دنیای اقتصاد - بورس تهران پس از بازدهی‌های رویایی و خیره‌کننده روزهای آغازین سال ۹۰، روز گذشته سه رکورد تاریخی دیگر را به ثبت رساند؛ در مهم‌ترین رکورد بورس بهاری، شاخص بورس که از آن به عنوان دماسنج بازار سرمایه یاد می‌شود، برای نخستین بار در تاریخ ۴۴ ساله حیات خود از مرز تاریخی ۲۶ هزار واحد عبور کرد و با ثبت رشد ۳۳۶ واحدی، روی عدد ۲۶ هزار و ۲۲۲ واحد ایستاد. افزون‌بر این، بازار سهام در رکوردی دیگر، معامله ۳۰۳ میلیارد تومان سهم را در یک روز به ثبت رساند؛ در حالی که آخرین رکورد معاملات روزانه بازار مربوط به هفدهم فروردین‌ماه جاری بود که طی آن حدود ۲۰۸ میلیارد تومان سهم معامله شده بود. در همین حال، بازار سهام در روز شنبه رکورد مهم دیگری را نیز به ثبت رساند و طی آن ارزش بورس تهران به حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسید. با این وصف، سرمایه‌گذاران خوش‌اقبال بازار سهام طی تنها ۱۰ روز معاملاتی توانستند از این بازار بازدهی ۶/۱۲ درصدی دریافت کنند؛ اتفاقی نادر که بورس تهران را به بازار یکه‌تاز میدان جذب سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل کرده است. در این شرایط، سرمایه‌گذاران بورس به احتمال بسیار زیاد در روزهای آینده شاهد ثبت رکورد مهم‌تری خواهند بود و آن رکورد جدید عبور بازدهی ماهانه بورس از عدد ۲/۱۳ درصد است. رکوردشکنی ۳ گانه بازار در بورس بهاری

گروه بورس - علیرضا باغانی: پس از رشد سریع بازدهی‌ بورس طی روزهای نخستین سال‌جاری و عبور دماسنج بازار سرمایه از مرزهای تاریخی، روز گذشته بورس تهران سه رکورد جدید را به ثبت رساند.

این سه رکورد مربوط به عبور شاخص از مرز روانی ۲۶ هزار واحد، ثبت ارزش معاملات ۳۰۳ میلیارد تومانی و رسیدن ارزش بازار به ۱۲۱ میلیارد دلار است.

براساس این گزارش، شاخص بورس تهران طی معاملات نخستین روز هفته در دقایق اولیه معاملات از مرز تاریخی ۲۶ هزار واحد نیز عبور کرد و با ثبت ۳۳۶ واحد رشد، برای نخستین بار در تاریخ فعالیت ۴۴ ساله خود روی عدد ۲۶ هزار و ۲۲۲ واحد ایستاد.

دماسنج، داغ‌ترین شرایط را نشان می‌دهد

صعود شاخص به بالای مرز ۲۶ هزار واحد از ثبت بازدهی جدید توسط بازار سرمایه طی ۱۰ روز معاملاتی سال ۱۳۹۰ حکایت دارد، تا جایی که خیزش‌های پی‌در‌پی دماسنج بازار که گویای بازده نقدی و قیمت سهام در بورس تهران است، بازدهی ۶/۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، شاخص بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون ظرف تنها ۱۰ روز معاملاتی ۲ هزار و ۹۲۸ واحد رشد کرده، بدان معنی که دماسنج بازار روزانه ۲۹۳ واحد رشد داشته است، آن هم در شرایطی که مقدار شاخص در ابتدای سال ۲۳ هزار و ۲۹۵ واحد بود.

بازدهی بورس رکورد می‌زند؟

اما بورس تهران در شرایطی طی تنها ۱۰ روز کاری سال ۹۰ بازدهی ۶/۱۲ درصدی را به ثبت رسانده است که بازار سرمایه در کل فروردین‌ماه سال گذشته ۲/۱۳ درصد بازدهی داشته است.

در واقع بازدهی ۲/۱۳ درصدی بورس در فروردین ۸۹ یک رکورد جدید در ۱۲ سال گذشته محسوب می‌شده است، ولی به نظر می‌رسد در شرایطی که ۹ روز کاری به پایان فروردین‌ماه سال‌جاری باقی مانده است، با ادامه روند موجود، بازدهی بورس از رکورد ثبت شده در سال گذشته عبور کرده و رکورد رویایی‌تری در نخستین ماه سال و آغاز بهار بورس به ثبت برسد.

