دنیای‌اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: معاون برنامه‌ریزی و بودجه استاندار خوزستان از رشد ۲۴ درصدی بودجه تخصیصی خوزستان در سال ۹۰ خبر داد. اسماعیل عامری گلستان، بودجه سال ۹۰ استان را حدود ۶۵۹ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این میزان بودجه در مقایسه با رقم مشابه سال‌جاری رشد ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری‌ها در اعمال بودجه سال ۹۰ کاملا با جهت‌گیری‌های منظور شده در سند چشم‌انداز استان انطباق دارد، افزود: به این منظور زیر سازی و توسعه روستاها شامل بهسازی،آب آشامیدنی، راه روستایی، کشاورزی، راه وترابری وآموزش و پرورش در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد.

معاون استاندار خوزستان در امور برنامه‌ریزی و بودجه همچنین در ادامه افزود: علاوه بر اعتبارات بودجه سال ۹۰ اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی دیگری نیز تحت عنوان توسعه در لایحه بودجه اضافه شده است که تصمیم‌گیری در خصوص نحوه تخصیص آن منوط به زمان ابلاغ این میزان اعتبار به استان خواهد شد.

عامری گلستان در ادامه اعتبارات مربوط به بخش سدها، زهکشی دشت‌ها، توسعه بهداشت و درمان، توسعه بنادر و اکتشافات نفتی را جزو اعتبارات ملی عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درتخصیص اعتبارات استانی بیشترین سهم از آن خوزستان است، پیش‌بینی می‌شود تخصیص اعتبارات ملی پروژه‌های استان در این بخش‌ها نیز در سال ۹۰ از رشد چشمگیری برخوردار شود.

وی افزود: به رغم اینکه میزان اعتبارات ملی هنوز اعلام نشده است با این وجود و به منظور کمک به توسعه بهداشت و درمان استان از محل اعتبارات استانی میزان یک صد میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شده است.

این مقام مسوول همچنین میزان اعتبار تخصیصی استان در بخش توسعه فضاهای ورزشی را ۲۴ میلیارد تومان برای سال آینده عنوان کرد و یاد آور شد: این میزان اعتبار جدای از اعتبارات تخصیصی به استادیوم۵۰ هزار نفری است که به صورت غیر متمرکز تامین اعتبار می‌شود.عامری گلستان با بیان اینکه از محل اعتبارات استانی ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار در بخش آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شده است، اذعان کرد: به‌رغم اینکه این بخش، از اعتبارات توسعه نیز برخوردار می‌شود، اما برای آنکه بتوانیم به متوسط کلاس در سطح کشور برسیم، مقرر شد بیشترین اعتبار استانی در این فصل لحاظ شود.

عضو شورای اداری استان در عین حال اعتبار فصل عمران شهری وروستایی را ۱۸۵ میلیارد تومان عنوان کرد وگفت: پس از تصویب قانون شناخت دهیاری‌ها به عنوان دستگاه اجرایی مستقل، مقرر شد یکصد دهیاری در استان که نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارند به عنوان دستگاه اجرایی قلمداد شوند که در این بخش هم پیش‌بینی تامین اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی شده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان در ادامه توسعه شبکه‌های آبیاری زهکشی، راه، انتقال آب غدیر وتوسعه فاضلاب‌های استان را از جمله پروژه‌های کلان استان برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با انتشار ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان که مقرر شد طی ۳ سال به فروش برسد، شاهد رشد وتوسعه شبکه فاضلاب در استان باشیم و انتشار این اوراق گام مثبتی در جهت رفع مشکلات مربوط به این بخش شود.

عامری گلستان همچنین اتصال خط‌آهن خرمشهر به شلمچه و از شلمچه به بصره به منظور ارتباط با بنادر سوریه در دریای مدیترانه را گامی در جهت اجرای حمل ونقل آسان دانست که با تکمیل آن رشد وتوسعه استان به ویژه در بخش صادرات محقق خواهد شد.

عامری گلستان برپایی همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان را اقدامی مهم در جهت جذب سرمایه‌گذار دانست و گفت: با توجه به نتایج مطلوبی که از این همایش به دست آمد، همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری نفت و پتروشیمی نیز با توجه به پتانسیل‌های بالقوه استان برگزار شد.