علل خروج سوخت اتمی از بوشهر

سلطانیه: خروج سوخت برای مدتی با درخواست روسیه انجام می‌شود

دنیای اقتصاد - تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای‌ایران که شامگاه جمعه به وقت وین در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، حاکی است، ‌ایران چهارشنبه هفته گذشته طی نامه‌ای به آژانس اطلاع داده است که باید مجتمع‌های سوخت را از قلب رآکتور خارج کند. در واکنش به ‌این بخش از گزارش آژانس‌، علی‌اصغر سلطانیه‌، نماینده دائم ایران در‌این سازمان بین‌المللی گفته است: براساس درخواست روسیه که مسوول تکمیل نیروگاه اتمی‌ بوشهر است، سوخت داخل قلب رآکتور برای انجام برخی آزمایش‌ها و اقدامات فنی برای مدتی از قلب آن خارج می‌شود. به گزارش ایسنا، در بند ۴۲ گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره ایران آمده است: در ۱۶ـ ۱۵ فوریه ۲۰۱۱( ۳۰ بهمن و اول اسفند سال جاری)، آژانس در نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر (BNPP) به بازرسی پرداخت و مواد هسته‌ای موجود در این تاسیسات را راستی آزمایی کرد. در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱( ۴ اسفند سال جاری)، ایران به آژانس اطلاع داد که باید مجتمع‌های سوخت را از قلب رآکتور خارج کند و آژانس و ایران درباره ضرورت تدابیر پادمانی توافق کرده‌اند.

سلطانیه در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به اینکه دلیل خارج کردن مجدد سوخت از قلب رآکتور نیروگاه بوشهر چیست، اظهار کرد: براساس درخواست روسیه برای انجام برخی آزمایش‌ها و اقدامات فنی، سوخت از داخل قلب رآکتور خارج و پس از انجام آزمایش‌ها مجددا در قلب رآکتور قرار می‌گیرد. او گفت: این درخواست روسیه مورد موافقت ایران قرار گرفته است و با توجه به نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در روند راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه بوشهر، این موضوع از سوی ایران به آژانس نیز اطلاع داده شده است و آژانس بر این روند نظارت کامل دارد. سلطانیه تاکید کرد: مسوول کامل تکمیل نیروگاه اتمی‌بوشهر با ایمنی بالا، روسیه است و ایران همواره ایمنی نیروگاه را با بالاترین استانداردهای جهانی در اولویت و مورد تاکید قرار داده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرد که در اخبار منتشره در خبرگزاری‌ها درباره خارج‌کردن سوخت نیروگاه بوشهر بزرگنمایی شده و اقدامات انجام شده عادی است.

بر اساس‌این گزارش، در بخش نتیجه‌گیری تازه‌ترین گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ ادعا شده است: در حالی که آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی فعالیت های تحت توافقنامه پادمان ایران ادامه می‌دهد‌، ایران شماری از تعهدات خود را- از جمله: اجرای مقررات پروتکل الحاقی، اجرای کد اصلاح شده ۱/۳ ترتیبات فرعی بخش عمومی‌توافقنامه پادمان، تعلیق فعالیت‌های غنی سازی، تعلیق فعالیت‌های مربوط به آب سنگین و روشن نمودن موضوعات ناتمام باقی مانده که موجب نگرانی در مورد ابعاد احتمالی نظامی‌برنامه هسته‌ای آن است، اجرا نمی‌کند. در نتیجه‌گیری گزارش فصلی آژانس اتمی همچنین ادعا شده است: در حالی که آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات اتمی‌و LOFs اعلام شده توسط ایران تحت توافقنامه پادمان ادامه می‌دهد‌، برای اینکه آژانس قادر باشد در باره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران اطمینان موثق دهد و نتیجه بگیرد که تمامی‌مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار می‌رود‌، ایران همکاری لازم را ارائه نمی‌کند.

این نتیجه‌گیری با بیان ‌اینکه مدیرکل به گزارش‌دهی خود درباره برنامه هسته‌ای به طور مقتضی ادامه خواهد داد، افزوده است: مدیرکل از ایران می‌خواهد برای اجرای کامل توافقنامه پادمان و دیگر تعهدات خود و برای ایجاد اعتماد بین‌المللی در خصوص منحصرا صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گام‌هایی بردارد. بر اساس‌این گزارش، قرار است گزارش فصلی آژانس درباره برنامه اتمی ایران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بررسی شود.

۸۰ درصد گزارش آژانس تایید همکاری‌ ایران است

در همین رابطه‌، سلطانیه در ارزیابی خود از تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس گفت: ۸۰ درصد‌این گزارش تایید همکاری‌ ایران است و برای بیست و ششمین بار عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اهداف نظامی‌نشان داده شد. وی در گفت‌و‌گو با‌ ایسنا افزود: در این گزارش برای اولین بار به دلیل اصرار ۱۲۰ کشور عضو غیرمتعهدها مدیرکل آژانس گزارش خود را به دو بخش تقسیم کرد بخش اول شامل کلیه همکاری‌های ایران و بازرسی‌های آژانس مطابق معاهده ان‌پی‌تی است که این مساله نشان می‌دهد ایران متعهدانه به همکاری خود با آژانس ادامه داده است. همچنین در تمامی‌این گزارش نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی مشاهده می‌شود.

سلطانیه اظهار کرد: بخش دوم مربوط به خواسته‌های غیرحقوقی قطعنامه‌های شورای امنیت از ایران است که بارها با استناد به مدارک حقوقی، وجاهت نداشتن این قطعنامه‌ها را ثابت کرده‌ایم و از این رو معتقدیم قطعنامه‌ها قابلیت اجرا شدن ندارند.

نماینده ایران در آژانس تاکید کرد: تفکیک این دو مساله یعنی خواسته‌های قانونی و حقوقی آژانس و خواسته‌های غیرحقوقی و غیرقانونی شورای امنیت از خواسته‌ها و انتظارات اولین گام نسبتا مثبت توسط مدیرکل آژانس است که برداشته شده است و امیدواریم گام‌های بعدی در رفع نواقص گزارش‌دهی برداشته شود. سلطانیه با اشاره به محتوای گزارش اخیر آمانو ادامه داد: در این گزارش شفاف‌تر از قبل بر اینکه ایران هیچ‌گونه فعالیت بازفرآوری ندارد، تاکید شده است و اظهارات قبلی ایران در این باره توسط آژانس در گزارش مورد توجه و تایید قرار گرفته است. نماینده ایران در آژانس با بیان اینکه این گزارش در بخش‌هایی باز هم وارد جزئیات فنی شده است که دلیلی برای انتشار این جزئیات نیست، تصریح کرد: اما این روند نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی‌ایران به تعهدات خود طبق معاهده ان‌پی‌تی کاملا پایبند بوده است.