مراسم کلنگ زنی ترمینال یک غلات بندر امام خمینی(ره) با حضور معاون اول رییس‌جمهور و نخست‌وزیر کنیا انجام شد. شراکت دو طرف ایرانی و کنیایی- شرکت ترمینال غلات خلیج‌فارس و شرکت MJ-GROUP- با اجرای این پروژه وارد مرحله ای تازه شد تا ثمره آن در روزهای پایانی سال ۱۳۸۹ با کلنگ زنی ترمینال یک غلات در بندرامام(ره) نمودی ملموس بیابد. اهمیت این پروژه برای دو کشور را می‌توان در میهمانانی که برای مراسم حضور داشتند، مشاهده کرد. رحیمی معاون اول رییس‌جمهور، علی نیکزاد وزیر مسکن و سرپرست وزارت راه‌وترابری، امام جمعه اهواز و نماینده مقام معظم رهبری در استان خوزستان، دکتر حجازی استاندار خوزستان و عطاالله صدر معاون وزیر راه و رییس سازمان بنادر کشور مقامات ایرانی بودند که در مراسم کلنگ‌زنی حضور یافتند.

صدر، رییس سازمان بنادر تنها مقام اجرایی که در این مراسم به ایراد سخن پرداخت، بندر امام(ره) را یکی از مهم‌ترین بنادر کشور دانست و گفت: بندر امام(ره) دومین بندر بزرگ ایران است که ۳۰ درصد از حجم مبادلات کالای کشور برابر با ۵۰ میلیون تن در آن انجام می‌شود. صدر با تاکید بر اینکه این بندر با ۹۰۰ کیلومتر فاصله نزدیک‌ترین بندر به پایتخت است، تصریح کرد: بندر امام(ره) این توانمندی را داراست که به عنوان دروازه کشورهای CIS در منطقه شناخته شود. نزدیکی و دسترسی آسان این بندر به کشورهای عراق، عربستان، بحرین و قطر از دیگر نکاتی بود که صدر آن را در تبیین موقعیت استراتژیک بندر امام(ره) عنوان کرد. رییس سازمان بنادر با اشاره به سفر ریاست جمهوری به کنیا در سال ۲۰۰۹، تبدیل بندر امام(ره) را به‌هاب غلات یکی از سیاست‌های کلان ملی اعلام کرد و گفت: ارتباطات تجاری با آفریقا بخصوص کشور دوست و برادر کنیا که بندر مومبوسا در این کشور به مثابه دروازه آفریقا است یکی دیگر از اهداف ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است.

صدر در تشریح قرارداد ترمینال یک غلات بندر امام(ره) گفت: این قرارداد ۳۰ ساله است که هر ۵ سال تمدید خواهد شد. مبلغ قرارداد ۳۰۷ میلیون دلار بوده و مدت زمان اجرای پروژه ۵ سال و در ۲ فاز در نظر گرفته شده است.