دنیای‌اقتصاد- اهواز- کیوانه گرجی: مدیریت طرح‌های حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان، از اتمام بخشی از پروژه ۶۵۰۰ هکتاری شبکه آبیاری تحت فشار شرق گرگر به عنوان نخستین و بزرگترین پروژه مشترک وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی خبر داد. محمد حسین شیخ گرگر با اعلام این خبر گفت: بهره‌برداری از این طرح، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری و تبدیل اراضی دیم به آبیاری مدرن و در نتیجه افزایش تولیدات محصولات کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال ۵۵۰ نفر در منطقه پس از اجرای این طرح، تصریح کرد: در این طرح که با مشارکت سازمان‌های آب و برق و جهادکشاوری خوزستان صورت گرفته، سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار در راستای حفظ منابع آب، خاک و محیط زیست به کار گرفته شده است.

سعید غریب ناصری مدیر امور اجرایی طرح نیز افزود: تامین آب پروژه به صورت مستقیم از رودخانه گرگر با دبی پنج مترمکعب در ثانیه توسط ایستگاه آبگیر اصلی و دو ایستگاه تقویت‌کننده در مجموع شامل ۴۴ دستگاه پمپ سانتریفیوژ افقی و احداث هشت کیلومتر کانال انتقال انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این طرح دارای یک شبکه توزیع ثانویه شامل ۲۲ ایستگاه پمپاژ فرعی، ۲۲ حوضچه ذخیره آب ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متر مکعبی است و ۳۰۴ دستگاه الکتروپمپ فشار قوی در ایستگاه پمپاژ آن نصب شده است. خطوط انتقال این طرح که ۴۴ کیلومتر طول دارد، آب را از طریق لوله‌های پلی‌اتیلن به قطر ۳۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر منتقل می‌کند.

غریب ناصری ادامه داد: هزینه تامین خط انتقال برق دو مداره ۳۳ کیلوولت به طول ۸۰ کیلومتر و با هزینه ۵۰میلیارد ریال انجام شده و هزینه اجرایی نواحی یک تا سه به وسعت ۴۰۰۰ هکتار ۲۴۰ میلیارد ریال است.

مجری شبکه آبیاری تحت فشار شرق گرگر درخصوص محل تامین اعتبار این طرح گفت: ۳۲ میلیارد ریال از این میزان با استفاده از تسهیلات ماده ۱۰۶ بانک کشاورزی و ۲۰۸ میلیارد ریال آن از محل درآمد عمومی تامین شده است.