مسکن‌مهر، خالی از سکنه؟

سه نما از پروژه ۱۰۰۲ واحدی مسکن مهر

در این مجتمع به ۶ دلیل ویژه فقط ۴ خانوار ساکن شده‌اند و ۹۹۸ واحد آن «فعلا» خالی است گروه مسکن- لیلا درخشان: ۱۴۰ روز پیش سری اول واحدهای مسکونی‌مهر با افتتاح رسمی یک مجتمع ۱۰۰۲ واحدی در شهر جدید هشتگرد، تحویل متقاضیان شد؛ اما در این مدت فقط ۴ خانوار در این مجتمع ساکن شده‌اند و ۹۹۸ واحد دیگر فعلا بدون استفاده است.

نتایج بازدید اخیر خبرنگار دنیای‌اقتصاد از محلی که این مجتمع در آن واقع شده نشان می‌دهد واحدهای مسکونی‌مهر افتتاح‌شده به ۶ دلیل، خالی از سکنه مانده و احتمالا از سال آینده به تدریج واحدها، مسکونی می‌شود.

مسوولان وزارت مسکن علت خالی بودن ۱۰۰۲ واحد را که برای متقاضیان مسکن‌ ساکن تهران، در هشتگرد ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، سرمای هوا در منطقه هشتگرد و همچنین عبور از فصل نقل و انتقال عنوان می‌کنند و می‌گویند این مجتمع به سه تعاونی مسکن‌مهر تحویل شده؛ اما عمده اعضای این تعاونی‌ها تصمیم دارند بهار و تابستان سال آینده وارد این خانه‌ها شوند.

اما به نظر می‌رسد آنچه بیشتر از سرمای هوا، در خالی ماندن واحدهای «آماده استفاده»، موثر است وضعیت نامناسب منطقه به لحاظ خدمات اساسی است. در اطراف مجتمع ۱۰۰۲ واحدی به جز کارگاه ساختمانی پروژه‌های مجاور و رفت‌وآمد کارگران و مصالح‌ساختمانی، خدماتی از جمله فروشگاه مواد غذایی، لبنیاتی، نانوایی، مدرسه و سایر خدمات مورد نیاز سکونت وجود ندارد و فاصله این مجتمع تا مرکز شهر جدید هشتگرد با خودرو حدود ۱۵ دقیقه است که ساکنان باید این مسافت را برای امور روزانه طی کنند. در چنین شرایطی چه کسی حاضر می‌شود در این مجتمع ساکن شود؟!

در بازدیدی که خبرنگار دنیای‌اقتصاد نیمه زمستان از داخل اولین ساختمان مسکونی‌مهر افتتاح شده داشته، مشخص شد واحدها با رعایت کامل اصول مهندسی و معماری داخلی ساخته شده‌اند و داخل مجتمع ایرادی به لحاظ اشکال سکونتی ندارد؛ اما محیط بیرونی هنوز فاقد شرایط مساعد است. به طوری که زمان‌بر بودن پروسه تحویل قطعی واحد به متقاضیان به دلایلی از جمله «انجام یکسری کارهای اداری شامل تهیه دفترچه اقساط بانک و امضای محضری»، «نبود خدمات شامل مراکز تجاری»، «نبود مدرسه»، «عدم تجهیز کامل داخل واحدها»، «سرمای هوا» و «اول بودن این واحدها به لحاظ تحویل» بوده است.

البته جمشید نورصالحی، معاون وزیر مسکن در امور شهرهای جدید که در روز افتتاح این مجتمع ۱۰۰۲ واحدی حضور فعال داشت و اکنون شهر جدید هشتگرد در حوزه مدیریتی وی به حساب می‌آید، درباره علت خالی بودن ۹۹۸ واحد این مجتمع به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «این موضوع عادی است و جای تعجب ندارد. در داخل شهر تهران هم وقتی یک ساختمان ۱۰۰ واحدی آماده فروش می‌شود همان روز اول همه واحدها پر نمی‌شود. چند ماه طول می‌کشد تا خریدارها به مرور زمان در واحدها مستقر شوند اینجا هم درست همین اتفاق در حال وقوع است و جای نگرانی نیست.»

به طور معمول روند سکونت در شهرهای جدید کند و تدریجی است، اما این پروسه در پروژه ۱۰۰۲ واحدی مسکن ۹۹ ساله که در واقع اولین واحدهای مسکونی مهر تحویل شده محسوب می‌شود کند تراز پیش‌بینی ها بوده است. چهار ماه بعد از افتتاح هنوز فقط ۴ خانوار در این پروژه بزرگ ساکن هستند. اگر چه مسوولان امیدوارند که با فرا رسیدن فصل بهار و توسعه خدمات شهری موج سکونت در این منطقه گسترش یابد.

گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در این‌باره حاکی است مسوولان محلی علت خالی ماندن ۹۹۸ واحد از پروژه مذکور را عدم توسعه امکانات شهری و همچنین آغاز فصل سرما عنوان می‌کنند و براین باورند که همزمان با فرارسیدن فصل نقل و انتقال- تابستان- همه چیز تغییر می‌کند و تمامی واحدهای خالی از سکنه، پرخواهند شد. اما در حال حاضر توصیه مسوولان به افرادی که قصد سکونت در سری اول مسکن مهر واگذار شده در کشور را دارند این است که به دلیل فقدان امکانات اولیه زندگی، استقرار خود را به زمان مناسب‌تری موکول کنند. بدین ترتیب هرچند که امکانات زیرساختی نظیر آب، برق و گاز برای این پروژه دیده شده است؛ اما در مقابل نامناسب بودن وضعیت منطقه باعث شده است که مسوولان برای سکونت متقاضیان در این پروژه فعلا دچار تردید شوند. در این بین ساکنان فعلی این پروژه ضمن صحه گذاشتن بر مشکلات خدمات زیرساختی در این واحدها در عین حال می‌گویند که برای توسعه خدمات روبنایی و سایر امکانات اولیه در این پروژه باید به مسوولان زمان داد و با توجه به تازه تاسیس بودن این ساختمان‌ها طبیعی است که فعلا کمبودهایی وجود داشته باشد.

دلایل تاخیر در جذب جمعیت از زبان معاون وزیر

جمشید نورصالحی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید وزارت مسکن در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: بسیاری از متقاضیان برای سکونت در این واحدها اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما با توجه به اینکه فصل زمستان است از این رو طبیعی است که فعلا مردم خیلی تمایل نداشته باشند در این فصل اقدام به جابه‌جایی کنند.وی افزود: همچنین با توجه به اینکه پروسه اداری تحویل و تسویه حساب پروژه ۱۰۰۲ واحدی کمی زمان‌بر است و متقاضیان باید مراحل اداری مختلفی را در دفترخانه‌، بانک و شهر هشتگرد دنبال کنند، از این رو طبیعی است که این مساله سبب ایجاد تاخیر در جذب جمعیت واحدهای مذکور شود. همچنین برخی از مالکان ایرادهای جزئی در خصوص تمیزی واحدها به پیمانکار وارد و اظهار می‌کنند تا این واحدها از هر نظر و حتی از لحاظ کابینت و سایر لوازم تکمیل نشوند حاضر نیستند که در آنجا ساکن شوند.

نورصالحی خاطرنشان ساخت: البته پیمانکار این مسوولیت را می‌پذیرد؛ اما تا مراجعت مجدد متقاضی، پروسه اسکان متقاضیان طولانی می شود. این مقام مسوول در وزارت مسکن همچنین ضمن رد این مساله که آب این واحدها قابل شرب نیست، گفت: این حرف‌ها شایعه است و آبی که ساکنان شهر هشتگرد برای آشامیدن استفاده می‌کنند برای این واحدها نیز منتقل شده است.

معاون وزیر همچنین تاکید کرد: ساکنانی که در این واحدها مستقر شده‌اند، فعلا می‌توانند برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود به مرکز شهر هشتگرد مراجعه کنند. در حال حاضر در کنار این واحدها، واحدهای تجاری در حال ساخت است و به مرور قطعا شاهد توسعه کلیه امکانات روبنایی در این واحدها خواهیم بود و مردم از این بابت دغدغه‌ای نخواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد که چرا در زمان افتتاح این واحدها توسط رییس جمهوری امکانات بازی برای کودکان در نظر گرفته شده بود؛ اما حال این وسیله‌ها وجود ندارند، گفت: وسایل بازی کودکان به قسمت انتهایی این ساختمان‌ها منتقل شده؛ چرا که مقرر شد در این مکان واحدهای تجاری ساخته شود. بنابراین نباید تصور شود که این وسایل به صورت نمادین و فقط برای بازدید رییس جمهوری نصب شده بودند.

واحدها زود افتتاح شدند؟

اما در این بین جابرانصاری مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: در شرایط عادی برای ساخت یک مجتمع مسکونی یکسال زمان لازم است اما پیمانکار پروژه ۱۰۰۲ واحدی موفق شد که این واحدها را ظرف ۸ ماه آماده کند. طبیعی است ساخت زود هنگام این واحدها باعث شده که امکانات روبنایی، کمی با تاخیر اجرایی شود. اما به هرحال تمامی این مسائل در ساخت اولین سری واحدهای مسکونی مهر در نظرگرفته شده است و به زودی مشکلات مربوطه در این راستا حل خواهد شد.

