معامله‌گران فولاد منتظر تحولات آینده جهان عرب

گروه بورس کالا - بازار جهانی محصولات فولادی همپای تنش‌های سیاسی شمال آفریقا و آشفتگی‌های بازار خاورمیانه با روند متفاوتی دنبال شد و تجار سعی می‌کنند که در این مدت بیشتر بازار را مورد بررسی قرار بدهند و حالت انتظار داشته باشند. در این راستا مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی بازارها طی هفته گذشته در بازار جهانی پرداخته که در ذیل گزارش کامل آن می‌آید. قیمت بیلت بالا رفت

عرضه‌کنندگان بیلت سی آی اس به‌رغم نبود تقاضا و آشفتگی‌های بازار خاورمیانه و شمال آفریقا، حاضر نشدند قیمت‌ها را به ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار فوب کاهش دهند و بلکه با افزایش قیمت در ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار فوب پیشنهاد می‌دهند. البته حجم معاملات خیلی ناچیز بوده و در ۵۹۰ تا ۶۱۵ دلار بسته شده است. جو بازار ناآرام و مبهم است برخی می‌گویند تا هفته آینده عرضه صادراتی سی آی اس بالا می‌رود و قیمت‌ها پایین می‌آید. نوردکارانی که باید الان خرید کنند تجار تونسی هستند که هنوز از بازار خارجند. عدم خرید ایران نیز بر جو بازار سی آی اس اثر گذاشته است.

بازار بیلت چین نیز به تصحیح قیمت ادامه می‌دهد و به ثباتی نسبی رسید. قیمت فعلی درب کارخانه بین ۶۴۷ تا ۶۴۹ دلار در هر تن با مالیات بر ارزش افزوده است.

بازرگانان ترکیه بیلت را ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار فوب پیشنهاد داده‌اند. متوسط قیمت بیلت در بورس لندن هفته گذشته کمی ‌افت داشت و با ۴/۲ درصد کاهش ۵۴۶ دلار ثبت شد.

در حالی که خریداران بر این باورند ناآرامی‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا منجر به افت بیشتر قیمت‌ها خواهد شد، عرضه‌کننده‌های سی آی اس اظهار داشته‌اند قیمت بیلت خود را پایین نخواهند آورد. البته هنوز به طور قطع نمی‌توان در مورد روند آینده قیمت‌ها داوری کرد.

هفته آرام بیلت در ایران

بازار بیلت در ایران هفته آرامی‌را گذراند. بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی روی تریلی با ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده در ۶۳۵ تا ۶۴۰ تومان معامله شد سایزهای دیگر هم تغییر قیمت قابل توجهی نداشت و تقریبا ثابت ماند. بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر تا ۶۰۰ تومان و سایز ۱۲۵ تا ۶۴۵ تومان به ازای هر کیلو در بندر امام پیشنهاد شد، ولی معاملات بسیار محدود است. به علت نزدیکی نوروز اکثر کارخانه‌ها خرید نمی‌کنند تجار هم تصویر روشنی برای سال آینده ندارند که بر اساس آن پیش خرید کنند. در سه ماه آذر، دی، بهمن بیش از ۲ میلیون تن بیلت وارد کشور شده است این بیلت‌ها با توجه به تعطیلات پیش رو تا اواخر اردیبهشت جوابگوی نیاز تولیدکننده‌ها هست، بنابراین نباید انتظار افزایش قیمت را داشت. ضمن آنکه قیمت بیلت در بازارهای جهانی به علت کاهش تقاضای خاورمیانه و شمال آفریقا رو به کاهش است، بنابراین تجار و کارخانه‌ها دلیلی برای خرید بیلت نمی‌بینند. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر تحویل بندرانزلی ۶۴۰ دلار بوده، ولی خریداری نیست.

بازار مقاطع در آرامش

بازار مقاطع هفته آرامی‌را گذراند. در منطقه خاورمیانه مسائل سیاسی باعث افت شدید فعالیت‌های ساختمان‌سازی شده، در بازار امارات قیمت میلگرد ثابت ماند ولی همه انتظار کاهش آن را دارند چون قیمت بیلت رو به نزول بوده و تقاضا هم نیست. در بازار آمریکا قیمت مفتول ۳۰ دلار در هر شورت تن افزایش یافت. در اروپا، بازار در انتظار کاهش قیمت‌ها است چون بیلت تا ۷۰ دلار در هر تن کاهش یافته ولی کارخانه‌ها در برابر آن مقاومت می‌کنند، چون قیمت نفت بالا رفته ولی تولید هم به شدت کاهش یافته است. در آلمان قیمت میلگرد و مفتول ۳۰ یورو پایین آمد در چین بازار مقاطع در رکود است و کارخانه‌ها حاضر به تخفیف هستند به خصوص برای میلگرد که بازار آن در منطقه راکد است. در سی آی اس تقاضا اصلا جالب نیست. خریداران اروپایی به دنبال ۲۰ یورو تخفیف هستند و میلگرد را حداکثر ۶۵۰ دلار فوب بیشتر نمی‌خرند. اکثر کارخانه‌ها موفق به فروش کالای خود برای ماه مارس نشده‌اند. تجار ترک هم که مشتریان سنتی خود را در منطقه از دست داده‌اند دنبال بازارهای جدید هستند؛ بنابراین روند رو به تنزل قیمت‌ها ادامه خواهد یافت.

