کنترل کامپیوتر از طریق ذهن

بازار دیجیتال- شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما بالاخره امکان کنترل مکان نمای ماوس به صورت ذهنی به وجود آمده است. به این ترتیب کاربران می‌توانند با استفاده از امواج مغز و صدای خودشان این مکان نما را کنترل کنند. دانشمندان برای اولین بار با استفاده از یک روشی که معمولا برای شناسایی بیماری صرع به کار می‌رود توانسته‌اند از طریق کامپیوتر ذهن انسان را بخوانند. در این روش کاربران می‌توانند با استفاده از تلفظ کلمات با صدای بلند و همچنین در ذهن خود، مکان نمای روی صفحه کامپیوتر را کنترل کنند. دانشمندان معتقدند که این سیستم می‌تواند در آینده برای بیمارانی که قدرت صحبت کردن را نداشته یا معلولانی که توانایی حرکتی محدودی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

این کار با قرار دادن تراشه‌ای خاص روی سطح مغز امکان‌پذیر است. با این اوصاف در یک عمل جراحی مغز تراشه در مناطقی از مغز که توانایی ارتباط با رایانه را کنترل می‌کردند، قرار داده شده و سپس کاربران با فکر کردن به صداها و حروف مختلف می‌توانند مکان‌نمای روی صفحه کامپیوتر را کنترل کنند.

این تراشه‌های موقتی که به رابط‌های مغز-کامپیوتر شناخته می‌شوند، به صورت آزمایشی و موقت به طور مستقیم روی سطح مغز بیماران مبتلا به صرع نصب شده‌اند. پزشکان از این دستگاه برای شناسایی منبع ماندگاری و مقاومت در برابر داروی صرع و همچنین مکان‌یابی این مناطق برای عمل جراحی استفاده می‌کنند.

«اریک لئوتارد» مسوول انجام این تحقیق در دانشگاه واشنگتن در این مورد به بی‌بی‌سی گفته است: «ما هرگز نمی‌توانیم کیفیت سیگنال‌های مغزی را به دست بیاوریم. اما فرکانس این سیگنال‌ها می‌توانند نقش مهمی در انجام این کار داشته باشند. در حال حاضر چهار بیمار تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند و آزمایش اولیه دانشمندان در اتصال مستقیم مغز انسان به کامپیوتر نشان‌‌دهنده تایید ۹۰ درصدی این آزمایش بوده‌است.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که برای کاشت این تراشه نیازی به جراحی سطح وسیعی از مغز نبوده و تنها سطحی به مساحت ۴ در ۴ کفایت می‌کند.