در انتخـابات فعــالانه شـرکت کنیـم

دخالت و مشارکت فعالانه مردم در زندگی اجتماعی خود، اصلی ترین وسیله حل دشواری ها و موثرترین ابزار پیشرفت در جوامع مدنی است. اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین و مهمترین تشکل فعالان اقتصادی در کشور ایجاب می کند با حضور و مشارکت فعال در کلیه عرصه ها و زمینه های اقتصادی ، صنعتی و بازرگانی موجودیت و نقش کارساز خود را اثبات و باعث پیشرفت و تکامل جامعه می گردد.

در چهار چوب قانون اساسی ، برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی و قوانین بازرگانی کشور وظائف سنگینی بر عهده بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گذاشته شده است. و نیاز به آن دارد که با بسیج همه جانبه نیروهای متخصص و کارآمد بتواند در راستای اهدافی که برای آن تعیین شده نقش اصلی خود را ایفا نماید.

اینک، با رسیدن به زمان انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان در چهارم اسفند ماه جاری ، بدون شک تاثیر آن بر روند رو به رشد اقتصاد استان قابل نظر و توجه بوده و اعضای اتاق بازرگانی علاوه بر شرکت موثر در این انتخابات سرنوشت ساز بایستی در انتخابات خود دقت لازم را نیز مبذول دارند.

در این پیکار انتخاباتی با حفظ صیانت اصول و موازین اخلاقی، اعضاء برای نیل به خواستار حقیقی خود باید با افق دیدی وسیع تر در این انتخابات شرکت نمایند و اتاق بازرگانی استان اصفهان در این انتخابات باید میزبان گروهی اقتصاددان ، صنعتگر ، بازرگان و مدیر لایق باشد تا بتواند این استان را همسطح با فرهنگ و هنر در بالاترین جایگاه اقتصادی بازرگانی کشور قرار دهد.

در این خصوص باید افرادی گزینش شوند که بتوانند از منابع و امکانات خود و با استفاده از مشورت اساتید فن در رشته های گوناگون صنعتی ، اقتصادی و مالی به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند.

اتاق بازرگانی باید در جهت روند خصوصی سازی بنا بر اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکیدات و توصیه های مقامات کشور قدمهای اساسی بردارد و تعامل و ارتباط با بخش های خصوصی و دولتی بتواند با همدلی و همکاری چرخ های صنعت و اقتصاد استان را بیش از پیش جلو رانده و چون روزگاران گذشته استان اصفهان را نگین صنعت و اقتصاد ایران قرار دهد . در این خصوص شایسته سالاری و استفاده از نیروهای لایق و متخصصین نخستین گام برای رسیدن به اهداف عالی اتاق بازرگانی خواهد بود.

با استفاده از یک بوروکراسی قوی اداری می تواند باعث بیشتر شدن هم اندیشی اعضاء و خبرگان صنعت و رسیدن به راههای اصولی از طریق خرد جمعی رسید. در این خصوص بیشترین نقش را اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی بر عهده دارند.

از این روست که انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مهم و حیاتی می شود.

اعتبار و جایگاه اتاق بازرگانی در بالاترین سطح ممکن می تواند باعث پیشرفت و ارتقاء صنعت کشور و جلوگیری از روش های نادرستی خواهد شد که اقتصاد ما را ناکارآمد جلوه می دهد. اصلاح سیاست ها وروش های اقتصادی کارآمد می تواند نقش پیشرو و موثر در رشد و شکوفایی اقتصاد ایران باشد . یکی از تبعات این شکوفایی نیز می تواند کاهش معضل بیکاری باشد.

بیکاری یکی از مشکلاتی است که در سراسر جامعه به چشم می خوردو حل آن به حضور همه جانبه بسیاری از ارگان ها و سازمان های دولتی و خصوصی وابسته است . اتاق بازرگانی استان اصفهان می تواند در این زمینه مشارکت اساسی داشته باشد. از این رو انتخاب اعضای متخصص می تواند سهمی در جبران معضل بیکاری داشته باشد و در حرکتی موازی از این نیرو های خلاق و کارآمد که بنا بر دلایل فراوان از عرصه فعالیت های اقتصادی و صنعتی دور بوده اند می توان در سایه یک مدیریت کارآمد بهره مندی فراوانی کسب نمود. امروز عرصه ارتباطات و تبادل اطلاعات بستری مناسب برای تبادل افکار و رایزنی ایجاد نموده است.

این رایزنی می تواند به اجرای کامل قوانین اتاق بازرگانی علیرغم نقائص و کاستی ها منجر شود. امروزه به روز بودن یکی از اساسی ترین مقوله هائیست که در هر جریان فکری و اقتصادی نیاز آن احساس می شود.

انتخاب ما می تواند در این زمینه راه های روشنی را فراروی اتاق بازرگانی قرار دهد. نقدهای سازنده اعضاء نیز می تواند به شکوفایی بیشتر ابعاد گسترش اتاق بازرگانی استان اصفهان منجر شود.

اصفهان این نگین فیروزه ای شهر های ایران اینک در آستانه انتخاباتی مهم قرار گرفته است .

با انتخابات متعهدانه و پر شور خود توان بالفعل استان اصفهان را باز به همگان ارائه دهیم.

امروز اتاق بازرگانی به عنوان مهترین تشکل اقتصادی و صنعتی غیر دولتی از این مهم رویگردان نبوده و سعی وتلاش دارد خود را با آن منطبق نماید.