بورس ۴۴ ساله، ۱۲۱ میلیارد دلاری شد

رکورد دیگر بورس در روز شنبه نیز مربوط به ثبت ارزش معاملات ۳۰۳ میلیارد تومانی در یک روز است. در واقع این نخستین بار در تاریخ ۴۴ ساله بورس بود که ارزش معاملات خرد و بلوک بازار به ۳۰۳ میلیارد تومان در یک روز رسید، در حالی که آخرین رکورد ارزش روزانه معاملات مربوط به معاملات حدود ۲۰۸ میلیارد تومانی چهارشنبه هفدهم فروردین‌ماه بود.

با این وصف، با ثبت رکورد ارزش معاملات ۳۰۳ میلیارد تومانی روز شنبه، ارزش معاملات بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید، بدان معنی که به طور میانگین بورس روزانه ۱۲۵ میلیاردتومان معامله داشته است.

رکورد سوم

رکورد سوم بورس در روز شنبه نیز مربوط به عبور ارزش بازار از یک مرز تاریخی است، تا جایی که طی معاملات روز گذشته ارزش معاملات بورس تهران با عبور از مرز ۱۲۰ میلیارد دلار به عدد ۱۲۱ میلیارد دلار رسید و ارزش ریالی بورس تهران نیز روی عدد ۱۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که این عدد تاریخی از رشد ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی (۱۴ میلیارد دلاری) ارزش بازار سرمایه در ۱۰ روز کاری سال ۹۰ حکایت دارد.

بزرگان بازار رویایی؟

البته رشد ارزش بازار، تغییرات و جابه‌جایی‌هایی را نتوانسته در ترکیب بزرگان اصلی بازار رقم بزند و نگاهی به ۵ شرکت بزرگ بازار نشان می‌دهد که همچنان یک سوم ارزش بورس ۱۲۱ میلیارد دلاری تهران در اختیار این شرکت‌ها است.

براساس آخرین بررسی‌ها، مخابرات ایران با ارزش بازار ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی (حدود ۱۸ میلیارد دلار) ۱/۱۴ درصد از ارزش بورس تهران را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شد. از سویی دیگر، ملی مس ایران هم با ارزش بازار ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی دومین شرکت حاضر در بورس تهران است که ۶/۶ درصد از کیک ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

افزون‌بر این، سکوی سومین شرکت بورس به فولاد مبارکه ۸ هزار میلیارد تومانی اختصاص دارد که ۴/۶ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است.

همچنین چادرملو با ارزش بازار ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی و سهمی ۱/۴ درصدی از ارزش بورس و بانک پارسیان با ارزش بازار

۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی معادل ۴/۳ درصد از ارزش بورس را به خود اختصاص داده‌اند و به ترتیب چهارمین و پنجمین شرکت بزرگ بورس محسوب می‌شوند. در واقع ۳۵ درصد یعنی معادل یک سوم ارزش معاملات بورس مربوط به این ۵ شرکت بزرگ است.

توصیه‌های جدید مدیرعامل «بورس» برای تداوم رونق بازار

در همین حال مدیرعامل شرکت بورس با اعلام دلایل رشد بازار سهام و لزوم استفاده نهادهای مالی و سازمان خصوصی‌سازی از فرصت طلایی به‏وجود آمده در سال جهاد اقتصادی برای جذب سرمایه‌های مردم، به فعالان بازار سهام چند توصیه کرد.

حسن قالیباف‌اصل در گفت‌و‌گو با فارس در رابطه با شرایط سال جاری بازار سهام کشور و رکورد شکنی‌های پی در پی شاخص بورس و دیگر متغیرها، نکاتی را اعلام و چند توصیه را به فعالان بازار سهام ارائه کرد.

وی با بیان اینکه بورس اوراق بهادار در سال گذشته یکی از بهترین سال‌ها را تجربه کرده و با میانگین بازدهی ۸۵ درصدی موجب جذب سرمایه‌گذاران بیشتری شده است، اظهار داشت: حرکت بازار سهام در سال جدید و در طول ۱۰ روز کاری سال جدید با روندی صعودی آغاز شده که نشان‌دهنده طلیعه شکوفایی بورس در سال ۹۰ و سال جهاد اقتصادی است.

