فارس - معاون سازمان خصوصی‏سازی از برنامه واگذاری حدود ۴۹۶ شرکت از جمله ۴۹ درصد سهام پست بانک در سال‌جاری خبر داد و با اعلام جایگزینی پالایشگاه بندرعباس به‏جای پالایشگاه شازند اراک در فهرست واگذاری‌ها گفت: امسال سال واگذاری پالایشگاه‌ها و شرکت‌های وزارت نفت خواهد بود. وی ادامه داد: طبق برنامه‎ریزی‎های به عمل آمده حدود ۳۵۰ شرکت گروه اول و ۴۶ شرکت گروه دوم و مشمول اصل ۴۴ باید در سال‌جاری واگذار شوند. در این میان واگذاری ۴۹ درصد سهام پست بانک هم در فهرست واگذاری‌ها از طریق بورس قرار دارد.

عقدایی در برابر این سوال که با توجه به مسائل موجود در شرکت پست بانک و آینده مبهم مدیریت و موضوع افزایش سرمایه (از ۵۶ به ۴۰۰ میلیارد تومان) آیا مشکلی در واگذاری ۴۹ درصد سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ وجود نخواهد داشت؟ پاسخ داد: مشکلی در این رابطه وجود ندارد و این شرکت برای اعمال افزایش سرمایه هنوز فرصت دارد. از طرف دیگر مسائل آن با برگزاری مجمع برطرف خواهد شد.

این معاون سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به این پرسش که با توجه به رونق روزهای اخیر بازار سهام و عطش سرمایه‌گذاران برای خرید سهام، چه شرکت‌هایی در اولویت واگذاری قرار دارند و سهام پالایشگاه شازند اراک چه زمانی در بورس عرضه می‌شود؟ توضیح داد: سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌هایی را برای عرضه در فرابورس و بورس آماده کرده و طی روزهای آینده چند شرکت در فرابورس واگذار خواهند شد.

عقدایی ادامه داد: این در حالی است که مقرر شده به‏جای پالایشگاه شازند اراک، پالایشگاه بندرعباس با سرمایه بیش از هزار میلیارد تومانی در فهرست واگذاری قرار گیرد که باید مراحل پذیرش و درج آن در بورس بعد از ابلاغ مصوبه هیات وزیران طی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری حدود ۱۰ پالایشگاه واگذار خواهند شد و با توجه به برنامه واگذاری شرکت ملی حفاری و هلدینگ خلیج فارس با در برگیری ۱۵ شرکت پتروشیمی و دیگر شرکت‌ها، امسال سال واگذاری شرکت‌های نفتی خواهد بود.

عقدایی با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس احتمالا در نیمه اول سال در بورس پذیرش خواهد شد، در رابطه با واگذاری ذوب آهن توضیح داد: این شرکت به‎جز موضوع صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد مشکلی برای واگذاری ندارد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بعد از برطرف شدن این مساله، سهام ذوب آهن هم تا پایان سال‌جاری واگذار شود.