گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۵ دلار رسید و مقداری از افزایش روز گذشته آن ازمیان رفت. اما با تشدید درگیری‌ها بین نیروهای وفادار به قذافی و مخالفان دولت در لیبی، بهای نفت همچنان نزدیک به رکورد خود از اواخر سال ۲۰۰۸ تاکنون قرار دارد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به ۴۳/۱۰۵ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با ۰۲/۱ دلار افزایش در رقم ۴۴/۱۰۵ دلار ثابت شد.

این درحالی است که در ابتدای معاملات قیمت نفت به بالاترین سطح از ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون یعنی رقم ۱۰۷ دلار نیز رسیده بود. در لندن نفت خام برنت ۰۱/۱۱۴ دلار در هر بشکه معامله شد.

لیبی، که بیشترین ذخایر نفتی آفریقا را در اختیار دارد، مدت چهار هفته است که در ناآرامی و آشوب به سر می‌برد. نیروهای مبارز در تلاش هستند حکومت ۴۱ ساله قذافی را سرنگون کنند.

مقامات این کشور می‌گویند بهره‌برداری از میادین نفتی ادامه دارد، اما صادرات روزانه نفت برای مدتی کاهش می‌یابد.

سازمان اوپک به منظور جبران کاهش تولید نفت لیبی، تولید خود را افزایش داده است. این درحالی است که دولت اوباما نیز این مساله را در دست بررسی دارد که به منظور کاهش قیمت نفت از ذخایر استراتژیک نفت خود بهره‌برداری کند. سخنگوی کاخ سفید گفت مقامات براساس عوامل گوناگون ازجمله ورود نفت به آمریکا، تصمیم‌گیری خواهند کرد.

استفن اسکورک، تحلیل‌گر انرژی، دراین مورد می‌گوید درحال حاضر بهره‌برداری از ذخایر نفت آمریکا بی‌معنی به نظر می‌رسد.

مشکل عرضه نفت بیشتر در اروپا وجود دارد. زیرا بسیاری از پالایشگاه‌های این قاره به نفت لیبی وابسته هستند. اما پالایشگاه‌های آمریکا به منابع نسبتا زیادی دسترسی دارند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد می‌کند سازمان اوپک می‌تواند روزانه حدود ۷/۴ میلیون بشکه نفت دیگر تولید کند. اکثر ظرفیت مازاد نفت جهان در کشورهای عضو اوپک، به‌خصوص عربستان سعودی قرار دارد.

در سال ۲۰۰۸ و پیش از آن که قیمت نفت به رکورد تاریخی بشکه‌ای ۱۴۷ دلار برسد، ظرفیت مازاد نفت جهان به کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه آوریل، قیمت بنزین به ۹۸/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۸۹۳/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.