پیمان ارمغان- هفته پیش برای فلزات اساسی ترکیبی از نزول و صعود برای فلزات مختلف بود. در حالی که فلز مس بعد از فتح متوالی قله‌های قیمتی، در نهایت در آخر هفته برای تحویل سه ماهه در بازار لندن با نزول 1/1 درصدی نسبت به قیمت هفته پیش به کار خود پایان داد اما ...

شاهد بودیم که فلز روی با بهترین عملکرد در بین فلزات اساسی در نهایت با رشد ۵/۴ درصدی نسبت به هفته پیش به کار خود پایان داد. در حوزه اخبار اقتصادی در هفته پیش شاهد برخی آمار نامساعد اقتصادی مانند آمار خرده‌فروشی در آمریکا بودیم.
همچنین آماری که از قیمت مسکن در چین منتشر شد نشان داد که سیاست‌های انقباضی دولت چین برای مبارزه با تورم هنوز چندان تاثیرگذار نبوده و احتمالا باید روند کنترل قیمت‌ها در این کشور ادامه‌دار باشد. همین نکات از جمله مواردی بود که سبب شد فلز مس که قیمت آن به شدت نسبت به شرایط کلی اقتصاد حساس است نتواند روند رو به رشد خود را حفظ کند. هر چند که در آخر هفته با انتشار اخبار مربوط به تولیدات کارخانه‌ای در آمریکا که بهتر از حد انتظار بود فلز مس توانست صعودی نسبی را تجربه کند. از طرفی میزان ذخایر این فلز نیز در انبارهای LME در هفته پیش با افزایش 8/2 درصدی همراه بود که با این حساب میزان رشد ذخایر این فلز از ابتدای سال جاری به 8 درصد رسید که نشانی از حرکت هماهنگ کاهش قیمت در راستای افزایش ذخایر می‌باشد. در بین سایر فلزات اما نیکل همچنان رشد پیوسته و آرام خود را دنبال کرد؛ به طوری که قیمت نقدی فلز در هفته پیش به بیشترین مقدار خود از سال 2008 تاکنون رسید. در مورد فلز روی نیز تحلیل‌گران رشد اخیر را به دلیل تقاضای بالای فصلی می‌دانند.
تحلیل تکنیکی فلز روی
به نظر می‌رسد در طی روزهای پیش رو جهت حرکت فلز روی حالت مشخص‌تری به خود بگیرد؛ در این صورت احتمال صعود تا قیمت‌های بیش از 3000 دلار در هر تن نیز وجود دارد. این روند در صورتی شکسته می‌شود که قیمت بالای محدوده 2500 تا 2600 برای مدتی تثبیت شود. اما در صورتی که بعد از تلاش‌های مداوم برای عبور از مرز قیمت 2500 تا 2600، قیمت توانایی عبور از این محدوده را نداشته باشد احتمال نزول تا خط روند پایینی و حتی شکست آن به سمت پایین و نزول‌های بیشتر وجود دارد.
www.aradsarmaye.com