رشد بازار دوربین­  عکاسی دیجیتال در سال 2010
بازار دیجیتال- بعد از بحران­‌های اقتصادی سال 2009 که گریبان بازار محصولات مختلف را هم گرفته بود، سال 2010 با بهبود شرایط اقتصادی جان دوباره‌­ای را به بازار محصولات متفاوت به خصوص محصولات دیجیتال شخصی داد. در این میان همیشه دوربین­‌های دیجیتال طرفداران خاص خودشان را دارند که رونق این بازار را رقم می‌­زنند.

جدیدترین آمار و گزارش­‌های منتشر شده از طرف بنیاد محصولات و دوربین­‌های عکاسی در این مورد نشان از ثبت یک رکورد جدید در فروش جهانی این محصولات دارد. بر اساس این گزارش­‌ها، صادرات جهانی دوربین‌­های عکاسی دیجیتال در سال ۲۰۱۰ برابر ۵/۱۲۱ میلیون دستگاه بوده که این رقم رشد ۷/۱۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۰۹ تجربه کرده است. این در حالی است که پیش‌بینی کارشناسان برای رشد بازار جهانی دوربین­‌های عکاسی دیجیتال در سال ۲۰۱۰ در حال خوشبینانه برابر ۱۱ درصد بوده است.
از طرف دیگر بازار جهانی دوربین­‌های عکاسی دیجیتال مبتنی بر لنزهای قابل تعویض رشد 6/10 درصدی را تا پایان سال 2010 برای خودشان به ثبت رساندند. در مقابل بازار دوربین­‌های عکاسی دیجیتال دارای لنز ثابت همچنان با رشد 4/89 درصدی نسبت به مدل­‌های مجهز به لنزهای قابل تغییر، سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند.
همانطور که انتظار می­‌رود بازار ژاپن با رقم ۲/۱۴ درصدی شاهد رشد قابل توجه بازار دوربین­‌های مجهز به لنزهای قابل تعویض نسبت به فروش کلی این بازار بود. به این ترتیب فروش این دوربین­‌ها در بازار ژاپن تا ۲/۴۰ درصد نسبت به سال میلادی گذشته رشد داشته است. این در حالی است که بازار دوربین­‌های دارای لنز ثابت هم در این کشور رشدی نسبی داشته است و افزایش ۵/۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۰۹ ثبت کرده است.
با این همه اما آمار نشان می­‌دهند که در نهایت 3/91 درصد از فروش جهانی دوربین­‌های عکاسی دیجیتال در بازار کشورهای دیگر جز بازار ژاپن بوده است. به این ترتیب فروش جهانی دوربین­‌های مبتنی بر لنزهای قابل تعویض در بازار کشورهای غیر از ژاپن در سال 2010 افزایش 8/28 درصدی داشته است، در حالی که پیش بینی کارشناسان برای این رشد رقم 5/21 درصدی بوده است. به این ترتیب صادرات جهانی لنزهای مخصوص دوربین­‌های با لنز قابل تعویض هم در این سال رشد داشته و با رشد 8/34 درصدی نسبت به سال 2009، به رقم 7/21 میلیون دستگاه رسیده است.
با این اوصاف است که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار رشد بازار جهانی دوربین و لوازم عکاسی دیجیتال در سال ۲۰۱۰ رشد خوبی داشته است تا جایی که این رشد حتی از پیش‌بینی­‌ها هم بیشتر بوده است. درست به همین دلیل هم این کارشناسان سعی کرده‌­اند پیش‌بینی دقیق‌­تری را برای بازار این محصولات در سال ۲۰۱۱ ارائه دهند.
آنچه مشخص است این است که بازار دوربین و لوازم عکاسی دیجیتال در سال 2011 هم همچنان به رشد خود ادامه می­‌دهد. به این ترتیب کارشناسان بازار پیش‌بینی کرده‌­اند که صادرات جهانی دوربین­‌های عکاسی دیجیتال تا پایان سال میلادی جدید با رشد دست کم 8/7 درصدی نسبت به سال 2010 به رقم 131 میلیون دستگاهی برسد که از این میزان 5/115 میلیون دستگاه مربوط به دوربین‌­هایی با لنز ثابت و 5/15 میلیون دستگاه هم مربوط به دوربین­‌هایی با لنز قابل تعویض است. این پیش‌بینی برابر است با رشد 4/6 درصدی در فروش دوربین­‌های با لنز ثابت و رشد 2/20 درصدی در فروش دوربین‌های با لنز قابل تعویض.