گروه بورس - هدیه لطفی: معاون برنامه‌ریزی «شستا» از طرحی خبر داد که در صورت تصویب هیات‌مدیره، اوایل سال آینده ۵ درصد سهام اپراتور سوم در فرابورس عرضه می‌شود. محمدرضا پور ابراهیمی اظهار داشت: یکی از پیشنهادهای معاونت برنامه‌ریزی شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) برای پروژه در حال راه‌اندازی اپراتور سوم، عرضه اولیه سهام آن در فرا بورس است تا از این طریق ضمن جلب مشارکت عمومی، زمینه واگذاری بلوکی سهام آن در فرا بورس برای متقاضیانی همچون گروه بهمن فراهم شود.

وی ادامه داد: بنابراین درحالی قیمت‌گذاری اپراتور سوم تا پایان سال جاری نهایی خواهد شد که با تصویب هیات‌مدیره شستا ابتدا ۵ درصد از سهام اپراتور سوم اوایل سال ۹۰ در فرا بورس عرضه خواهد شد. در مرحله بعدی و بعد از کشف قیمت هر سهم که مبنای ارزش‌گذاری بلوک‌های ۱۰ و ۲۰ درصدی سهام خواهد بود، سهام این اپراتور به صورت عمده و مدیریتی برای متقاضیان خرید عرضه خواهد شد.

وی در برابر این پرسش که اپراتور سوم با چه سرمایه‌ای شروع به کار کرده و در فرابورس عرضه خواهد شد پاسخ داد: سرمایه اسمی برای پروژه‌ای که در حال اجرا است چندان مهم نیست، اما ارزش این سرمایه‌گذاری ۴.۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده که از سال آینده با انتقال داده‌ها و صوت و تصویر شروع بکار خواهد کرد.

این مقام مسوول در واکنش به دیگر پرسش که آیا با گروه بهمن هم مذاکراتی برای مشارکت ۴۵ درصدی و فروش بلوکی سهام اپراتور سوم به عمل آمده و «شستا» چند درصد از سهام این اپراتور را به دیگران واگذار خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: با مدیران گروه بهمن هم در کنار چند متقاضی داخلی و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مذاکراتی به عمل آمده اما اینکه درصد مشارکت و خرید بلوکی اپراتور سوم چقدر باشد به مسوولان گروه بهمن مربوط است.

پورابراهیمی افزود: میزان عرضه بلوکی و چگونگی واگذاری مدیریتی سهام اپراتور سوم از جمله مقوله‌هایی است که بعد از عرضه اولیه و ۵ درصدی سهام آن در بهار ۹۰ مشخص و سپس اعلام خواهد شد.

تسهیل معامله شرکت‌های سهامی خاص در فرابورس

همچنین معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سهام شرکت‌های سهامی خاصی که در فرابورس معامله شوند به گواهی پرداخت مالیات بر نقل‌و‌انتقال سهام نیاز ندارند.

سید علی‌رضا میر شفیعی با اعلام این خبر تصریح کرد: چنانچه شرکت‌های سهامی خاص در بازار‌های خارج از بورس اقدام به نقل‌و‌انتقال با نام کنند، مراجع ثبت شرکت‌ها مکلف هستند در موقع رسیدگی به صورت‌جلسات این گونه شرکت‌ها پس از ارائه نامه شرکت فرابورس و بدون نیاز به اخذ گواهی پرداخت مالیات بر نقل‌و‌انتقال سهام با نام، اقدام به ثبت صورت‌جلسات مزبور کنند.

وی افزود: این اقدام در راستای ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مواد ۶و۷ قانون توسعه ابزارها و نهاد‌های مالی جدید و به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی انجام شده است که در ادامه صورت‌جلسه تنظیم شده بین اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری و شرکت فرابورس ایران اجرایی شده است.

میر شفیعی خاطرنشان کرد: مراجع ثبت شرکت‌ها با دریافت، مصوبه مجمع یا هیات‌مدیره (حسب مورد) مبنی بر فروش سهام شرکت در فرابورس و ثبت نقل‌و‌انتقالات در دفتر ثبت سهام شرکت‌ها، مصوبه هیات‌مدیره مبنی بر نقل‌و‌انتقال سهام با قید تعداد سهام و قید مشخصات خریدار و فروشنده، فهرست اسامی سهامداران قبل و بعد از نقل‌و‌انتقال با تایید هیات‌مدیره، تصویر صفحه مربوطه در دفتر ثبت سهام و تصویر مصدق شناسنامه و کارت ملی سهامداران جدید و در صورت حقوقی بودن سهامداران جدید، روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا تغییرات آخرین مدیران و معرفی‌نامه با اذن خرید، اقدام به ثبت صورت جلسات این شرکت‌ها می‌کنند به شرطی که نامه از شرکت فرابورس داشته باشند.

تجمع صف‌ها در بازار

از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را نیز با تشکیل صف‌های خرید و فروش سپری کرد.

در این روز صف خرید سهام فولاد آلیاژی یزد و روان فن‌آور همچنان تداوم یافت، به طوری که در پایان معاملات صف خریدی معادل ۱۰ میلیون سهم برای «فولای» تشکیل شد. همچنین صف خرید «خفناور» به ۴ میلیون سهم رسید.

این در حالی است که شرکت بالاست، شاهد تشکیل صف فروش برای سهام خود بود.

بر این اساس صف فروشی معادل ۵۰۰ هزار سهم برای بالاست تشکیل شده به دنبال آن هر سهم این شرکت با ۵/۴ درصد افت به قیمت۱۴ هزار و ۵۲ ریال رسید.

همچنین در بازار دیروز شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، کویرتایر، لیزینگ ایرانیان و بیمه دی به همراه ۴ نماد دیگر با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

از سوی دیگر ارزش کل معاملات بازار فرابورس در روز گذشته به رقم ۴۵ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از ۷ میلیون و ۷۸۵ هزار سهم در میان دو هزار و ۶۲۸ نفر سهامدار بود.

همچنین نماد معاملاتی همراه اول حدود ۳۲ درصد از ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و بدین ترتیب به عنوان باارزش‌ترین سهم شناخته شد.

همچنین نمادهای «وگستر» و «رپارس» نیز رقم قابل‌توجهی روانه بازار کردند. به طوری که ارزش معاملات هر کدام به ترتیب معادل ۵/۸ میلیارد ریال و ۶/۴ میلیارد ریال بود.

در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته گواهی‌های مشارکت توسعه، سپرده سعدی و بانک کشاورزی شاهد دادوستد اوراق خود بودند. در این راستا می توان به دادوستد یک هزار برگه از اوراق مشارکت توسعه به ارزش یک میلیارد ریال، یک هزار و ۴۵۰ برگه از اوراق سپرده سعدی به ارزش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال و ۱۲ هزار و ۲۵۰ برگه از اوراق بانک کشاورزی به ۱۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اشاره کرد.