در این میان اصول و قواعدی است که به عنوان ابزارهای راهنما می تواند در رسیدن به سر منزل مقصود مثمر ثمر واقع گردد که به اختصار در ذیل به آن می‌پردازیم:

الف) استقلال و عدم وابستگی اتاق بازرگانی

با توجه به غیر دولتی بودن اتاق بازرگانی استان اصفهان و عدم فعالیت سیاسی در آن بیشترین توان و نیرو باید صرف استقلال و عدم وابستگی آن به شرکت های دولتی گردد. در این خصوص تامین مالی اتاق باید از طرف اعضاء فراهم گردد تا هیات رئیسه با فراغ بال راهکارهای نوین صنعتی اقتصادی را استخراج و اعلام نمایند.

ب) قانونمندی

برابری اعضاء و اطمینان از رعایت قانون اتاق بازرگانی برای همه می تواند اعتباری خاص به اتاق بازرگانی ببخشد . این قوانین می تواند به تقویت تشکلها و انجمن های زیر مجموعه منجر شود.

ج) سطح کیفیت خدمات

استفاده از فضا سازی بهینه ، بکارگیری ابزار نوین ، ارتقاء سطح علمی اعضاء ، مشتری گرایی و ارتباط سازنده بین بنگاههای اقتصادی می تواند ابزارهای مهمی برای ارتقاء سطح کیفی خدمات اتاق برای اعضاء باشد.

د) ساختار دینامیک

پویایی و هماهنگی با محیط و دانش روز و تقویت بدنه با استفاده از تخصص گرائی به انضمام نظارت کلی و کافی اعضاء بر تمامی فرآیند های اتاق می تواند سطح دینامیکی اتاق بازرگانی را بالا ببرد.

ه) جایگاه اتاق

استفاده از دانش اعضاء ، برگزاری همایش ها و سمینارها ، تشکل کمیته های تخصصی و رایزنی و مشورت با اعضاء میتواند در ارتقاء سطح کمی و کیفی اتاق بازرگانی مفید باشد . در این صورت با توجه به دارا بودن کیفیت جایگاه اتاق می تواند نقش موثر در تصمیمات کلان اقتصادی ایفا و یا به عنوان یک مشاور اصلی در این خصوص حائز اهمیت باشد.

در این صورت اتاق بازرگانی استان می تواندبا پتانسیل بالای مدیریتی و اجرایی برخی از اهداف دولت را نیز به صورت مشارکتی و یا مستقل انجام دهد.

و) سطح بهره وری و اطلاع رسانی

آموزش و یادگیری یکی از شروط اصلی بازدهی علمی در آینده است. این بازدهی می تواند همزمان با افزایش بهره وری ارتقاء سطح درآمد را نیز شامل گردد. در عصر ارتباطات استفاده از ابزارهای پیشرفت ارتباط جمعی و رسانه ای می تواند سهم عمده ای در یادگیری ایفا نماید.

وظایف و اختیارات اتاق های شهرستان

ایجاد فضای کسب و کار و تلاش همه جانبه جهت رشد و توسعه اقتصاد و اقدامات لازم به منظور جلوگیری از مقررات تهدید کننده.

هماهنگی و همکاری با فعلان اقتصادی در اجرای قوانین و مقررات جاری .

ارائه نظرات مشورتی ، پیشنهادات و طرح ها در مورد مسائل اقتصادی به قوای سه گانه و دستگاههای دولتی استان و اظهار نظر درباره مسائل اقتصادی و تعامل های موثر به نفع بخش خصوصی .

همکاری با دستگاه های اجرائی و سایر مراجع زیربط به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به بخش خصوصی ونیل به اهداف مورد نظر در این بخش .

تلاش در اتقاء ارتباطات الکترونیکی.

آشنا نمودن اعضاء به حقوق خود و دفاع منطقی و صیانت از منافع و حقوق مشروع اعضاء در موارد اقتصادی مانند مالیات ، بیمه ، کار و.....

یکپارچگی ، تقویت و اتحاد بین فعالان بخش خصوصی و جلوگیری از پراکندگی و سلب فرصت رشد ارتباط با اتاق های بازرگانی کشورها، اتاق های سایر شهر های ایران و اتاق ایران.

برگزاری نمایشگاه ها ،سمینارها ، کنفرانس ها و همایش های اقتصادی و علمی .

کوشش و ترغیب سرمایه گذاری داخلی در امور تولیدی به ویژه کالاهای صادراتی دارای مزیت نسبی و مولد حکمیت و حل اختلافات تجاری.

ایجاد مرکز آمار و اطلاعات و پژوهش های اقتصادی و ارائه اطلاعات اقتصادی به اصحاب اقتصاد.

صدور کارت عضویت و بازرگانی ( با تائید سازمان بازرگانی ) و صدور گواهی مبداء و سایر گواهی نامه ها و تائیدیه های مربوط به برگزاری دوره های آموزشی ، همایش ها ، کنفرانس ها و نشست های اقتصادی ، تشکیل اتحادیه های صادراتی و وارداتی سندیکاها و انجمن های تولیدی.

تهیه ، صدور و تائید اسناد و گواهی های داخلی و بین المللی.

پذیرش هیئت های اقتصادی و اعزام هیئت ها با هماهنگی اتاق ایران.

تشکیل کمسیون های ضروری به منظور حل و فصل مشکلات اقتصادی .

انتخاب نماینده برای شرکت در مجامع رسمی بین‌المللی ، داخلی و کارگروه ها.

همکاری در تهیه آئین نامه های اجرائی قوانین و ارسال به مراجع ذیر بط.