این مقام مسوول در پاسخ به این سئوال که چه عواملی در رشد روزهای اخیر بازار و افزایش حجم معاملات موثر بوده؟ توضیح داد: درحالی نقش بازار سهام کشور با توجه به پررنگ‌ شدن بازار سرمایه کشور در مناسبات اقتصادی و عبور از ارزش روز

۱۲۱ میلیارد دلاری و همچنین اجرای قانون مهم هدفمند‌سازی یارانه‌ها افزایش یافته که افزایش نرخ جهانی محصولات استراتژیکی چون نفت، ابلاغ بسته پولی بانک مرکزی و کاهش سود بانکی در سال جاری، ارتقای فرهنگ سهامداری و اعتماد عمومی به بورس، ابلاغ برنامه پنجم توسعه، رشد نقدشوندگی و گردش معاملات روزانه قابل توجه، ظهور نهادهای جدید مالی، تزریق نقدینگی جدید به بازار، رکود حاکم بر بازار مسکن، اجرای اصل۴۴، حمایت و برنامه دولت به سمت اقتصاد بازار، وجود زیرساخت‌های قانونی و توسعه بازار سرمایه در این رشد موثر بودند.

به گفته قالیباف‌اصل با توجه به این عوامل، در سالی که سال جهاد اقتصادی است، بازار سرمایه کشور با فرصت تاریخی برای ارتقای جایگاه ملی خود و افزایش ارزش بازار نسبت به تولید ناخالص داخلی از ۲۰ به ۲۸ درصد مواجه شده و همه نهادهای مالی، سازمان خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت طلایی به نحو احسن استفاده کنند.

راهکارهایی برای پاسخ به طرف تقاضا

قالیباف‌اصل در واکنش به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به تقویت روز افزون طرف تقاضا در سال جاری، چه راهکارهایی برای متعادل کردن طرف‌های عرضه و تقاضا وجود دارد؟ پاسخ داد: بهترین شرایط حاکم بر هر بازاری از جمله بازار سهام تعادل پایدار در دو طرف عرضه و تقاضا است، بنابراین در این شرایط که بازار سهام با حضور سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های بیشتری مواجه شده بهترین زمان برای تامین منابع مالی از طریق عرضه سهام شرکت‌های جدید، اعمال افزایش سرمایه و انتشار اوراق مشارکت شرکت‌های بورسی است.

وی با اشاره به ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و لزوم ثبت همه شرکت‌های سهامی عام کشور نزد سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: مسوولان ارشد اقتصاد و متولیان بازار سرمایه در حالی از طریق تخفیف‌های مالیاتی و تسهیل در تامین منابع مالی شرکت‌ها، تمهیداتی را اجرایی کرده اند که شرکت‌های سهامی عام که شامل حدود هزار و ۵۰۰ شرکت می‌شوند، از طریق پذیرش در بورس می‌توانند از این مزیت‌ها بهره‌مند شوند.

قالیباف اصل ادامه داد: از طرف دیگر طبق مفاد بسته پولی و بانکی بانک مرکزی، شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار به دلیل شفافیت مناسب و نقدشوندگی مطلوبی که دارند، آسانتر از شرکت‌های بورسی خواهند توانست از تسهیلات بانکی استفاده کنند؛ بنابراین یکی از راه‌کارهای اساسی برای متعادل کردن بازار سهام پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید به بورس است.

فرصت مناسب عرضه‌های جدید

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به برنامه پذیرش حداقل ۱۵ شرکت سهامی عام جدید در سال جدید و برگزاری سمیناری در خرداد ماه برای شرکت‌های سهامی عام ناآشنا با بورس خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن زیرساخت‌های قانونی و توسعه ابزارها و بازار‌های مالی جدید، بازار سهام کشور می‌تواند پذیرای همه شرکت‌های سهامی عام شفاف باشد که در این صورت می‌توان شاهد ارتقای بازار سرمایه در تولید ناخالص داخلی کشور، افزایش رشد اقتصادی، نرخ اشتغال و کاهش و کنترل تورم بود.

به گفته قالیباف اصل در این شرایط که بازار سهام با رونق مواجه شده، بهترین فرصت برای عرضه‌های اولیه در بورس ایجاد شده و سازمان خصوصی‌سازی به همراه نهادها و وزارتخانه‌های مشمول اصل ۴۴ می‌توانند نسبت به پذیرش هر چه سریع‌تر شرکت‌ها اقدام کنند تا پاسخ مناسبی به طرف تقاضا بدهند.

