دنیای‌اقتصاد- اصفهان- علی راعی: رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: استان اصفهان آمادگی توسعه روابط اقتصادی در تمامی زمینه‌ها با کشور ترکیه به خصوص در بخش توریسم و سرمایه‌گذاری را دارد. محمود اسلامیان، در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و ترکیه که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، گفت: ایران و ترکیه دارای قرابت تاریخی چند صد ساله هستند و از این ویژگی می‌توانند در توسعه روابط اقتصادی خود استفاده کنند.

وی ضمن تقدیر از مسوولان اجرایی کشور که با برقراری روابط گسترده بین ایران و ترکیه زمینه توسعه روابط اقتصادی را نیز فراهم کرده‌اند، گفت: افزایش سطح همکاری‌های سیاسی بین دو کشور فضای مناسبی برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پس از جدایی کرج از تهران، اصفهان به عنوان بزرگترین مرکز صنعتی کشور به شمار می‌آید، اضافه کرد: دسترسی آسان به همه نقاط کشور از شهر اصفهان موقعیت جغرافیایی خاصی برای این شهر به‌وجود آورده است.

وی دسترسی آسان به منابع سنگ آهن و وجود واحدهای تولیدی فولاد در استان را یکی از ویژگی‌های استان برشمرد و گفت: فرهنگ کار و تلاش در استان اصفهان جایگاه خاصی دارد و سرمایه‌گذاران ترکیه می‌توانند در این استان با اطمینان سرمایه‌گذاری کنند.

وی اضافه کرد: در توسعه روابط اقتصادی دوکشور موانعی از قبیل مسائل بانکی وجود دارد که امیدواریم با سفر این هیات بلند پایه این موانع برداشته شود.

وی سفر هیات بلند پایه ترکیه به ایران را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی و افزایش سطح مبادلات اقتصادی دو کشور دانست و گفت: استان اصفهان در صنایع فولادسازی، غذایی، معدنی و توریسم می‌تواند همکاری‌های گسترده‌ای با ترکیه داشته باشد.

نایب‌رییس شورای اتاق‌های بازرگانی ترکیه نیز در این نشست گفت: ظرفیت تجارت ایران و ترکیه بیش از ۵۰ میلیارد دلار است نه ۱۰ میلیارد دلار.

حسین اوزولماز با اشاره به سفر هیات بلندپایه رییس‌جمهور ترکیه به ایران گفت: ارتقای سطح تجارت بین دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار به عنوان نخستین گام توسعه همکاری‌های اقتصادی است و باید شرایط را برای توسعه بیشتر مبادلات تجاری افزایش دهیم.

وی گفت: اتاق بازرگانی ترکیه با همتایان ایرانی تلاش می‌کنند که از فرصت‌های به‌وجود آمده نهایت استفاده را ببرند و سطح تجاری دو کشور را افزایش دهند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار اصفهان نیز از هتل‌سازی و توسعه توریسم به عنوان نخستین گام سرمایه گذاری ترکیه در اصفهان یاد کرد.

علیرضا همدانیان گفت: سالانه بیش از

یکصد هزار نفر توریست از این شهر دیدن می‌کند و توریسم می‌تواند نخستین گام توسعه روابط اقتصادی اصفهان با ترکیه باشد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد جذب سرمایه‌گذاری استان اصفهان گفت: سرمایه‌گذاران خارجی ظرف دو هفته می‌توانند تمامی امور مربوط به سرمایه‌گذاری در استان را انجام دهند.

وی صادرات استان اصفهان را در ۱۰ ماه گذشته در حدود دو میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اصفهان آمادگی توسعه روابط اقتصادی در تمامی زمینه‌ها با کشور دوست و برادر ترکیه را دارد.

وی افزود: استان اصفهان با ۱۷۰ هزار کیلومتر مربع شش درصد وسعت کشور را شامل می‌شود و با جمعیت ۸/۴ میلیون نفری دارای ۲۳ شهرستان و ۹۸ شهر و با اقلیم‌های متفاوت به عنوان صنعتی‌ترین شهر کشور به‌شمار می‌آید.

رییس شورای تجاری ترکیه و ایران نیز گفت: اصفهان با دارا بودن جاذبه‌های توریستی ظرفیت سالانه یک میلیون توریست خارجی و پنج میلیون توریست داخلی را دارد.

وی حضور سالانه یکصد هزار توریست خارجی در اصفهان را ناکافی دانست و گفت: از ظرفیت‌های موجود در این شهر باید بیشتر استفاده کرد.

وی روابط اقتصادی ترکیه و ایران را بسیار طولانی دانست و گفت: شورای بازرگانی ایران و ترکیه با قدمت بیش از ۳۰ سال تلاش می‌کند که روابط اقتصادی دو کشور افزایش یابد و سفر هیات اقتصادی ترکیه به ایران نشان از تحقق این موضوع است.

وی افزود: شورای بازرگانی دو کشور تلاش می‌کند تا دوستی‌ها را افزایش دهد و مسائل و چالش‌های پیرامون توسعه روابط اقتصادی را حل کند.

وی به گرفتن مالیات از حمل و نقل کالاهای ترکیه از سوی ایران اشاره کرد و گفت: وجود موانعی در بخش مسایل بانکی، حمل‌ونقل و مالیات باید در دستور کار مسوولان دو کشور قرار گیرد تا زمینه توسعه مبادلات اقتصادی فراهم شود.

بر اساس این گزارش در حاشیه این نشست دو تفاهم‌نامه همکاری‌ اقتصادی بین اتاق بازرگانی اصفهان با اتاق‌های بازرگانی قونیه و آنتالیا امضا شد.

این تفاهم نامه‌ها در سه محور توسعه تبادلات تجاری و روابط اقتصادی، اعزام هیات‌های تجاری دو طرف و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با حضور بازرگانان دو کشور تنظیم شد.