موج - مدیرعامل سابق شرکت بورس تاکید کرد: به‌رغم اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار و تصویب قانون ابزارها و نهادهای مالی جدید در بورس، بازار سرمایه کشور همچنان نیازمند یک برنامه بلندمدت و استراتژی مشخص است. علی رحمانی گفت: این روزها منابع مالی زیادی به بورس سرازیر شده است که این نقدینگی زمینه افزایش حجم معاملات و سیال شدن بازار را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی بازار، این میزان نقدینگی علاوه بر تسهیل معاملات، عاملی برای کاهش ریسک شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا اضافه کرد: اما این نکته نیز وجود دارد که قیمت برخی از سهام فاصله زیادی با ارزش خود گرفته‌اند و این موضوع می‌تواند بورس را آسیب پذیر کند.

وی افزود: هجوم نقدینگی به بورس تهران به عوامل متعددی بازمی‌گردد که بخشی از آن متاثر از فضای روانی و سیاست‌های داخلی است و بخشی دیگر به مساعد شدن شرایط بین‌المللی باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: بنابراین به دنبال رشد اقتصاد جهانی، شاهد افزایش قیمت نفت، فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی خواهیم بود که تمام این موارد در کنار یکدیگر زمینه افزایش سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و رشد بازار سرمایه را به وجود می‌آورد.

رحمانی ادامه داد: به‌رغم اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار و تصویب قانون ابزارها و نهادهای مالی جدید در بورس، بازار سرمایه کشور همچنان نیازمند یک برنامه بلندمدت و استراتژی مشخص است که از آن به عنوان یک نقشه راه بهره گیرد.

وی افزود: برای تدوین برنامه مورد نیاز بازار سرمایه، در گام اول باید بدانیم چه ابعادی از بازار سرمایه مدنظرماست و این ابعاد چه نقشی را می‌خواهند ایفا کنند و سپس با استناد به این موارد درصدد طراحی برنامه بلندمدت برای این بازار بر آییم.

به گفته وی، بازار سرمایه کشور با وجود تحولات صورت گرفته، هنوز از جهت اندازه، وجود نهادهای جدید و ابزارهای قابل استفاده در بورس با نقطه ایده آل فاصله دارد و نباید شرایط کنونی، فعالان بازار را دچار خوش‌بینی کند.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با تاکید بر لزوم تدوین یک برنامه منظم در بازار سرمایه، تصریح کرد: اگر در نظر داریم ارزش بازار سرمایه را که هم اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار است به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار برسانیم، هدف غیر‌قابل دسترسی نخواهد بود، اما باید براساس برنامه‌ریزی و نقشه راه عمل کنیم.