مرکز خدمات فولاد ایران - تجار قراضه اروپا انتظار دارند که ترکیه به زودی خرید قراضه در حجم‌های بالا را از سر گیرد. در حالی که در فوریه حجم خرید بازرگانان ترک به شدت افت داشته است. موجودی قراضه برخی فولاد‌سازان ترک برای مصرف ۴۵ روز کافی است و نیاز به خرید فوری ندارند. از این رو در ماه مارس باید تصمیم بگیرند که حرکت جدید آنها در بازار قراضه چه خواهد بود.

ظاهرا تنش‌های سیاسی مصر و خاورمیانه موجب شده تا هفته‌های اخیر بازار صادرات قراضه مدیترانه رونق بیشتری یابد. موجودی مواد اولیه کارخانه‌های منطقه پایین است. سه هفته طول می‌کشد تا از شرق آمریکا به این کارخانه‌ها محموله برسد و در نتیجه تصمیم گیری برای آنها دشوارتر می‌شود که ببینند تنش‌های سیاسی چقدر بیشتر شود تا تولید را کاهش دهند.

سال گذشته ترکیه ۱۹ میلیون تن قراضه خریداری کرد که معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در ماه است و متوسط تناژ هر محموله ۲۰ تا ۳۰ هزار تن می‌باشد.

توقف روند نزولی قیمت قراضه در اسپانیا

همچنین روند نزولی قیمت قراضه در اسپانیا اواخر هفته گذشته متوقف شد و احتمال افزایش قیمت این محصول طی هفته جاری وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که قیمت این محصول در آینده رشدی ۲۰ یورویی را در هر تن تجربه خواهد کرد.

شرایط بازار قراضه در ترکیه و بازارهای نیز جهانی تغییر کرده است. در حال حاضر برخی از تجار خواستار فروش قراضه خرد شده در قیمت ۳۳۰ تا ۳۴۰ یورو در هر تن همراه با هزینه حمل هستند. این در حالی است که قیمت قراضه سنگین ۳۱۰ تا ۳۱۵ یورو در هر تن همراه با هزینه حمل است.

تقاضای برخی از کارخانه‌ها طی چند هفته گذشته به منظور تکمیل موجودی با قراضه ارزان قیمت بالا رفته بود. پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول در آینده افزایش یابد اما احتمالا رشد قیمت این محصول محدود خواهد بود.

احتمال کاهش قیمت قراضه در چین

از سویی اگر چه قیمت محصولات فولادی در چین روز دوشنبه افزایش یافته است، اما برخی از دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت قراضه در این کشور ماه آینده به دلیل کاهش قیمت محصولات فولادی و پایین بودن تقاضا کاهش یابد.

یکی از کارخانه‌ها در چین قیمت خرید قراضه سنگین خود را ۳ دلار هر تن کاهش داده و به ۵۸۰ دلار در هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسانده است. کاهش قیمت محصولات فولادی طی هفته گذشته دلیل اصلی این امر است. قیمت محصولات فولادی روز دوشنبه کمی بالا رفت، اما از آنجایی که هنوز روند آینده بازار مشخص نیست احتمالا قیمت خرید کارخانه‌ها در آینده ثابت خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود قیمت محصولات فولادی ماه آینده به دلیل بالا بودن موجودی انبارها و کاهش تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی کاهش یابد و این امر بازار قراضه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش عرضه قراضه در ماه‌های آینده نیز به افت قیمت این محصول کمک خواهد کرد.

کاهش قیمت قراضه در آمریکا

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت قراضه در آمریکا پس از پشت سر گذاشتن روند صعودی طی چند ماه گذشته در ماه فوریه بسته به نوع و منطقه ۱۵ تا ۲۳ دلار هر لانگ تن کاهش یافته است.

قیمت قراضه صنعتی در این کشور در ماه فوریه به طور متوسط افتی ۲۱ دلاری را در هر لانگ تن نسبت به ماه پیش از آن تجربه کرده است. قیمت قراضه در شمال شرقی آمریکا ۴۷۷ دلار در هر لانگ تن و در جنوب این کشور ۴۷۵ دلار در هر لانگ تن بوده است.

قیمت قراضه خرد شده نیز در این کشور ۲۱ دلار به ازای هر لانگ تن کاهش یافته و بسته به منطقه در حدود ۴۴۶ تا ۴۵۴ دلار به ازای هر لانگ تن است.

قراضه سنگین کلاس ۱ نیز در این کشور ۱۷ دلار در هر لانگ تن پایین آمده و به ۴۱۰ تا ۴۲۲ دلار در هر لانگ تن رسیده است.

بازار قراضه ژاپن

از سویی دیگر قیمت برنده در آخرین مزایده قراضه سنگین کلاس ۲ صادراتی ژاپن نسبت به مزایده قبلی افت داشته است. قیمت برنده این مزایده، ۶ دلار و ۴۰ سنت نسبت به مزایده یک هفته قبل کاهش داشت و معادل ۴۷۰ دلار فوب بوده است.

ظاهرا تجار به بازارهای خارجی که روندی نزولی دارند روی آورده‌اند، ولی با توجه به توازن عرضه و تقاضا قیمت قراضه باید بالا باشد و این افت قیمت موقتی است.

قیمت درخواستی تجار کره‌ای برای قراضه ژاپن حدود ۴۵۸ تا ۴۶۷ دلار فوب است، ولی قیمت‌های درخواستی فولاد‌سازان ژاپنی در بازار داخلی بالاتر است و معامله‌ای در بازار صادرات بسته نشده است.

افزایش تقاضای قراضه در آسیا

همچنین اخیرا خریداران آسیایی خرید قراضه کشتی را آغاز کرده‌اند. خریداران چینی ۵۰ تا ۶۰ هزار تن قراضه خریداری کرده‌اند و کره جنوبی نیز دو محموله قراضه کشتی خریداری کرده است. قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ معادل ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار سی اند اف است.

از آنجایی که قیمت ورق در بازار‌های جهانی روند صعودی داشته از این رو تولید‌کنندگان ورق ترجیح می‌دهند برای تولید بیشتر از قراضه استفاده کنند. در نتیجه پس از تعطیلات سال نو چین، خرید قراضه در میان آسیایی‌ها افزایش یافته است.