ثبات قیمت بازار مقاطع

بازار مقاطع در هفته گذشته در ایران ثابت ماند. علت آن محدودیت عرضه از سوی تجار بزرگ است که مشغول انبارگردانی و بستن حساب‌های خود هستند. بعضی از عمده فروش‌ها سعی کردند از موقعیت استفاده کنند و قیمت را بالا ببرند ولی به علت رکود تقاضا موفق نشدند. بازار نبشی و ناودانی تقریبا ثابت ماند. تیرآهن سایز ۲۰ به بالا که روند صعودی گرفته بود در پایان هفته ثابت ماند. میلگرد هم همین شرایط را داشت. قیمت پیشنهادی میلگرد از ترکیه یا امارات ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن تحویل بندرامام و تیرآهن ۹۱۰ دلار در هر تن از اروپا عرضه می‌شود، ولی خریداری نیست. همه در انتظار سال آینده هستند تا ببینند بودجه سال آینده و نرخ ارز چه خواهد بود.

انتظار خریداران در بازار ورق

بازار ورق در اروپا ساکت بود. خریدارها به انتظار نشسته‌اند چون قیمت‌ها به اوج خود رسیده ولی تقاضا ضعیف است. از سوی دیگر کارخانه‌ها با توجه به قیمت نفت نمی‌توانند قیمت ورق را پایین بیاورند در نتیجه از حجم تولید کم کرده‌اند. ورق گرم را کارخانه‌ها در اروپا ۶۴۰ تا ۶۶۰ یورو درب کارخانه پیشنهاد می‌دهند و ورق سرد ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار احتمال می‌رود. کارخانه‌های سی آی اس قیمت ورق گرم را از ۶۵۰ دلار فوب مدیترانه به ۶۲۰ دلار در هر تن پایین آورده‌اند، ولی تقاضا نیست. قیمت ورق در ترکیه ثابت ماند ولی خریدار کم است. در بازار آمریکا کارخانه‌ها قیمت را تغییر ندادند چون هفته قبل قیمت‌ها به اوج خود رسید، ولی تقاضا خوب است. تنها نگرانی افزایش قیمت نفت و احتمال کاهش تقاضای ورق در بخش اتومبیل‌سازی است. در چین کارخانه‌ها سعی می‌کنند قیمت را بالا ببرند ولی بازار اجازه نمی‌دهد چون موجودی‌های ارزان خرید در انبارها زیاد است. تنها امید بازار توقف تولید چند کارخانه برای سرویس در ماه جاری است. در سی آی اس همه می‌دانند که قیمت‌ها باید کاهش یابد چون تقاضا نیست و بعضی کارخانه‌ها شاید تولید ماه جاری را هم نتوانند بفروشند آنها بازار شمال آفریقا و خاورمیانه را از دست داده‌اند و نمی‌توانند آن را با اروپا یا خاوردور به سادگی پر کنند. بازار چین هم امکان جذب تولیدات آنها را در شرایط فعلی ندارد؛ بنابراین اکثر کارخانه‌ها سیاست کاهش تولید را در پیش دارند.

بازار ورق ایرانی همچنان آرام

ورق در بازار ایران هفته آرامی‌را پشت سر گذاشت. از هفته آینده اکثر مصرف‌کنندگان ورق تولید را متوقف و انبارگردانی را شروع می‌کنند به همین دلیل تقاضا بسیار آرام و ساکت بود. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول که اواسط هفته به ۷۵۰ تومان به ازای هر کیلو در انزلی روی تریلی رسیده بود در آخر هفته به ۷۴۰ تومان به ازای هر کیلو رسید و احتمالا در هفته آینده قیمت افزایش نخواهد یافت.

