اجازه افزایش قیمت فولاد را نمی‌دهیم

گروه بورس کالا - با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و تاثیرات آن درتولید فولاد، فولاد سازان نباید انتظارداشته باشند تا اجازه افزایش قیمت فولاد را بدهیم؛ ولی با کمک ستاد حمایت هدفمندی یارانه‌ها در وزارت صنایع و معادن از صنایع حمایت می‌کنیم. معاون وزیر صنایع ومعادن و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران با بیان این مطلب، به ارائه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و در دست انجام فولاد کشور پرداخت و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت تولید فولاد کشور ۶۸۰ هزار تن در سال بود که پس از انقلاب با تلاش گسترده ای که در این راستا انجام شد ظرفیت تولید فولاد به ۱۰ میلیون تن در سال رسید و با اقدامات بسیار مطلوبی که در دولت‌های نهم و دهم صورت گرفت، اکنون این ظرفیت به ۵/۱۷ میلیون تن در سال می‌رسد. این درحالی است که با راه‌اندازی فولاد هرمزگان، فولاد اردکان و یک کارخانه فولاد در بخش خصوصی که تا پایان سال‌جاری میسر خواهد شد ظرفیت تولید فولاد کشور از مرز ۲۲ میلیون تن در سال خواهد گذشت.

حسن پلارک به برنامه فولاد در چشم‌انداز بیست ساله و افق ۱۴۰۴ هم اشاره کرد و گفت: قرار است در برنامه چشم‌انداز بیست ساله، ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن در سال برسد.

وی به صنعتگران فولاد هم نوید داد که با اقدامات بسیار شایسته وارزشمندی که در طول ۸-۷ ماه گذشته در سازمان ایمیدرو آغاز شده و ۹۵ درصد از برنامه هم پیشرفت داشته و با اجرای طرح فراز در بخش فولادکشور، ما در پایان برنامه پنجم به عدد مورد نظر ظرفیت تولید فولادکشور در برنامه چشم‌انداز خواهیم رسید.

رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: با طرح «فراز» جهش ارزشمندی در مجموعه فلزات آهنی و غیرآهنی ایجاد می‌شود که با احتساب میزان ظرفیت فعلی فولاد در کشور تا پایان سال ۱۳۹۴، ظرفیت تولید فولادکشور به ۵۳ میلیون تن خواهد رسید.

وی در تشریح طرح «فراز» افزود:در زمینه اجرای این طرح تاکنون اقدامات ارزشمندی آغاز شده که ما را چندین سال به برنامه‌های چشم‌انداز بیســت‌ساله نزدیک‌تر می‌کند.

پلارک در ادامه به تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در تولید فولاد اشاره کرد و گفت: نباید انتظار باشد که ما با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و تاثیرات آن درتولید فولاد، اجازه افزایش قیمت فولاد را بدهیم؛ ولی با کمک ستاد حمایت هدفمندی یارانه‌ها در وزارت صنایع و معادن از صنایع حمایت می‌کنیم.

وی افزود :ما معتقدیم در دراز مدت کارخانه‌های فولاد کشور باید به‌سوی تولید محصولات جانبی فولاد بروند و از این طریق اهداف دولت در زمینه اشتغال تا حدودی برطرف و از سوی دیگر سود در صنایع فولاد افزایش یابد.

معاون وزیر صنایع و معادن، بومی سازی در صنعت را از رئوس برنامه‌های دولت دانست و گفت: هم اکنون در بومی‌سازی، کارهایی به‌طور متفرقه انجام شده؛ ولی اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه انجام نگرفته است اما با اقدامات وکارهای ویژه که ایجاد بخش بومی‌سازی در ایمیدرو و برپایی نمایشگاه بومی‌سازی از جمله آنها بود، به یک جمع‌بندی امید بخش در بومی‌سازی رسیدیم.

وی افزود: به جرات می‌توان گفت ما امروز در کارخانجات سیمان وابستگی به خارج نداشته و هم‌اکنون نیز سه کارخانه سیمان در خارج از کشور را در حال ساخت داریم، در گندله‌سازی و در فولاد سازی نیز ۷۵ درصد بومی‌سازی داریم و این نوید بسیار خوبی برای جامعه فولادی کشور به شمار می‌رود.

پلارک بومی‌سازی را حق جمهوری اسلامی دانست و افزود: امروز برند ذوب‌آهن اصفهان باید در جهان حفظ و ارتقا داده شود و ما باید برندهای جدید دیگری به دنیا معرفی کنیم و در آینده نزدیک صادرکننده فولاد به جهان باشیم؛ کما اینکه اگر امروز این اجازه داده شود امکان آن وجود دارد و ما باید بتوانیم در زمینه تولید محصول با دیگر رقبای جهانی رقابت کنیم.