نوسان قیمتی سکه در پایان سال
عکس: آکو سالمی
حجم و ارزش معاملات سکه در بازار آتی به ترتیب ۲۰ و ۴۰ درصد کاهش یافت

گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه در بازار آتی طی هفته گذشته تحت تاثیر روند قیمت طلا در بازارهای جهانی با نوسان مواجه شد، به نظر می‌رسد تحولات به وجود آمده در کشورهای شمال آفریقا و جهان عرب باعث شده تمایل به حالت انتظار از سوی معامله گران و دورنمای بهتر از بازار همچنان وجود داشته باشد.
بازار طلا طی هفته گذشته با نوسان روبه‌رو بود، اما در طول یک هفته سپری شده این نوسان با شیب رو به پایینی همراه شد. افزایش درگیری و تنش بین نیروهای انقلابی و حاکمیت در کشورهای شمال آفریقا همچون لیبی، مراکش و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باعث شده قیمت نفت خام و به تبع بازار انرژی تحت تاثیر قرار بگیرد. بالا گرفتن درگیری در لیبی، یمن و عمان و از سویی آغاز تنش‌ها در عربستان در شهرهای شرقی این کشور سبب شده قیمت نفت در سطح بالای 100 دلار نگه داشته شود. روند دادوستدها در بازار انرژی روی معاملات طلا نیز تاثیرگذار بوده است، اما نکته جالب معاملات افزایش دادوستد نقره در بازار بوده است.
به عقیده معامله‌گران، علاوه بر موضوع تحولات سیاسی در جهان عرب، مساله بدهی کشورهای مستقل اتحادیه اروپا باعث شده فعالان برای از سرگیری مبادلاتشان فعلا در حالت انتظار بمانند تا بتوانند با دورنمای بهتری از آینده اقتصادی و تاثیر تحولات سیاسی رفتار معاملاتی بهتری از خود انجام دهند. در بازار داخلی نیز این نوسان و شیب قیمتی همگام با بازارهای جهانی حرکت کرده است. به دلیل نزدیک شدن به پایان سال و عید نوروز حجم‌ها در بازار نقدی بسیار بالا بود، اما روند قیمت‌ها کاهش نسبی را تجربه کرد. به طوری که قیمت سکه طرح جدید از ۳۹۰ هزار تومان به ۳۸۸ هزار تومان رسید. در بازار آتی بورس کالا نیز قیمت‌ها با نوسان مواجه شد، به طوری که قیمت سکه اسفندماه از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه ۸۱۱ تومان و ۹ ریال کاهش یافت، اما سکه اردیبهشت ماه یک هزار و ۵۷۰ تومان و ۸ ریال رشد کرد. سکه تحویل تیرماه نیز یک هزار و ۱۲۷ تومان و ۴ ریال بالا رفت. در بازار آتی نیز در مجموع ۵ هزار و ۹۷۵ قرارداد به ارزش ۱۷۳ میلیارد و ۸۷۹ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال دادوستد شد که نسبت به هفته قبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۷۷/۱۹ و ۶۴/۴۰ درصد افت داشت. برای سکه‌های تحویلی اسفندماه یک هزار و ۵۵۵ قرارداد به ارزش ۶۰ میلیارد و ۱۶۰ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال انجام شد این در شرایطی بود که حجم و ارزش مبادلات سکه‌های تحویل اردیبهشت ماه ۳ هزار و ۸۸۲ قرارداد به ارزش ۹۱ میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۹۳۰ هزار ریال بود. همچنین ۵۳۸ قرارداد سکه تحویلی تیرماه به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۱۵ میلیون و ۷۰ هزار ریال معامله شد.