سال ۱۲۹۴- قشون روس کرمانشاه را تصرف کردند.

سال ۱۲۹۹- میرپنج رضاخان از طرف سلطان احمدشاه به منصب سرداری و لقب سردارسپه مفتخر شد و فرماندهی دیویزیون قزاق به او سپرده شد.

سال ۱۲۹۹- فرمان رییس‌الوزرایی سیدضیاءالدین طباطبایی،‌ مدیر روزنامه رعد صادر شد.

سال ۱۲۹۹- احمدشاه قاجار از قصر فرح‌آباد دستخط زیر را به تمام ایالات و ولایات مخابره نمود: «حکام ایالات و ولایات: در نتیجه غفلت کاری ولاقیدی زمامداران دوره گذشته که بی‌تکلیفی عمومی و تزلزل امنیت و آسایش را در مملکت فراهم نموده، ما و تمام اهالی را از فقدان هیات دولتی ثابت متاثر ساخته بود. مصمم شدیم که با تعیین شخص دقیق خدمتگزاری که موجبات سعادت مملکت را فراهم نماید به بحران‌های متوالی خاتمه دهیم. بنابراین به اقتضای استعداد و لیاقتی که در جناب میرزا سیدضیاءالدین سراغ داشتیم، عموم خاطر خود را متوجه معزی الیه دیده، ایشان را به مقام ریاست وزرا انتخاب و اختیارات تامه برای انجام وظایف خدمت ریاست وزرایی به معزی الیه دیده؛ مرحمت فرمودیم. شهر جمادی‌الاخر ۱۳۳۹، احمدشاه».

سال ۱۲۹۹- کلیه صاحب منصبان قوای قزاق تحت فرماندهی میرپنج رضاخان یک درجه ترفیع یافتند.

سال ۱۳۰۳- در جلسه مجلس شورای ملی طرح اقلیت مبنی بر دعوت احمدشاه برای بازگشت به ایران مورد تصویب واقع شد.

سال ۱۳۰۳- سیدحسن مدرس در مجلس با لایحه نظام اجباری مخالفت کرد.

سال ۱۳۰۵- لایحه تاسیس راه‌آهن از محل وجوه عایدات قند و شکر به تصویب مجلس رسید.

سال ۱۳۰۶- میرزاابوالقاسم قره‌گوزلو (ناصرالملک) از اعاظم رجال دوره قاجاریه که چندی نایب‌السلطنه احمدشاه قاجار بود در تهران درگذشت.

سال ۱۳۱۸- روسای ستاد انگلستان عدم موافقت خود را برای فروش هواپیما به ایران به اطلاع کابینه جنگی آن کشور رساندند.

سال ۱۳۲۸- هیات رییسه مجلسین با شاه ملاقات و آمادگی خود را برای کار اعلام کردند. در این دیدار شاه از مجلسین خواستار حقوقی برای خود شد که مجلس موسسان در اصل ۴۹ برای شاه منظور کرده بود.

سال ۱۳۳۵- آمریکا دوازده میلیون دلار کمک بلاعوض به ایران کرد.

سال ۱۳۳۹- دانشجویان دانشگاه تهران به علت عدم رضایت از مسائل جاری سیاسی دست به اعتصاب و تظاهرات شدید زدند و ضمن دادن شعار علیه دکتر اقبال و شریف امامی نسبت به انتخابات زمستانی مجلس اعتراض کردند.

سال ۱۳۴۲- نمایندگان عضو کنسرسیوم و اوپک در تهران مذاکرات مهمی انجام دادند.

سال ۱۳۴۳- تصمیم دولت دایر برخودداری از دریافت هزار ریال عوارض خروجی گذرنامه از ایرانیان مقیم خارج از کشور و دانشجویان ایرانی که در خارج به تحصیل اشتغال دارند به وزارت کشور ابلاغ شد.

سال ۱۳۴۷- کارخانه تلفن‌سازی ایران در شیراز به کار افتاد.

سال ۱۳۴۸- از بامداد امروز دانشجویان تهران در مقابل دانشگاه اتوبوس‌های شرکت واحد را سنگباران کرده و از تردد آنها جلوگیری کردند. به همین دلیل زد و خورد شدیدی بین دانشجویان و پلیس در مقابل دانشگاه آغاز شد. دانشجویان چند دستگاه اتوبوس را به آتش کشیدند و پلیس نیز اقدام به تیراندازی کرد که عده‌ای کشته و مجروح شدند. از سوی دیگر مبارزه با شرکت واحد اتوبوسرانی همه‌جانبه شد و در مقابل بازار و مراکز شهر نیز مردم به اتوبوس‌ها حمله کردند و خواستار لغو تصمیمات جدید شدند. شاه نیز برای بررسی موضوع افزایش بهای بلیت نخست‌وزیر را مامور بررسی کرد. جلسه فوق‌العاده هیات‌ وزیران به طرح جدید شرکت واحد رسیدگی کرد و آن را مردود اعلام کرد و قرار شد خطوط اتوبوسرانی به وضع سابق برگردد.

سال ۱۳۴۰- هویدا بودجه ۴۸۱ میلیارد ریالی را به مجلس شورای ملی داد.

سال ۱۳۴۹- بانک ملی ایران در پاریس شعبه دایر کرد.

سال ۱۳۵۲- به دنبال تصمیم دولت درباره تحصیل رایگان در تمام سطوح وزارت

آموزش و پرورش از مدارس خلع‌ید شد.

سال ۱۳۵۲- ایران جمهوری بنگلادش را به رسمیت شناخت.

سال ۱۳۵۶- جمعی از علما و وعاظ تهران در خصوص وقایع تبریز به مراجع نامه نوشتند.

سال ۱۳۵۶- رادیو لندن گزارش داد طبق گزارش رسیده ششصد و پنجاه تن در رابطه با شورش‌های روز شنبه تبریز دستگیر شده‌اند.