قیمت ورق سرد هم ثابت ماند، ورق گالوانیزه و رنگی هم تغییری نداشت. چشم‌انداز سال آینده بازار برای اکثر تجار مبهم است آنها نگران کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی و خارجی هستند به همین دلیل کمتر کسی سیاست خرید برای ماه‌های آینده را دنبال می‌کند. همین امر به ثبات قیمت کمک کرده است. عرضه آرام ورق از سوی مبارکه هم به تعادل بازار کمک کرده است. بسیاری از دست‌اندرکاران نگران کاهش قیمت از سوی مبارکه در سال آینده هستند در حالی که قیمت‌ها در بازار خارج هم رو به بالا نیست و احتمال کاهش آن می‌رود. پیشنهادهای قیمت ورق وارداتی تغییر نکرده ولی خریدارها تمایلی به واردات ندارند، چون قیمت تمام شده بیشتر از قیمت بازار ایران است.

احتمال کاهش قیمت قراضه

تجار ترک هنوز روند تنش‌های سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا را بررسی می‌کنند و ترجیح می‌دهند در بازار قراضه چندان فعال نباشند. اگر تجار ترکیه نتوانند با توجه به تنش خاور میانه محصولات خود را بفروشند قیمت‌ها پایین تر می‌آید. قراضه سنگین خلوص ۸۰- ۲۰وارداتی در ترکیه ۴۴۸ دلار سی اف آر ثبت شده است و قراضه خرد شده آمریکا ۴۵۰ دلار به بازرگانان ترک فروخته شده که حاکی از روندی رو به کاهش است.

در جنوب اروپا چند هفته اخیر قیمت قراضه ۱۵ تا ۲۵ یورو بالا رفته ولی از آنجایی که بازار این منطقه تابع روند جهانی است و جو فعلی بازار جهانی قراضه منفی است، قیمت روند نزولی خواهد داشت.

قراضه کلاس ای۳ در جنوب اروپا ۳۰۰ یورو و خرد شده ۳۳۵ تا ۳۵۵ یورو است. برخی معتقدند پس از اعلام قیمت‌های جدید قراردادی سنگ آهن قیمت قراضه نیز بالا می‌رود. در حال حاضر قراضه صادراتی اروپا نسبتا با ثبات است و ۴۵۰ دلار سی اف آر ترکیه فروخته شده است. در آمریکا قراضه خرد شده ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار در هر لانگ تن است در ماه مارس ثبات قیمت در بازار آمریکا پیش‌بینی شده در حالی که پیش از این همه انتظار افت ۲۰ دلاری را داشتند. بازار داخلی قراضه سی آی اس نیز قوی است و قیمت‌ها بالا.

با افت قیمت میلگرد در چین قیمت قراضه نیز در برخی نقاط کاهش یافت و کارخانه‌های بسیاری قیمت خرید را کاهش دادند. البته بزرگ‌ترین مصرف‌کننده قراضه شمال کشور قیمت خرید را ۱۸ دلار بالا برد و به ۵۴۵ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رساند. این سیاست کارخانه‌ها است که تا زمانی که انبار‌ها را پر نکرده‌اند قیمت خرید را بالا می‌برند و بعد آن را پایین می‌آورند. در بازار قراضه چین قیمت‌ها نسبتا ثابت بود و بین ۵۴۸ تا ۵۸۶ دلار می‌باشد. قراضه سنگین کلاس ۳ ژاپن ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار سی اف آر چین است.

تعرفه سنگ‌آهن بالا رفت

هفته گذشته دولت هند تعرفه صادرات سنگ آهن را بالا برد. تعرفه صادرات سنگ آهن فاین از ۵ درصد به ۲۰ درصد رسید که از اول آوریل اجرا می‌شود و احتمالا موجب کاهش ۳۵ درصدی صادرات سالانه هند شود. ولی جو بازار چین منفی است و همه منتظر واکنش تجار چینی هستند. به همین دلیل هفته گذشته سنگ آهن روند نزولی داشت. خلوص ۶۲ درصد از ۱۸۷ دلار به ۱۷۸ دلار در هر تن سی اف آر پایین آمد. در بنادر چین ۸۰ میلیون تن سنگ آهن وارداتی موجود است و مانع از خرید بازرگانان چینی در بازار نقدی شده است. قیمت‌های نقدی سنگ‌آهن هند به شدت به تمایل به خرید چینی‌ها وابسته است و باید دید افزایش ۲۵ تا ۳۰ دلاری قیمت را در نتیجه اعمال تعرفه خواهند پذیرفت یا تجار هندی باید ضرر بدهند.

البته بسیاری از تجار چینی معتقدند این افزایش تعرفه تاثیری بر قیمت‌ها نمی‌گذارد، چون بازار آماده این تغییر بود.