حسن رضایی‌پور*

بخش قبلی این مقاله در تاریخ۳۰/۱۱/۸۹ درهمین صفحه منتشره شده و بخش سوم آن درپی می‌آید: عدم استفاده از ابزارها توسط واسطه‌ها

(میدان توحید)

۱ - ترس از سیستم مالیاتی‌:

عمده‌ترین مشکل این گروه در استفاده از ابزارهای بورسی را می‌توان در ترس این گروه از افشای نامشان در سیستم مالیاتی کشور دانست. همان‌طور که در مطالب قبلی اشاره شده فعالان این بازار در ازای نقل و انتقال کالا به دلیل حجم و ارزش بالای کالا سودی کمتر از ۳ در هزار ارزش معاملات نصیبشان می‌شود. که این عدد از دید ممیز مالیاتی به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. بنابراین اکثر فعالان بازار توحید در گذشته با پرونده‌های سنگین مالیاتی مواجه شده‌اند. بنابراین حاضر به افشای میزان فعالیت خود نیستند.

۲ - دست و پاگیر بودن قوانین و مقررات بورس

واسطه‌های توحید با توجه به شبکه اطلاع رسانی خود تنها با دریافت یک برگ درخواست و ثبت و ارسال همان درخواست به نمایندگان واردکنندگان یا دفتر وارد‌کنندگان معامله را انجام شده و متعهد به پرداخت وجه و دیون ناشی از معامله می‌دانند. لذا اصطلاحا‌ به شکل بازاری حرف خرید و فروش می‌نمایند. از طرفی اسناد دریافت شده از سوی خریداران را بدون گردش دادن در حساب خود عینا‌ به دفاتر یاد شده ارسال و تعهدات ناشی از عدم وصول اسناد را می‌پذیرند. یا اینکه به جای معرفی شماره حساب‌های عملیاتی خود شماره حساب دفاتر یاد شده را اعلام و پس از انجام معامله سود خود را از دفاتر یاد شده طلب می‌نمایند. در ضمن تقریبا‌ ۹۰ درصد معاملات فوق منجر به صدور فاکتور فروش نمی‌شود. همچنین در مواردی که حجم معامله بالا می‌رود ممکن است کارمزد دریافتی معادل ۳ تا ۵ ریال نیز انجام شود. بنابراین واسطه‌های توحید با قیمت تمام شده کمتر و عدم انجام تشریفات مربوط به خرید و فروش در بورس در بازار آزاد به انجام داد و ستد می‌پردازند.

۳- محدودیت قائل شده از سوی واردکنندگان و نمایندگان فروش آنها برای عدم عرضه در بورس

این محدودیت که در بحث عدم تمایل عرضه‌کنندگان اصلی بیشتر بدان می‌پردازیم از آنجا نشات می‌گیرد که مواردی از قبیل محرمانه بودن میزان تولید یا حجم واردات، جرایم تاخیر محدودیت‌های قیمتی، عدم استاندارد بودن برخی محصولات و‌... باعث می‌شود که عرضه‌کنندگان واقعی از قید نام خود در عرضه‌ها پرهیز کرده و متعاقبا‌ واسطه‌ها از پذیرش تعهدات مربوط به آن سر باز زده و وارد بورس نشوند.

ادامه دارد

*مدیرعامل کارگزاری بهپرور