وی در ادامه از پیگیری پیشنهادی جدید به سازمان بورس و همچنین سازمان خصوصی‌سازی خبر داد و گفت: شرکت بورس و اوراق بهادار مطالعات و بررسی‌های لازم در خصوص فروش سهام خرد شرکت‌ها به صورت قسطی را به پایان رسانده و به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد کرده که براساس این مکانیزم و در صورت تصویب آن، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند سهام خرد شرکت‌ها را به مانند عرضه‌های عمده به سرمایه‌گذاران جزء و حقیقی به صورت قسطی واگذار کند.

لزوم افزایش درصد سهام شناور آزاد

وی افزود: علاوه بر پذیرش شرکت‌های جدید در بورس، افزایش درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها و عرضه سهام شرکت‌های بورسی توسط سهامداران عمده هم می‌تواند در پاسخ گویی به طرف تقاضا موثر باشد. علاوه بر این با در نظر گرفتن هزینه پایین‌تر تامین منابع مالی در بازار سرمایه شرکت‌های بورسی می‌توانند از طریق افزایش سرمایه یا انتشار اوراق مشارکت، دسترسی بیشتر سرمایه‌گذاران را فراهم کنند.

به گفته وی در حالی هزینه انتشار اوراق در بازار پول حدود ۱۷ درصد و در بازار سهام کمتر از ۵/۱۲ درصد است که طی سال گذشته شرکت‌های بورسی بیش از سه هزار میلیارد افزایش سرمایه داده اند و در سال جاری می‌توان شاهد رشد افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی بود.

به گفته وی رشد درصد سهام شناور آزاد از ۱۹ به ۲۲ درصد، افزایش ۸ درصدی تعداد سهامداران بازار از ۷/۳ میلیون نفر به ۴ میلیون سهامدار و ۲ میلیون کد فعال، گردش معاملات کل و خرد ۲۰ و ۱۶درصدی و ارزش معاملات ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بدون سهام عدالت از مهمترین برنامه‏های کمی شرکت بورس برای سال ۹۰ خواهد بود. در این میان بررسی وضعیت درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها در تعیین طبقه بندی جدید نقش مهمی خواهد داشت و شرکت بورس در این مورد سخت‌گیری بیشتری اعمال خواهد کرد.

توصیه‌هایی به فعالان بازار سهام

سخنگوی شرکت بورس در واکنش به دیگر پرسش مبنی بر اینکه در شرایط کنونی بازار سهام چه توصیه‌هایی به فعالان بازار سرمایه دارد توضیح داد: شرکت‌های کارگزاری با در نظر گرفتن مفاد قانون برنامه پنجم توسعه می‌توانند برای پذیرش شرکت‌ها و بازاریابی‌ ورود شرکت‌های جدید به بورس بیشتر فعالیت کنند. همچنین این گروه مهم در بازار سرمایه باید به مشتریان خود توصیه کنند با دقت بیشتری سرمایه‌گذاری کرده و با دیدگاه بلند‌مدت سهام شرکت‌های آینده‌دار را انتخاب کنند.

قالیباف اصل ادامه داد: همچنین شرکت‌های کارگزاری می‌توانند با راه‌اندازی صندوق‌های راه‌اندازی مشترک خصوصا صندوق‌های بزرگ و با سقف سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی در جذب بیشتر مردم به این ابزار موفق‌تر عمل کنند.

وی افزود: به سرمایه‌گذاران حقیقی خصوصا آن دسته از افرادی که تجربه کافی در بازار سهام ندارند و تازه به جمع سرمایه‌گذاران پیوسته اند توصیه می‌شود ضمن شناخت کافی از ابعاد بازار، نسبت به بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در این شرایط و سرمایه‌گذاری در این ابزار تصمیم‌گیری کنند. همچنین همه سرمایه‌گذاران بدون پرهیز از توجه به شایعات باید از طریق روش‌های سرمایه‌گذاری و بررسی همه جانبه و پایه‌ای در این بازار فعالیت کنند.

وی به سهامداران حقوقی شرکت‌ها هم توصیه کرد: مالکان عمده و حقوقی شرکت‌های بورسی هم می‌توانند نسبت به اجرای تعهد سهام شناور آزاد را عمل کنند تا با عرضه سهام جدید، این متغیر از وضعیت مناسبی در خصوص سهام شناور آزاد برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های سهامی عام حاضر در بخش خصوصی هم می‌توانند برای تامین مالی از فرصت ایجاد شده در بورس اوراق بهادار استفاده کنند، خطاب به ناشران توصیه کرد: در این شرایط ناشران و شرکت‌های بورسی هم باید بیش از گذشته شفاف‌سازی کرده و اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری را به بازار بدهند.