گروه بورس - مدیر عامل تامین سرمایه امین از آغاز پذیره‌نویسی اولیه بانک آریا از روز شنبه آتی خبر داد. به گزارش خبرنگار ما، دکتر محمد آرام که با خبرنگاران رسانه‌های گروهی سخن می‌گفت، با اشاره به آغاز پذیره‌نویسی بانک آریا به عنوان بیستمین بانک خصوصی کشور از شنبه آینده در شعب بانک ملت و فرابورس ایران افزود: در تقسیم بندی بانک‌ها، بانک آریا به عنوان بانک تجاری با هدف تامین مالی در کوتاه‌مدت محسوب می‌شود و گروهی از تجار فولاد و فعالان صنایع غذایی و بازرگانان جزو موسسان آن هستند که بر اساس تمرکزی که این بانک می‌تواند در امور اقتصادی و بازرگانی و انتشار اوراق تجاری داشته باشد، پیش‌بینی اولیه ما رسیدن بانک آریا به بازار اقتصادی دست کم ۳ هزارمیلیاردتومانی است.

وی انتشار اوراق تجاری را یکی از ابزار‌های نوین مالی خواند که بانک آریا روی آن تمرکز خواهد کرد و افزود:۲۰ تا ۳۰ درصد کل منابع بانک‌ها، سرمایه در گردش است که بخش قابل توجهی از منابع بانکی را شامل می‌شود که عملا بانک آریا با هدف انتشار این اوراق و تامین نقدینگی مورد نیاز تجار می‌تواند به بازار اقتصادی خوبی دست یابد و همچنین این اوراق قابلیت معامله در فرابورس را دارد، بدان معنی که این اوراق منابعی را جذب می‌کند و این منابع در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد و عملا زنجیره تامین مالی با سرعت لازم انجام می‌شود و مبادله این اوراق در بازار ثانویه هم می‌تواند تکرار شود. وی حجم بازار اوراق تجاری آمریکا را معادل ۱۲ تریلیون دلار ذکر کرد و افزود: حجم این اوراق در دنیا

۵/۱ برابر اوراق طرح‌های تولیدی است، بر این اساس اوراق تجاری به پشتوانه قانون تازه به تصویب رسیده توسعه ابزارها و نهاد‌های مالی می‌تواند مورد استقبال قرار گیرد.

مشاور عرضه بانک آریا سرمایه اولیه این بانک را ۲۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان اولیه را موسسان بانک نقدا به حساب بانک مرکزی واریز کرده و ۱۰۰ میلیارد تومان باقی مانده هم در دوره پذیره‌نویسی تکمیل خواهد شد که ۹۰ میلیارد تومان آن در شعب منتخب بانک ملت و ۱۰ میلیارد تومان هم در فرابورس ایران پذیره‌نویسی خواهد شد.

وی افزود: در قالب پذیره‌نویسی اولیه ۱۰میلیارد تومانی بانک در فرابورس، معادل ۵ درصد از سهام این شرکت به قیمت اسمی مورد معامله قرار می‌گیرد که در واقع از پذیرش این شرکت در فرابورس حکایت دارد و در بازار ثانویه، سهام این بانک از این پس قابل معامله خواهد بود.

وی گفت: با توجه به آنالیز وضعیت این بانک و شرایط خاصی که قصد فعالیت در آن را دارد، پیش‌بینی اولیه رسیدن این بانک به سود ۱۷ تا ۲۵ درصدی در سال اول فعالیت است. در ادامه عنایت‌الله دهقان نماینده هیات موسس بانک آریا هم طی سخنانی با اشاره به برنامه افزایش سرمایه این بانک خصوصی گفت: سرمایه این بانک از ۲۰۰ میلیاردتومان کنونی در بهار سال آینده و به محض افتتاح نخستین شعبه به ۶۰۰ میلیاردتومان افزایش خواهد یافت. وی گفت: آریا آخرین بانکی است که با سرمایه زیر۴۰۰ میلیارد تومان مجوز فعالیت دریافت می‌کند و پس از انجام مقدمات پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع موسسان، بانک آریا در بهار سال ۹۰ فعالیت خود را با ۱۵ شعبه در تهران آغاز خواهد کرد و ۵ شعبه نیز پس از آغاز فعالیت در شهرهای مشهد، اصفهان، رشت، شیراز و کیش دایر خواهد شد.

وی افزود: استراتژی موسسان بانک آریا فعالیت در شهر‌های بزرگ کشور است، اما بانک به مفهوم عام نیز خدمات مختلف و متفاوتی را به مردم می‌دهد. وی با بیان این که تمرکز اصلی این بانک تامین مالی در صنعت فولاد است، گفت: بانکداری در صنعت فولاد و دیگر صنایع از جمله اولویت‌های اصلی موسسان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش موسسان این است که سهام بانک آریا به همه متقاضیان برسد، اما تا این لحظه این نگرانی وجود دارد که با توجه به تقاضاهای بسیار زیاد اشخاص حقوقی و حقیقی، پاسخگوی همه تقاضا‌ها نباشیم.