گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام روز گذشته شاهد رشد شاخص به میزان ۵۲۷ واحد (معادل ۱/۲ درصد) بود. در بازار دیروز شاخص توانست به ۲۵هزار و ۵۵۰ واحد برسد. این رشد در شرایطی ثبت شد که رشد بازار و درگیری نمادها با سقف‌های تاریخی، موجب تحریک سهامداران برای عرضه‌های سنگین شده است. بر این اساس ارزش معاملات به ۱۶۴ میلیارد تومان رسید که برای یک روز معاملاتی قابل ملاحظه بود.

از سوی دیگر بازگشایی بازارهای جهانی شرایط متعادلی را تجربه کرد که بهای مس در بازارهای خارج از بورس به ۹هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن رسید. به این ترتیب تعادل نسبی بازارهای جهانی و در کنار آن انتظار برای تعدیل سود سال ۸۹ شرکت ملی مس باعث تشکیل صف خرید قابل ملاحظه برای این نماد شد. همچنین دیروز ۷/۱۴ میلیون سهم مس مورد معامله قرار گرفت.

در تحولات موثر دیگر، سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای از ممنوعیت هر گونه فعالیت در بورس‌های خارجی خبر داد.

در همین حال در مسائل کلان سخنان دکتر احمدی‌نژاد در نخستین مصاحبه سال‌جاری خود خبرهای مناسبی از وضعیت اقتصاد کشور به اطلاع کارشناسان رساند که این امر می‌تواند به معنای امکان رشد بازارباشد.

در بازار دیروز در گروه فلزی به جز تشکیل صف خرید برای ملی مس، مبارکه نیز با خبرهایی مواجه بود. براساس این خبرها فاز دوم فولاد هرمزگان به بهره‌برداری رسیده است. براساس این خبر مجتمع فولاد هرمزگان در فاز دوم طرح توسعه خود با استفاده از گندله سنگ‌آهن، سنگین‌ترین شمش فولادی را به وزن ۴۶ تن، عرض ۲ متر و طول ۱۲ تولید کرده است که چنین ویژگی منحصر به فولاد هرمزگان است.

در گروه تجهیزات دیروز رشد اخیر اکثر نمادهای این گروه با عرضه‌های سنگینی مواجه شد. مپنا با ۱۹ میلیون سهم، حفاری شمال با ۲۲ میلیون سهم و فاراک با ۲/۱۳ میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را در این گروه شاهد بودند. در گروه پالایش نفت، پالایشگاه تبریز دیروز با صف خرید همراه بود که این نماد نیز با ۳/۱۴ میلیون سهم معامله مواجه شد.

در گروه انفورماتیکی، تجارت الکترونیک پارسیان با صف خرید همراه بود. خدمات انفورماتیک نیز ساعتی را با صف خرید طی کرد. در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری سایپا با انتشار اطلاعیه‌ای سهامداران خود را برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه به مجمع فراخوانده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت، اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن ۲۵۱ نماد به روی تابلو رفتند که ۶۹ نماد با افت ارزش و ۱۷۹ نماد با رشد قیمت معامله شدند.