برادران میلیاردر اندونزیایی

الهام جوادی

مایکل هارتونو و رابرت بودی هارتونو برادران میلیاردر اندونزیایی هستند که هر کدام با ثروت ۵/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز به طور همزمان در جایگاه دویست و پنجاه و هشتم ثروتمندان جهان قرار گرفتند. این دو برادر که وارث کسب‌وکار خانوادگی شان هستند، ثروت خود را از صنعت توتون و تنباکو به دست آورده‌اند. برادران هارتونو در حال حاضر ثروتمندترین افراد در اندونزی به شمار می‌روند. مایکل هارتونو در سال ۱۹۴۰ و رابرت بودی هارتونو در سال ۱۹۴۱ در اندونزی متولد شدند. پدر آنها، اوئی ویه گوان، در دهه ۱۹۵۰ شرکت جاروم را در کودوس در سنترال جاوا تاسیس کرد.

رابرت بودی هارتونو به یک مدرسه آلمانی رفت و از دهه ۱۹۷۰ حوزه فعالیت خود را به مونتاژ قطعات الکترونیک، نساجی، فرآوری مواد غذایی و بانکداری گسترش داد.

مایکل و رابرت بودی هارتونو به همراه یکدیگر شرکت خانوادگی جاروم را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شرکت ها در اندونزی کردند. مایکل هارتونو در حال حاضر مالک ۴۹ درصد و برادرش رابرت بودی مالک ۵۱ درصد از سهام شرکت جاروم و مدیرعامل آن است. پدر آنها در سال ۱۹۶۳ از دنیا رفت.

البته به شرکت جاروم انتقادات زیادی وارد است و حتی سازمان FDA آمریکا در سال ۲۰۰۹ محصولات این شرکت را در ایالات متحده ممنوع کرد. شرکت جاروم تقریبا تمام بازار اندونزی را از آن خود کرده است. شرکت جاروم در حال حاضر سومین شرکت بزرگ توتون و تنباکو در جهان است و بیش از ۷۵ هزار نفر برای این شرکت مشغول به کار هستند.

برادران هارتونو علاوه بر شرکت جاروم بخش عمده‌ای از سهام بانک مرکزی آسیا، ‌بزرگ‌ترین بانک خصوصی در اندونزی را در اختیار دارند. این دو برادر در سال ۱۹۹۸ سهام این بانک را خریدند. آنها همچنین به طور اشتراکی مالک گرند ایندونیژا، یک مرکز خرید بزرگ کالاهای لوکس، ساختمان های اداری و مجتمع هتلداری در مرکز جاکارتا هستند. این دو برادر در سال ۲۰۰۲ از طریق شرکت خود یک مجتمع خرید ۱۰۰ میلیون دلاری را در جاکارتا تاسیس کردند. این گروه همچنین قرارداد نوسازی دو هتل بزرگ در اندونزی، هتل اندونزی و هتل ویساتا در مرکز جاکارتا را از آن خود کرده است.

مایکل هارتونو ازدواج کرده و ۴ فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن کودوس در اندونزی است. رابرت بودی هارتونو نیز ازدواج کرده و ۳ فرزند دارد و مثل برادرش ساکن کودوس است.