گروه مسکن - مهدیس فرقانی: معمولا در بازار مسکن گرانی یا ثبات قیمت‌، محرکی برای ایجاد رونق در معاملات ملکی شناخته می‌شود.

بسیاری از بنگاهداران مسکن معتقدند زمانی که بازار خرید و فروش املاک از کمترین نرخ فروش برخوردار است‌، تعداد اندک متقاضی راضی به خرید می‌شوند؛ چراکه آنها در انتظار کاهش هرچه بیشتر قیمت هستند و به نحوی با گذشت زمان با خرید نکردن دچار ریسک بیشتری در این زمینه می‌شوند اما از سوی دیگر وقتی نرخ‌های پیشنهادی شروع به توقف «کاهش قیمت» می‌کند و به مرور زمان مالکان کمترین تخفیفی را برای مشتریان در نظر نمی‌گیرند‌، مشتریان در قالب خریداران در این لحظه اقدام به خرید می‌کنند. یکی از مشاوران املاک فعال در محدوده تهرانپارس در این‌باره به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: نزدیک به یک ماه است که بازار ساخت و ساز واحدهای مسکونی با رونق مواجه شده است که این رونق پیامد ثابت شدن قیمت‌های پیشنهادی و عدم رضایت مالکان از تخفیف حتی به میزان جزئی است. در حال حاضر قیمت پیشنهادی هر متر مربع ملک کلنگی در محله‌های متوسط و خوب منطقه تهرانپارس بین ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون تومان برآورد می‌شود که در بین متراژها املاکی که بین ۲۵۰ تا ۳۲۰ متر مربع هستند از بالاترین نرخ فروش بهره‌مند هستند. در همین حال یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در منطقه پاسداران وضعیت بازار املاک کلنگی را این‌چنین توصیف کرد: این روزها اکثر افراد سازنده به دنبال خرید املاک کلنگی با قیمت‌های ارزنده هستند و در صورت مواجه شدن با نرخ‌های بالا از خرید خودداری می‌کنند. حیاتی در ادامه افزود: طی دو سال گذشته که بازار مسکن با رکود مواجه شد‌، اغلب سازنده‌ها دیگر مانند سابق فعالیت نمی‌کنند؛ یعنی به جای آنکه ملکی را خریداری کنند و به ساخت‌وساز بپردازند‌، روش کار خود را تا اندازه‌ای تغییر داده‌اند و بیشتر به سمت مشارکت در ساخت و معاوضه متمایل شده‌اند.
وی تصریح کرد: این دسته از سازنده‌ها براین باورند که ساخت و ساز مانند سال‌های گذشته با سود همراه نیست به همین خاطر اگر به صورت مشارکتی ساخت و ساز کنند از سود بیشتری بهره مند خواهند شد یا اینکه اگر ملک نوساز را با ملک کلنگی معاوضه کنند از یک سو به سرمایه خود به سرعت دست می‌یابند و از سوی دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این مشاور املاک تصریح کرد: مدتی است که بیشتر سازنده‌ها ترجیح می‌دهند به جای اینکه در یک پروژه سرمایه‌گذاری کنند در چند پروژه شرکت داشته باشند، زیرا آنها قصد دارند سرمایه خود را تنها وقف یک پروژه نکنند بلکه سرمایه خود را در چند پروژه تقسیم کنند.
هم اکنون نرخ پیشنهادی فروش املاک کلنگی در محدوده پاسداران در محله‌های گلستان بین ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان و همچنین قیمت فروش املاک کلنگی در محله‌های بوستان بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیشنهاد می‌شود. در همین راستا برخی از فروشندگان که صاحب املاک کلنگی هستند برای جلب مشتری از جملات توصیفی مانند: «مناسب سازندگان بنام‌، محصور شده توسط باغ‌های سفارت‌، مشرف به پارک دنج‌» استفاده می‌کنند و در اکثر آگهی‌های مربوط به مشارکت در ساخت که به سازنده احتیاج است مالکان به سهم ۵۰ درصدی قانع هستند. همچنین بنگاه‌هایی که قصد مشارکت در ساخت را دارند به مشتریان خود (مالکان) تحقق چنین وعده‌هایی می‌دهند: تنظیم قرارداد رایگان‌، ارائه نمونه کار‌، مشاوره و ارزیابی رایگان‌، زمان‌بندی دقیق‌، معرفی سازندگان معتبر با توانایی فنی و قدرت مالی بالا.