وی گفت: به موازات توسعه امکانات روبنایی تقاضا برای سکونت در این ساختمان‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و نباید تصورشود که در مسکن مهر صرفا ساخت خانه بدون امکانات صورت گرفته است. انصاری همچنین درباره مشکلی که یکی از مالکان این واحدها برای دریافت دفترچه اقساط پیدا کرده است، گفت: به هرحال شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، اولین مجموعه‌ای است که مراحل اداری مربوط به پروژه‌های مسکن مهر را دنبال می‌کند و طبیعی است که با توجه به این مساله یک سری اشکلات جزئی در فرآیند کار ایجاد شود‌، اما این معضلات به زودی مرتفع خواهد شد.

گفت‌وگو با اولین صاحب‌خانه مسکن مهر

«قبلادر یکی از شهرک‌های اطراف اسلامشهر مستاجر بودیم.۲ میلیون پول پیش و ماهانه ۱۳۰ هزار تومان هم اجاره پرداخت می‌کردیم تا اینکه طرح مسکن مهر مطرح شد و ما هم که می‌دانستیم از راه دیگری نمی‌توانیم صاحبخانه شویم، در این طرح شرکت کردیم.»

راضی هستید؟

اگر امکانات اولیه زندگی در اینجا ایجاد نشود، ترجیح می‌دهم به زندگی مستاجری خودم برگردم. در اسلامشهر امکانات اولیه زندگی قابل دسترس بود. اما در اینجا فقدان این امکانات اولیه باعث می‌شود که احساس غربت و ناامنی به انسان دست بدهد. به عنوان مثال حتی یک آژانس حاضر نیست که به این منطقه بیاید. وقتی آدرس اینجا را به اپراتور آژانس می‌دهیم بعد از اینکه کلی از ما در خصوص آدرس دقیق محله پرس و جو می‌کند، در نهایت می‌گویند راننده‌ها حاضر نیستند آنجا بیایند.

اما از زندگی مستاجری که بهتر است.

از یک جهتی خوب است که از زندگی مستاجری راحت شدیم. اما اینجا هم مشکلات خاص خود را دارد. مثلا بعد از پیگیری های طاقت فرسا توانستیم وزارت نفت را راضی کنیم بیاید برای ما گاز وصل کند، مشکل دیگر هم این بود که تلفن نداشتیم. از مخابرات شروع کردیم به پیگیری تا اینکه به مسوولان محلی رسیدیم. آنها هم می‌گویند که اینجا خط نمی‌دهد و آنتن‌دهی ضعیف است.

خانه شیکی به نظر می‌رسد؟

ساختمان اگر از طلا هم ساخته بشود، اما اگر امکانات نداشته باشد فایده‌ای ندارد.

این واحد مسکونی چقدر برایتان تمام شده است؟

۵/۷میلیون تومان نقدی پرداخت کرده‌ایم مابقی هم اقساط وام ۲۰ میلیون تومانی است. البته فعلا اقساط را نمی‌پردازیم؛ چرا که بعد از آنکه به بانک مسکن کرج مراجعه کردیم که دفترچه اقساط بانکی را دریافت کنیم، به ما اعلام کردند که مدارک شرکت عمران هشتگرد ناقص است و فعلا نمی‌توانیم برای شما دفترچه صادر کنیم.

ماهانه چقدر باید قسط پرداخت کنید؟

فکر می‌کنم حدودا ماهی ۱۸۰ هزار تومان بشود.

شما به انتخاب خودتان شهر هشتگرد را برای زندگی انتخاب کردید؟

خیر. روز اول گفتند که فعلا فقط امکان ثبت نام برای هشتگرد است. ما هم ثبت‌نام کردیم. اما اگر حق انتخاب داشتیم حتما می‌رفتیم پرند را انتخاب می‌کردیم، چون آنجا به تهران نزدیک‌تر است.

خانه شما واحد نمونه‌ای بوده که توسط رییس‌جمهور افتتاح شد. در قرعه کشی برنده شدید؟

نه ما چون جزو اولین کسانی بودیم که پول به حساب تعاونی واریز کردیم.

درخواستی از مسوولان دارید؟

من دوست دارم مسوولان تصور کنند که واقعا خودشان و اقوامشان می‌خواهند در اینجا زندگی کنند. در این صورت چه امکاناتی را اینجا ایجاد می‌کردند. انتظار داریم به مسکن مهر هم خدمات بدهند.