گروه مسکن- مینا یوسفی: طرح تضمین خرید که در آذرماه از سوی سازمان نوسازی شهرداری تهران برای جلب مشارکت انبوه سازان در احیای بافت‌های فرسوده مطرح شده بود، با گذشت ۳ ماه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. مسوولان شهرداری تهران می‌گویند که اجرایی نشدن طرح تضمین خرید واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده به خاطر استقبال کم انبوه سازان بوده است. محمدحسین اژدری، معاون اجرایی سازمان نوسازی به دنیای اقتصاد گفت: طی سه ماهی که این طرح آغاز شده، تعدادی از انبوه سازان با سازمان تماس گرفتند، اما استقبال از این طرح محدود به همین تماس‌ها شده و از این فراتر نرفته است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، مشارکت کمرنگ انبوه سازان در نوسازی بافت‌های فرسوده که از سال ۸۴ شروع شده است، طی این سال‌ها یکی از چالش‌های پیش روی احیای این بافت‌ها بوده که طرح تضمین خرید واحدهای مسکونی یکی از راهکارهای شهرداری برای ایجاد رغبت در انبوه‌سازان در این زمینه محسوب می‌شود. بر اساس این طرح که قرار است فروش ۳۰ تا ۵۰ درصد از واحدهای احداثی از سوی انبوه‌سازان، توسط شهرداری تضمین شود، پروژه‌های با حداقل ۱۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود. بر این اساس هر چقدر تعداد واحدها افزایش پیدا می‌کند، میزان تضمین خرید نیز افزایش می‌یابد و برای پروژه‌هایی با ظرفیت بالای ۱۰ واحد، ۳۰ درصد واحدها مشمول تضمین‌خرید قرار می‌گیرند. برای پروژه‌هایی با ظرفیت بالای ۱۵ واحد، ۳۵ درصد تضمین خرید و برای پروژه‌های با ظرفیت بالای ۲۰، ۲۵ و ۳۰ واحد نیز به ترتیب، ۴۰، ۴۵ و ۵۰ درصد تضمین خرید داده می‌شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، استقبال کم انبوه‌سازان از طرح تضمین خرید شهرداری تهران در حالی است که به گفته ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان تهران این طرح در شرایط فعلی «محلی از تعریف» ندارد.

به گفته رهبر، در حال حاضر انبوه‌سازان به یک دلیل عمده در نوسازی بافت‌های فرسوده مشارکت نمی‌کنند، بنابراین در این شرایط طرح تضمین خرید کارآیی ندارد.

در واقع آنچه رییس انجمن انبوه‌سازان از آن به عنوان مانع پیش روی انبوه‌سازان در مشارکت احیای بافت‌های فرسوده یاد می‌کند، همان ساخت‌وساز جزئی در این بافت‌ها است. تاکنون مسوولان وزارت مسکن و سازمان نوسازی شهرداری تهران نتوانسته‌اند که ساخت‌وساز در این مناطق را از نوسازی تک آپارتمانی به نوسازی در حد محله یا تجمیعی تبدیل کنند که این موضوع باعث سوددهی کم پروژه‌های ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و در نتیجه کم‌رغبتی انبوه‌سازان به شرکت در پروژه‌های کوچک شده است.

رهبر با این توضیحات به دنیای‌اقتصاد گفت: تا زمانی که مسوولان موفق به تملک زمین‌های بافت‌های فرسوده به صورت وسیع نشوند، ساخت‌وساز در این مناطق رونق نمی‌گیرد.