اسکار سینمای فرانسه به فیلم «خدایان» رسید

فیلم‌های سینمایی «خدایان و آدم‌ها» خاویر بووا و «نویسنده پشت پرده» رومن پولانسکی جوایز اصلی سی و ششمین دوره جوایز سالانه سزار را دریافت کردند. مراسم این دوره جوایز سزار که از آن به عنوان اسکار سینمای فرانسه یاد می‌شود، به ریاست افتخاری جودی فاستر بازیگر آمریکایی جمعه شب برگزار شد.

«خدایان و آدم‌ها» جوایز سزار بهترین فیلم، بازیگر مرد مکمل (مایکل لونزدیل) و فیلمبرداری (کارولین شارپنتیه) را برد و تریلر «نویسنده پشت پرده» در بخش‌های بهترین کارگردان، تدوین (اروه دو لوز)، فیلمنامه اقتباسی (رابرت هریس و پولانسکی) و موسیقی (الکساندر دپلا) را برنده شد.

«خدایان و آدم‌ها» بر مبنای حادثه‌ای واقعی در سال ۱۹۹۶ ساخته شده و درباره کشتار راهبان فرانسوی در الجزایر است. این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیات داوران را برد.

«خدایان و آدم‌ها» به عنوان نماینده فرانسه برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان جوایز اسکار ۲۰۱۱ معرفی شد، هرچند از راهیابی به فهرست نهایی نامزدهای این بخش بازماند. با این حال، فیلم خاویر بووا هم نظر منتقدان را جلب کرد و هم با ۷/۲۴ میلیون دلار یکی از فیلم‌های پرفروش فرانسه بود.

در همین حال، پولانسکی فیلمساز فرانسوی متولد لهستان پس از دریافت جایزه سزار بهترین کارگردان، گفت: من «نویسنده پشت پرده» را در حالی به پایان رساندم که در زندان بودم و دوست دارم از تمام کسانی که تا آخر با من بودند، تشکر کنم.»

طنز سیاسی «نام‌های عشق» یکی از برندگان غیرقابل پیش‌بینی این دوره جوایز سزار بود و در بخش‌های بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (بیا قاسمی و میشل لکلرک) و بازیگر زن (سارا فورستیه) برنده شد. فورستیه ۲۵ ساله که در این فیلم نقش یک سیاستمدار را بازی می‌کند، سال ۲۰۰۵ برای فیلم «بازی‌های عشق و شانس» برنده جایزه سزار بهترین بازیگر زن آینده‌دار شد.

او در حالی جایزه سزار بهترین بازیگر زن را به خانه برد که روزنامه‌نگاران و منتقدان فرانسوی پیش‌بینی کرده بودند جایزه این بخش به کریستین اسکات تامس بازیگر بریتانیایی برای بازی در نقش یک روزنامه‌نگار آمریکایی در فیلم «کلید سارا» یا کاترین دونوو برای بازی در فیلم «Potiche» اعطا شود.

فیلم زندگینامه‌ای «گنسبورگ» ساخته جون فار‌ که در هشت بخش نامزد جوایز سزار بود، جوایز سه بخش شامل بهترین بازیگر مرد (اریک الموسنینو)، فیلم اول و صدا (دانیل سوبرینو، ژان گودیه، ژان باتیست برونس) را دریافت کرد.

«پرنسس مونپانسیه» ساخته برتران تاورنیه که در هشت بخش بخت دریافت جوایز سزار را داشت، تنها در بخش طراحی لباس (کارولین دو ویوز) پیروز شد و دو رقیب جدی دیگر، فیلم جاده‌ای «در گردش» ساخته ماتیو آمالریک و کمدی رومانتیک «Heartbreaker» به کارگردانی پاسکال شومی مراسم را دست خالی ترک کردند.

«شعبده‌باز» سیلون شومه نیز برنده جایزه سزار بهترین فیلم انیمیشن شد. این جایزه از امسال به جوایز سزار اضافه شده است. «شعبده‌باز» که برمبنای فیلمنامه‌ای ناتمام از ژاک تاتی ساخته شده، یکی از نامزدهای اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن است.

همچنین در مراسم سزار امسال، کوئنتین تارانتینو فیلمساز آمریکایی با یک جایزه سزار افتخاری از سوی آکادمی علوم و هنر فرانسه مورد تقدیر قرار گرفت. جایزه تارانتینو را دایان کروگر و کریستوفر والتس دو تن از بازیگران فیلم «لعنتی‌های بی‌آبرو» به او اعطا کردند و تقدیر از او با نمایش کلیپ‌هایی از فیلم‌های موفق تارانتینو شامل «بیل را بکش»، «سگ‌های انباری»، «جکی براون» و «داستان عامه‌پسند» همراه بود.