رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به انجام انگشت نگاری از اتباع ایرانی در عربستان گفت: اقدام متقابل عملی مرسوم در روابط خارجی بین کشورها است. مهمانپرست در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در رابطه با انجام انگشت نگاری از اتباع ایرانی در فرودگاه‌های عربستان سعودی تصریح کرد: کشورهای مختلف ممکن است ادعا کنند برای نکات ایمنی و حفاظت نسبت به افرادی که وارد کشور می‌شوند از یک اقداماتی به صورت خاص استفاده می‌کنند.

وی افزود: برخی کشورها می‌گویند چون هویت افراد ممکن است در گذرنامه‌ها دچار جعل شود ما برای محکم کاری اقدامات دیگری انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم این فرد هویتش صحیح است و به همان شکل ثبت شود. وی افزود: آنچه که در وزارت خارجه در رابطه با همه موارد مرسوم است اصلی است به نام عمل متقابل که این را هم همه کشورها در دستور کار دارند که فقط به این مورد نیز بر نمی‌گردد. به عنوان مثال در بحث تشریفات نیز شما وقتی در سطح وزیر، نخست وزیر یا رییس‌جمهور سفری به کشور دیگری انجام می‌دهید باید دید آداب پروتکلشان چیست؟ در فرودگاه چه کسی به فرودگاه می‌آید اگر مقام همتا بیاید یعنی استقبال در بالاترین سطح انجام شده است.

وی با اشاره به موضوع انگشت نگاری از اتباع ایران با بیان اینکه این موضوع نیز شامل عمل متقابل می‌شود، گفت: اگر کشوری بگوید من برای مقررات ایمنی خودم و برای حفاظت‌ها در ورود و خروج اتباع اسکن چشم یا انگشت نگاری می‌کنم ما هم می‌گوییم همین کار را برای حفاظت و امنیت کشور خود نسبت به اتباع کشور شما اعمال می‌کنیم. این جزء برنامه‌های طبیعی وزارت خارجه است و مربوط به کارهای کنسولی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تجهیز فرودگاه‌های کشور به امکانات مورد نیاز تصریح کرد: این برنامه‌ریزی برای انجام عمل متقابل نسبت به ورود و خروج اتباع است، اما در مجموع باید گفت حساسیت نسبت به انگشت‌نگاری یا اسکن چشم اتباع وجود دارد و این موضوع بررسی دقیق می‌شود و اینکه با چه کیفیتی با اتباع ما رفتار می‌شود رصد می‌شود.