کشور

هستند. العبیدی روز دوشنبه برای دیدار و گفتگو با مقامات ترکیه به این کشور عزیمت کرد.

پس از انتشار نخستین خبرها در مورد سفر نماینده ویژه سرهنگ قذافی به یونان، این احتمال مطرح شد که ممکن است او در صدد پناهندگی به غرب باشد اما بعدا این خبر تکذیب شد.

هفته گذشته، موسی کوسا، وزیر امور خارجه لیبی که ظاهرا در یک ماموریت رسمی برای برقراری ارتباط با کشورهای غربی به تونس سفر کرده بود، از آن کشور به بریتانیا سفر کرد و خواستار دریافت پناهندگی از این کشور شد.

گفته می‌شود که کوسا پیشاپیش تماس‌هایی با بریتانیا برقرار کرده و ترتیب پناهندگی خود از لیبی را داده بود.

پیش از او نیز تعدادی از مقامات ارشد دولت لیبی با کناره گرفتن از سرهنگ قذافی، به خارج پناهنده شده یا به مخالفان حکومت پیوسته‌اند.

درخواست بازجویی از کوسا

همزمان، پلیس اسکاتلند از وزارت امور خارجه بریتانیا خواسته است اجازه دهد از موسی کوسا بازجویی کند.

این بازجویی به ماجرای انفجار و سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت آمریکایی پان‌امریکن در شهرک لاکربی، اسکاتلند، در سال ۱۹۸۸ ارتباط دارد که به کشته شدن دویست و چهل و سه مسافر و شانزده خدمه هواپیما منجر شد.

در این واقعه، یازده تن از ساکنان لاکربی نیز در اثر سقوط هواپیما جان خود را از دست دادند.

مقامات آمریکایی و بریتانیایی حکومت معمر قذافی را مسوول این بمب‌گذاری معرفی کردند و در سال ۲۰۰۰ میلادی، یک شهروند لیبیایی به نام عبدالباسط مقراحی به اتهام بمب‌گذاری در این هواپیما به زندان محکوم شد اما دو سال پیش، مقامات بریتانیایی به دلیل بیماری او را از زندان آزاد کردند و به لیبی فرستادند.

خانواده‌های قربانیان واقعه لاکربی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا این احتمال را مطرح کرده‌اند که دولت لیبی و احتمالا سرهنگ قذافی مستقیما در برنامه‌ریزی و صدور دستور بمب‌گذاری در هواپیمای آمریکایی دست داشته‌اند.

موسی کوسا که هنگام پناهندگی به بریتانیا یکی از نزدیکان معمر قذافی محسوب می‌شد، در سال ۱۹۸۰ سفیر لیبی در لندن بود؛ اما در پی اظهاراتی در این مورد که دولت او در نظر دارد مخالفان خود را در بریتانیا از بین ببرد، از این کشور اخراج شد.وی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ معاون وزیر امور خارجه لیبی و از سال ۱۹۹۴ تا انتصاب به سمت وزیر خارجه در سال ۲۰۰۹، رییس سازمان اطلاعات این کشور بود و گفته می‌شود که در قانع کردن مقامات بریتانیایی به بازگرداندن عبدالباسط مقراحی به لیبی نقشی مهم ایفا کرد. پلیس اسکاتلند امیدوار است با «مصاحبه» با کوسا اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط مقامات ارشد لیبیایی با بمب‌گذاری لاکربی به دست آورند.

نقش ترکیه

در خبری دیگر در مورد لیبی، مقامات ترکیه گفته‌اند که بیش از دویست تن از زخمی‌های درگیری در شهر مصراته، واقع در غرب لیبی را به منظور درمان با کشتی به ترکیه انتقال می‌دهند.

مصراته تنها شهر در غرب لیبی است که به تصرف مخالفان معمر قذافی، رهبر این کشور در آمده و در هفته‌های اخیر هدف آتش سنگین توپخانه نیروهای دولتی قرار داشته و ساکنان شهر متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده‌اند.

شهر مصراته در ساحل دریای مدیترانه واقع است و زخمی‌های این درگیری در مرحله اول به بندر بنغازی در شرق لیبی منتقل می‌شوند و از آنجا، عازم ترکیه خواهند شد.

ترکیه از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - است و در عملیات حفاظت این سازمان از غیرنظامیان در برابر حملات نیروهای دولتی لیبی، ماموریت فعالیت های بشردوستانه را برعهده گرفته است.

دولت ترکیه قبلا گفته بود که در اجرای این ماموریت، اقلام مورد نیاز غیرنظامیان را به لیبی ارسال خواهد داشت و به آنان کمک خواهد کرد.

همزمان، یک پزشک ساکن مصراته گفته است که نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی به طور شبانه روزی این شهر از جمله هدف‌های نزدیک به مناطق مسکونی را زیر آتش گرفته‌اند.

به گفته زخمی‌های انتقال یافته از مصراته، آب و برق بخش بزرگی از این شهر قطع شده است و غیرنظامیان در وضعیت دشواری قرار دارند.