اعتراض شدید به لشگرکشی عربستان و امارات به بحرین

احمدی‌نژاد: آنهایی که قوای نظامی به بحرین آورده‌اند از سرنوشت صدام عبرت بگیرند

مجلس در یک جلسه غیرعلنی تحولات منطقه و اعزام نیروهای نظامی عربستان به بحرین را بررسی کرد دنیای اقتصاد- لشگرکشی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بحرین با هدف سرکوب مخالفان حکومت این کشور و حمایت آمریکا از این لشگر کشی‌، اعتراض شدید و یکپارچه مقامات و شخصیت‌های ایران را در پی داشته است.

در همین رابطه‌، دیروز مجلس در یک جلسه غیرعلنی تحولات منطقه و اعزام نیروهای نظامی عربستان به بحرین را به بحث و بررسی گذاشت. محمود احمدی‌نژاد‌، رییس‌جمهور نیز درباره این موضوع هشدار داد و از گسیل کنندگان نیروی نظامی به بحرین خواست تا از سرنوشت صدام عبرت بگیرند. روز سه شنبه نیز همزمان با صدور بیانیه با امضای ۲۵۷ نماینده مجلس در محکومیت لشگرکشی عربستان به بحرین، وزارت خارجه ایران سفیران سوئیس( حافظ منافع آمریکا در ایران) و عربستان و کاردار بحرین را احضار کرد و درباره این موضوع به آنان تذکر داد. افزون بر مقامات سیاسی، دیروز شخصیت‌های مذهبی همچون آیت ا... صافی گلپایگانی و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان نیز لشگرکشی عربستان سعودی و امارات به کشور بحرین را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، آیت ا... صافی گلپایگانی در بخشی از این پیام با اشاره به نحوه شکل گیری بیداری اسلامی در کشورهای منطقه از حکام سعودی که خود را مسلمان و خود را حامی مسلمانان می‌دانند؛ سوال کرده است: آیا اکثریت قریب به اتفاق مردم که خواستار حقوق اسلامی خود هستند صاحب بحرین‌ هستند یا آن چند نفر مزدور ‌و دشمنان اسلام که شما به بهانه درخواست آنها و در واقع به فرمان آمریکا نیرو به بحرین می‌فرستید؟ چرا از خشم و غضب خدا نمی‌ترسید و چرا از سرنوشت دیگران عبرت نمی‌گیرید؟

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود با محکوم کردن لشگرکشی عربستان و امارات به بحرین برای سرکوب مردم این کشور گفت: آنها باید بدانند که این لشگرکشی برای آنها بسیار گران تمام می‌شود.

احمدی‌نژاد: از سرنوشت صدام عبرت بگیرید

رییس‌جمهور نیز دیروز با اشاره به اعزام نیروهای نظامی عربستان به بحرین گفت: به آنهایی که قوای نظامی در بحرین آورده‌اند متذکر می‌شوم که در گذشته نیز برخی در منطقه بودند به کشور همسایه لشگرکشی کردند و باید از سرنوشت صدام عبرت بگیرند. به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد پس از پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۸۹ در جمع خبرنگاران مقابله با مردم کشورهای منطقه را محکوم کرد و گفت: برخی دولت‌های منطقه از سرنوشت صدام عبرت بگیرند. وی با بیان اینکه یک ماه پیش خطاب به برخی سران منطقه که رفتارهای غیرقابل توجیهی داشتند مطالبی گفتم، اظهار کرد: امروز در بحرین شاهد صف آرایی در مقابل توده‌های مردم هستیم که کار بسیار زشتی است. احمدی‌نژاد خطاب به حاکمان بحرین تاکید کرد: مگر شما نمی‌خواهید حکومت کنید؟ وقتی اکثریت مردم را تحت فشار قرار می‌دهید بر چه کسانی می‌خواهید حکومت کنید؟ رییس‌جمهور با بیان اینکه این‌گونه برخوردها جبران‌ناپذیر است، گفت: براساس تجربه، این رفتارها هیچ سرانجامی ندارد و باید نظر و خواسته‌های مردم بحرین را اجرا کنند و ایستادن مقابل مردم با تفنگ، مسلسل، بالگرد و توپ و تانک هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و به برخی‌ها هم که قوای نظامی در بحرین آورده‌اند متذکر می‌شوم که در گذشته نیز برخی در منطقه بودند که به کشور همسایه لشگرکشی کردند و باید از سرنوشت صدام عبرت بگیرند.

