علی موسی‌رضا مدیرعامل بیمه میهن در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس«توانا» به تشریح صنعت بیمه ازابتدای فعالیت تاکنون پرداخت و گفت: ۱۰۴ سال پیش، شاه وقت کشور، برای معالجه بیماری خود به اروپا سفر می‌کند و در جریان امر درمان متوجه «بیمه» می‌شود و بعد از بازگشت به ایران به یکی از نزدیکان خود ماموریت می‌دهد که این امر را در کشور جاری نماید. وی با اشاره به اینکه نماینده ویژه شاه قجر، به تدریج و بعد از گذشت چند ماه موفق به تشکیل شاکله بیمه در ایران شد، افزود: به دنبال ماموریت مذکور، نماینده شاه موفق می‌شود نمایندگی‌های بیمه‌های خارجی را وارد کشورکند. از همین رو شرکت‌های اروپایی، نمایندگی‌هایی را در کشور دایر و شروع به فعالیت نمودند. مدیر عامل بیمه میهن ضمن بیان اینکه برای تاسیس بیمه ایرانی در تاریخ مذکور سفرهای متعددی به اروپا صورت گرفته بود، تصریح کرد: سرانجام پس از سفرهای فراوان، مسوولان این صنعت شخصی را از آلمان به عنوان متخصص بیمه به کشور آوردند؛ پس از ورود وی مسوولان وقت در بررسی‌های خود متوجه شدند که وی از مهارت برخوردار نیست و مسوول یک بنگاه املاک در آلمان بوده است.

وی افزود: بنابراین در سال ۱۳۱۴ بیمه ایران برای اولین بار به عنوان بیمه دولتی تشکیل شد. در کنار این شرکت، شرکت‌های بیمه خارجی مسوولیت فعالیت‌های خصوصی و بیمه ایران بیشتر امور دولتی را به عهده می‌گرفتند.

وی گفت: شرکت‌های خارجی در کنار فعالیت‌های خود به فعالیت بیمه‌ای نیز می‌پرداختند. وی در مورد ادغام شرکت‌های بیمه بعد از انقلاب، گفت: یکی از دلایل ادغام این شرکت‌ها علاوه بر شرایط انقلاب، عدم سوددهی این شرکت‌ها بود. به گفته این مقام مسوول در صنعت بیمه، بعد از انقلاب تمامی صنایع کشور از جمله بیمه‌ها به صورت «ملی» اعلام شدند و این امر نتایج مثبتی از جمله اخراج خارجی‌ها از بیمه کشور را به همراه داشت.

موسی رضا ضمن اشاره به اینکه در یک جریان ده ساله از ۵۷ تا ۶۷ تعداد شرکت‌های دولتی موجود درکشور به ۴ عدد رسیده بود، تصریح کرد: به منظور توسعه امر صادرات و ارائه خدمات مرتبط با آن در سال ۱۳۷۳ شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری با مشارکت شرکت‌های بیمه دولتی و پنج بانک تاسیس گردید البته این شرکت پس از تغییراتی که در سهامداران آن صورت گرفته امروز در قالب شرکت بیمه معلم به فعالیت خود مشغول است.

به گفته این فعال بیمه‌ای در سال ۱۳۸۰ قانون اداره امور شرکت‌های بیمه و تاسیس شرکت‌های بیمه خصوصی به تصویب رسید و به دنبال آن به تدریج شرکت‌های بیمه خصوصی در کنار چهار شرکت بیمه دولتی ثبت و شروع به فعالیت کردند به صورتی که درسال ۸۵ در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و تصویب طرح تحول اقتصادی با افزایش حضور شرکت‌های بیمه‌ای بیش از ۲۰چشم‌انداز متفاوت در صنعت بیمه کشور به وجود آمد.