89 شرکت برتر سال 89

عکس: آکو سالمی

وزیر بازرگانی‌: تولیدکنندگان حق ندارند مابه‌تفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از مصرف‌کننده بگیرند گروه بازرگانی - دهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان روز گذشته با حضور اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر ریاست جمهوری‌، وزیر بازرگانی و معاونانش و جمعی از فعالان انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برگزار شد. در این مراسم مهدی غضنفری وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۲ انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در استان‌ها تشکیل شده خاطرنشان‌کرد‌: بیشترین توجه دولت در حوزه زیرساخت‌ها به عنوان نهاد کمک‌کننده به حوزه تولید و توزیع بوده، اما اگر مصرف‌کننده نباشد برای چه کسی تولید و توزیع می‌کنیم ؟

وزیر بازرگانی با بیان اینکه امروزه شکار مصرف‌کننده و وفادار کردن آن به شرکت تولیدی و توزیعی چالش جدی است، افزود: امروز مصرف‌کننده بزرگ‌ترین عنصر هر بازاری است؛ در حالی که کمترین توجه به این عنصر می‌شود و انواع اجحاف‌ها در حقش صورت می‌گیرد و در مواردی حاکمیت به عنوان یک نهاد پشتیبان مجبور به دخالت است، بنابراین سازوکارهای حاکم بر بازار باید به نقش مصرف‌کننده حیات ببخشد.

عضو کابینه دولت دهم تصریح کرد‌: تبعیت از معادله بقا برای نگرش متفاوت به مشتری‌، ایجاد بازارهای رقابتی برای از بین بردن انحصار و رانت‌، آگاهی مصرف‌کننده نسبت به حقوق خود و ارائه خدمات از سوی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان پیش نیازهای لازم برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است‌.

وی اظهار کرد: این امر به صورت خودکار شکل می‌گیرد که ما برای رضایت مصرف‌کننده، کالای خود را توزیع کنیم؛ ولی این مهم به حد مطلوب شکل نگرفته است‌.

اینکه مصرف‌کننده را مصرف‌کننده نهایی بدانیم که در داخل و خارج کشور پراکنده هستند یا اینکه مشتری میانی را نیز مصرف‌کننده بدانیم، دو دیدگاه متفاوت است که اگر دیدگاه دوم را مدنظر قرار دهیم، تمامی ‌تولیدکنندگان آن زمان که قطعات و مواد خام و قطعات میانی را دریافت می‌کنند، نوعی مشتری بوده و نیازمند نگهبانی از حقوق خود هستند که اگر حقی از آنها ضایع شد، به دنبال احقاق آن باشند.

وی با اشاره به تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در هدفمندی گندم‌، آرد و نان گفت: کاهش ۲۸ درصدی مصرف آرد از مزایای اجرای طرح هدفمندی گندم‌، آرد و نان بود بدون اینکه کسی در صف بماند یا با دست خالی از نان به خانه برود؛ ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود مصرف ۱۱ میلیون تنی گندم به ۹ میلیون تن برسد؛ این کاهش باورکردنی نیست. این در حالی است که این اتلاف‌ها همه سیب‌هایی است که پای درخت ریخته و اگر دقیق شویم کلی اتلاف را می‌توانیم از بین ببریم.

غضنفری همچنین در خصوص اعطای ۳۰ درصد از صرفه جویی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها برای حمایت از تولید عنوان کرد: این به آن معنی نیست که هر تولیدکننده‌ای می‌تواند از تسهیلات استفاده کند‌. دریافت این تسهیلات برای تولید در شرایط رقابتی است و تولید کنندگان به هیچ وجه حق ندارند (ما به تفاوت) افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از مصرف‌کننده بگیرند‌.

رییس دفتر ریاست جمهوری نیز در این مراسم «دفاع از مردم را برای هر نظام و دولتی مهم‌ترین مساله» دانست و درباره مزایای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان عنوان کرد:‌ این موضوع اثر روحی گسترده‌ای را بر آحاد جامعه می‌گذارد‌.

رحیم مشایی خاطرنشان کرد:‌ قانون امکان گرفتن حق را فراهم می‌کند و امکان دادن حق هم پدید می‌آید، اما رشد اجتماعی از آن بالاتر است و جامعه برتر جامعه‌ای است که آماده پرداخت و اعطای حقوق باشد که این نشانه‌ پختگی جامعه است.

مشایی در پایان سخنانش با اشاره به تحولات و اتفاقات اخیر در کشورهای منطقه، گفت: ما در امور هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم و حق انتخاب برای ملت‌ها محفوظ است.

