کیش زیر پای مستقل‌ها

رسول صدرعاملی، محمدحسین حقیقی، ابوالفضل جلیلی، عزیزالله حمیدنژاد و مهدی کرم‌پور در راستای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کیش با این رویداد همراه شدند. به گفته محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم کیش، پنج فیلمساز مستقل و حرفه‌ای سینمای ایران در کنار بیش از ۱۳۰ فیلمساز جوان‌تر کشور در این جریان فیلمسازی مشارکت دارند و تاکنون بخش عمده فیلم‌ها مراحل ساخت را پشت سر گذاشته‌اند و آماده

نمایش شده‌اند.

وی با اشاره به موضوعات پنجگانه سینمای ایران در مناطق آزاد کشور خاطرنشان ساخت: «چابهار» در قاب نگاه رسول صدرعاملی کارگردان سینمای اجتماعی کشور قرار می‌گیرد که کارنامه پرباری دارد. او برای جشنواره فیلم کیش به سراغ داستانی می‌رود که در چابهار می‌گذرد.

خزاعی ادامه داد: «قشم» توسط محمدحسین حقیقی روایت می‌شود. او قرار است مستندی درباره قشم را کارگردانی کند. ابوالفضل جلیلی اما در «کیش» پشت دوربین قرار می‌گیرد تا گوشه‌های زیبایی، جذابیت و قصه آدم‌های این جزیره را روایت کند. جلیلی پیش از این فیلم «قصه‌های» کیش را هم ساخته است و باید دید این بار او با چه نگاهی سراغ این جزیره می‌رود.

دبیر این دوره جشنواره گفت: عزیزالله حمیدنژاد برای فیلمسازی‌اش اطراف مناطق آزاد «ارس» را انتخاب کرده است. «اروند» دیگر منطقه آزاد کشور که نامی ماندگار در تاریخ معاصر کشورمان دارد با دوربین و نگاه مهدی کرم‌پور فیلمساز روایت می‌شود که آخرین اثرش را با عنوان «طهران، تهران» سال گذشته به سینما دوستان ارائه داده است. این آثار ساختار مستند و داستانی دارند و برای ۳۰ دقیقه آماده نمایش می‌شوند.

خزاعی از ساخت بیش از ۱۳۰ فیلم به همت جشنواره با تنوع موضوعی و مضامین متعدد با محورهویت ایرانی و اسلامی و احیا و اعتلای نشانه‌های فرهنگی مشترک منطقه خبر داد که بسیاری از آنها توسط فیلمسازان و سینماگران جوان نام‌‌آشنا جلوی دوربین رفته‌‌اند. فیلمسازانی چون رضا سبحانی، رهبرقنبری، محمدرضا رحمانی، امیر توده‌روستا، جواد مزدآبادی، ابوالفضل کریمی اصل، بهزاد رسول‌زاده، محمدرضا نجفی، جوادعلیزاده، حسن نقاشی و ده‌ها فیلمساز دیگر در این رویداد هنری حضور دارند.

بیش از ۲۰ عنوان فیلم توسط فیلمسازانی از کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، ترکیه، لبنان، افغانستان و... ساخته شده است.