تحلیل شرایط منطقه در جلسه غیرعلنی مجلس

علی لاریجانی‌، رییس مجلس نیز دیروز در ابتدای جلسه علنی مجلس از برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس در صبح چهارشنبه خبر داد و گفت: در جلسه‌ غیرعلنی به تحلیل و ارزیابی از شرایط منطقه مخصوصا وضعیتی که بعضی از کشورهای منطقه در بحرین ایجاد کردند و کمک آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر پرداخته شد. به گزارش ایسنا، لاریجانی با بیان اینکه ستم مضاعفی به مردم بحرین صورت می‌گیرد، اظهار کرد: نمایندگان ملت حساسیت جدی در این زمینه داشته‌اند و بحث و گفت‌وگو هم در مورد بحرین و همچنین درخصوص سایر انقلاب‌های منطقه‌ای صورت گرفت و باعث شد قدری جلسه رسمی مجلس با تاخیر آغاز شود.

محسن کوهکن، عضو هیات‌رییسه مجلس نیز دیروز در جمع خبرنگاران پارلمانی با اشاره به جلسه غیرعلنی چهارشنبه مجلس گفت: مجلس در جلسه غیرعلنی نسبت به کشتار و مظلوم‌کشی که در بحرین توسط حاکم مستبد این کشور و نیز نیروهای خارجی انجام می‌شود حساسیت نشان داده و نمایندگان از هیات رییسه و کمیسیون امنیت ملی خواستند تا راهکارهای عملی را در سطح سیاست خارجی که موجب بازدارندگی از نسل‌کشی وحشیانه در بحرین می‌شود، انجام دهند. به گزارش ایسنا، این عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه تعطیلات پیش رو نیز نمی‌تواند مانع انجام وظیفه مجلس در این راستا شود، گفت: کمیسیون امنیت ملی کارگروهی را تعیین کرده و جلساتی را برگزار کرده است. همچنین گروه‌های پارلمانی به ویژه در مورد کشورهایی که با وجود عدم اعلام موضع دولت‌ها، پارلمان‌ها، اعلام موضع کرده‌اند، فعال شده‌اند.

به گفته وی، قرار است مجلس به صرف صدور بیانیه اکتفا نکرده و از کلیه راهکارهای قانونی به جد استفاده کند تا با کمک دولت‌های مستقل مانع نسل‌کشی در بحرین شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر پادشاه بحرین با حمایت آمریکایی‌ها سانسور خبری ایجاد کرده است، گفت: ما به عنوان مسلمان و ایرانی حتما باید مانع این اقدامات وحشیانه شویم.

بیانیه فراکسیون اهل سنت

فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای از قیام مردم مسلمان منطقه حمایت کردند.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: آنچه که امروز در برخی از کشورهای اسلامی از جمله بحرین می‌بینیم جنایات حکام ظالم بر علیه ملت مسلمان خود با حمایت مستقیم و غیرمستقیم آمریکا، اسرائیل و انگلیس است.

در این بیانیه تصریح شده است: ما نمایندگان اهل سنت در مجلس ضمن محکوم کردن اشغال بحرین توسط ارتش برخی از کشورهای همسایه و آغاز قتل عام مسلمانان شیعه و سنی در این کشور، از عموم مسلمانان جهان می‌خواهیم بر علیه ظلم و بیداد حاکمان مستبد به پا خواسته و از جامعه بین‌المللی و دبیرکل سازمان ملل درخواست می‌کنیم در راستای مسوولیت بین‌المللی خود به حمایت از مطالبات مشروع مردم بحرین با دخالت‌های نظامی سایر کشورها و کشتار مردم مسلمان برخورد جدی نمایند.

هشدار وزیر دفاع ایران

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در خصوص دخالت‌های نظامی عربستان در امور داخلی بحرین، گفت: اینگونه اقدامات موجب افزایش تنش و مخدوش شدن ثبات و امنیت منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار وحیدی در پایان جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت‌های نظامی عربستان در امور داخلی بحرین، با تقبیح این اقدام گفت: اینگونه اقدامات موجب افزایش تنش و مخدوش شدن ثبات و امنیت منطقه خواهد شد و چنانچه این حرکات نسنجیده و فاقد وجاهت حقوقی رویه شود، منطقه به کانون آتش افروزی، خصومت و درگیری تبدیل خواهد شد و دود آن به چشم ملت‌های منطقه خواهد رفت.