همچنین محمدحسن نکویی، معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این مراسم از تشکیل انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده در ماه‌های آینده خبرداد و گفت: انجمن‌های شهرستانی و استانی به تدریج در حال شکل‌گیری هستند.

نکویی مهر، رعایت حقوق مصرف‌کننده را نه تنها به نفع مصرف‌کننده دانست، بلکه آن را در راستای منافع تولیدکنندگان نیز ذکر کرد و گفت: هم‌افزایی میان حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده در این چارچوب معنادار است و رعایت حقوق مصرف‌کننده یکی از ارکان مهم اقتصاد به شمار می‌رود.

معاون وزیر بازرگانی روند رو به تزاید متقاضیان دریافت گواهینامه و تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را نشانه توجه تولیدکنندگان به منافع مصرف‌کنندگان دانست.

نکویی مهر در تشریح معیارهای تعیین حامیان حقوق مصرف‌کنندگان خاطرنشان کرد: ممیزی‌ها بر اساس رعایت قیمت عادلانه و براساس ضوابط، ثبات نسبی قیمت‌ها و رعایت کاهش قیمت تمام شده، رعایت کیفیت و استاندارد، اطلاع‌رسانی و خدمات پس از فروش مناسب، اطلاع‌رسانی از ویژگی‌های کالا، دریافت و نظرسنجی از مشتریان و جلب رضایت آنها، افزایش بهره‌وری، نوآوری و تحقیق و توسعه صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در سال جاری نسبت به سال قبل، رشد ۲۰ درصدی متقاضیان را شاهد بودیم. در این میان، ۳۱۴ شرکت تقاضای دریافت گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را ارسال کردند که در نهایت ۸۹ شرکت تولیدی و خدماتی موفق به دریافت تندیس و گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان شدند.

در این میان ۲۷ واحد شامل شرکت شیمیایی بهداد‌، پاکسان‌، تولی‌پرس، تک‌ماکارون، فرش خاطره کویر، هنکل پاک‌وش، تجهیزات مدارس ایران‌، کاچیران‌، کاله آمل‌، پویندگان راه سعادت، زرماکارون، سام الکترونیک، گلدیران، نوین زعفران (زعفرانیه)، فولاد خوزستان‌، نیان الکترونیک، یاس نخ، الکترود یزد، سرویس حامی، بهشهر، بوتان، پارس خزر، پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد، سپاهان باطری، سیم و کابل سمنان، سیمیا، کامپیوتر طرفه نگار با تولید بیش از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی (اعم از دولتی و غیردولتی)، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید و خدمات با توجه به عملکرد سال گذشته واحد‌، توسعه کمی و کیفی و نوآوری در خدمات پس از فروش و‌... تندیس دریافت کردند. همچنین ۶۲ واحد تولیدی دیگر شامل شرکت‌های ماکارونی سمیرا‌، صنام الکترونیک، گروه صنعتی بارز، تولیدی مهرام، صباباتری، پاکشو، کویر تایر، تراکتورسازی ایران‌، لاستیک پارس، بیمه نوین، رادیاتور ایران، سپهرالکتریک سیم و کابل همدان، خزرالکتریک‌، ایدم، آدر جرعه، هپکو، پاکشوما، آرپانوش، حایرتهران‌، یسکو، داروسازی دانا، بیمه ایران، گلستان، گیاه، شام‌شام، چوب ارژن، آپادانا سرام، اسکاد، اسنوا، گاج، ایران دوچرخ، ایران ضبط سونی، بیمه رازی، پرنیان مهیار، ایران ایرتور، سلامت خاورمیانه، مدیکام، حایرآسا، داروسازی اکسیر‌، داروسازی حکیم‌، داروسازی فارابی، داروسازی کاسپین تامین‌، سرایش‌، سیمان خاش‌، سیمان دورود، سیمان صوفیان، سیمان مازندران، سیمان کردستان، سیمان هگمتانه‌، سیمان یاسوج، شیر پگاه اصفهان، روشنایی جهان نور، پرقو، شیمیایی هف، فراگامان صنعت و تجارت، فولاد مبارکه اصفهان‌، فولاد رافع و نیک بسپار یزد، نیز در این رقابت بزرگ به دلیل رعایت قیمت‌گذاری کالا و خدمات برای مصرف‌کنند‌ه منطبق با ضوابط این سازمان‌، کاهش قیمت کالا‌های خود با استفاده از افزایش تولید و بهره‌وری، دا‌شتن مجوزهای قانونی استاندارد و...، اطلاع‌رسانی مناسب قیمت به صورت کاملا شفاف و آشکار، ارائه دفترچه راهنما، ضمانت‌نامه، بسته‌بندی مناسب و همچنین نداشتن تخلف اقتصادی ثابت شده موفق به دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان شدند.