دنیای‌اقتصاد- سنندج- شیرین حسامی: مدیرکل کار و امور اجتماعی استان کردستان با اشاره به اینکه مطالعات سند توسعه اشتغال استان کردستان از سال ۸۷ آغاز شده، گفت: با کاربردی کردن نتایج مطالعات این سند، در پایان برنامه پنجم توسعه نرخ بیکاری در استان به کمتر از هفت درصد کاهش می‌یابد. مهندس رامین اسدی در جلسه شورای اشتغال و برنامه‌ریزی استان، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری را نیازمند حمایت، همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: تنها یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند متولی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد و این مهم در سایه همکاری و حمایت دستگاه‌های اجرایی محقق می‌شود.

وی به تحقق ایجاد ۲۰ هزار شغل در سال جاری در این استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برای تحقق این سهمیه دستگاه‌های اجرایی حمایت و همکاری خوبی داشتند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سند توسعه اشتغال استان در دست تهیه است، گفت: مشاور اجرای این طرح انتخاب شده و در این سند قرار است چشم‌انداز آینده توسعه استان در مناطق مختلف تدوین شود. مهندس ارسلان ازهاری افزود: قرارداد اجرای این طرح در آذرماه امسال منعقد شده است.

مهندس محمدابراهیم حسن‌نژاد، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز ایجاد اشتغال پایدار را نیازمند حضور جدی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال دانست و افزود: سرمایه‌گذار باید ریسک‌پذیر باشد و از جیب خود سرمایه را برای ایجاد اشتغال و تولید هزینه کند و چشم به دولت و تسهیلات بانکی نداشته باشد.

رییس سازمان صنایع و معادن استان کردستان نیز خواستار توجه به ضمانت اجرایی طرح سند توسعه اشتغال استان شد و گفت: چه ضمانت اجرایی برای اجرای این طرح وجود دارد.

مهندس سیروس شاه غیبی همچنین ایجاد ظرفیت‌های جدید و شناخت وضعیت موجود را برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری الزامی دانست و افزود: باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان را برای سرمایه‌گذاران تشریح کنیم تا به آسانی بتوانند زمینه‌های سرمایه‌گذاری را پیدا کنند.

علیرضا شهبازی، استاندار کردستان نیز در این جلسه استان کردستان را نیازمند اشتغال و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: در دیدارهای مردمی، بیشترین درخواست مردم ایجاد اشتغال است. وی با اشاره به نیروی‌های تحصیلکرده فراوان در استان افزود: افراد زیادی با تحصیلات عالیه بیکار هستند و باید زمینه ایجاد شغل برای این افراد را فراهم کنیم. وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست با احساس تعهد و مسوولیت و با جدیت هرچه بیشتر در خدمت به مردم و رفع دغدغه‌های افراد جامعه تلاش کنند. استاندار از بانک‌های عامل استان نیز خواست مشکلات مردم با سیستم بانکی را با ایده‌ها و خلاقیت‌های خود رفع کنند.

وی مشکلات و گرفتاری استان را اشتغال و سرمایه‌گذاری دانست و اظهار کرد: اگر به صورت جدی و با احساس تعهد و مسوولیت به دنبال رفع این دو مساله مهم باشیم، بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات مردم حل خواهد شد.

وی گفت: دولت و مجموعه مدیران دولتی استان کمر همت را برای توسعه استان و رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در استان کردستان بسته‌اند و در این راه نیازمند همراهی مسوولان دستگاه‌ها و مردم هستیم.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه اقدامات اساسی وزیر بنایی بسیار خوبی در راستای هدایت سرمایه‌گذاران و ورود آنها به استان شده است، گفت: در بخش‌های مختلف از جمله معدن سرمایه‌گذار را شناسایی و در حال مذاکره و انعقاد قرار داد هستیم. شهبازی، تمام تلاش خود و مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان را رشد و توسعه استان دانست و افزود: در این راه نیازمند همکاری، همراهی و حمایت نمایندگان مجلس هستیم. وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای بندهای مصوبات سفر دور اول و دوم دولت، استان عقب است، گفت: اجرایی کردن این مصوبات با برخی مشکلات مواجه بود که با پیگیری‌های مستمر موانع رفع شده است.

به گفته وی، در راستای اجرایی کردن مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب هیچ مشکلی وجود ندارد و این مصوبات روند اجرایی بسیار خوبی طی می‌کند.