امـروز در تـاریـخ - ۱۶ اسفند ۸۹

سپهبد رزم‌آرا

سال ۱۲۸۵- مردم اصفهان برای عزل مسعود میرزا ظل‌السلطان حاکم اصفهان به دستور آقای نجفی و حاج آقا نورالله در تلگرافخانه دولتی اجتماع کردند و پس از مخابره چند تلگراف در کنسولگری انگلیس متحصن شدند. سال ۱۲۸۶- قوام‌الملک شیرازی که از مخالفین مشروطه در فارس بود به قتل رسید.

سال ۱۲۹۹- مصدق‌السلطنه والی فارس استعفای خود را از ایالت فارس طی تلگرافی به احمدشاه قاجار مخابره کرد.

سال ۱۲۹۹- برحسب تصویب هیات‌وزرا قرار شد عد‌ه‌ای مستشار از کشورهای اروپایی و آمریکا به این شرح استخدام شوند: ۱- یک نفر افسر عالیرتبه سوئدی که اقلا دارای درجه سرهنگی باشد با ۲۴ نفر صاحب منصب سوئدی که دارای درجات مختلف باشند با تایید درجه‌های آنان از سوی وزارت‌های داخله و جنگ برای تشکیلات اداره ژاندارمری، ۲- یک نفر مستشار عالیرتبه و ده نفر متخصص مالیه از انگلستان که تناسب آنها با مشاغل منظوره بایستی با مشاوره وزارت مالیه در نظر گرفته شود، ۳- یک نفر مستشار عالیرتبه و ده افسر متخصص امور فلاحتی از آمریکا با موافقت وزارتین مالیه و فوائد عامه برای اصلاح امور فلاحت و تقسیم و آباد کردن اراضی خالصه. ۴- یک نفر مستشار عالیرتبه و چهار نفر متخصص قضایی با موافقت وزارت عدلیه از فرانسه.

سال ۱۳۰۵- پس از انحلال عدلیه در مرکز، عدلیه ولایات نیز منحل شد. برای تسهیل امور یک محکمه صلح نامحدود و یک صلح محدود و دو شعبه استنطاق در مرکز تشکیل شد و بیست و یک هزار دوسیه معوقه تحت نظر و مداقه قرار گرفت.

سال ۱۳۱۲- قانون محاسبات عمومی در مجلس شورای ملی تصویب شد.

سال ۱۳۲۰- اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس تمایل به زمامداری علی سهیلی را ابراز کردند.

سال ۱۳۲۲- دکتر مصدق در جلسه علنی مجلس، دلائل مخالفت خود با سیدضیاء را بیان کرد و از نمایندگان حزب توده تقاضا کرد که مخالفت خودشان را پس بگیرند، زیرا دفاع از وطن واجب کفایی است و آنها نیز پس گرفتند.

سال ۱۳۲۹- قبل از ظهر امروز سپهبد رزم‌آرا، نخست‌وزیر در مسجد شاه (امام خمینی‌ره) ترور شد و به قتل رسید.

سال ۱۳۲۹- خلیل فهیمی وزیر مشاور به سمت سرپرستی موقت دولت تعیین شد.

سال ۱۳۳۲- دکتر شاخت کارشناس اقتصادی آلمان تهران را ترک کرد.

سال ۱۳۳۲- دنیس رایت، مستشار انگلیس در تهران برای ارائه گزارش نفت به لندن رفت.

سال ۱۳۳۴- دیوان عالی کشور تقاضای فرجام دکتر مصدق را وارد ندانست و آن را رد کرد. بدین ترتیب کلیه مراحل قانونی پرونده پایان یافت.

سال ۱۳۳۷- قانون مجازات اسید پاشیدن به اشخاص تصویب شد.

سال ۱۳۴۰- دانشسرای مالی مجددا گشایش یافت.

سال ۱۳۴۷- شاه اعلام کرد که روش کنسرسیوم نسبت به ایران عادلانه و دوراندیشانه نیست.

سال ۱۳۴۹- سود بازرگانی و عوارض میوه لغو شد.

سال ۱۳۵۰- وزارت کشاورزی ۲ هزار تن گوشت یخ زده از یوگسلاوی خرید.

سال ۱۳۵۲- برخوردهای مرزی میان ایران و عراق ادامه یافت و طی آن تعدادی از نیروهای نظامی طرفین کشته شدند و موجب شد که موضوع درگیری در سازمان ملل مطرح شود.