گروه بورس - هدیه لطفی: صکوک اجاره هواپیمایی ماهان هفته آینده به عنوان نخستین صکوک اجاره در بازار سرمایه ایران منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، شرکت واسطه مالی بهمن در نظر دارد مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره را از طریق بازار فرابورس پذیره‌نویسی کند.
مبلغ اسمی هر ورقه اجاره، یک میلیون ریال و نرخ سود اوراق 5/17 درصد است که سود اوراق در مقاطع 3 ماهه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.
همچنین ضامن اوراق، بانک اقتصاد نوین بوده و شرکت تامین سرمایه نوین متعهد پذیره‌نویسی، بازارگردانی و عامل فروش این اوراق است.
همچنین مدت اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان چهار ساله است و عرضه آن از روز شنبه 21 اسفندماه سال‌جاری آغاز و به مدت 5 روز کاری ادامه خواهد داشت. معاملات ثانویه این اوراق نیز در بازار فرابورس انجام خواهد شد.
خریدارانی که از روز دوم تا روز پایانی پذیره‌نویسی اقدام به خرید اوراق کنند، باید علاوه‌بر مبلغ اسمی اوراق، رقم‌های ارائه شده در جدول را نیز به عنوان سود روزهای پذیره‌نویسی پرداخت کنند.
یادآور می‌شود خریداران نمی‌توانند در دوران پذیره‌نویسی اقدام به فروش اوراق مزبور کنند.
از سوی دیگر خرید این اوراق مستلزم دارا بودن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و هر شرکت کارگزاری می‌تواند تا سقف ۱۰ میلیارد ریال نسبت به خرید این اوراق اقدام کند.
همچنین اوراقی که طی مدت پذیره‌نویسی به فروش نرسد، توسط شرکت تامین سرمایه نوین خریداری خواهد شد و در صورت وجود خریدار در هنگام معاملات دست‌دوم، اوراق دوباره عرضه می‌شود.
معاملات دست دوم
همچنین معاملات دست دوم اوراق از اولین روز کاری پس از پایان پذیره‌نویسی در بازار اوراق مشارکت فرابورس آغاز می‌شود و دارندگان می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس اقدام به خرید اوراق کنند.
معاملات دست دوم اوراق در روزهای فعالیت بازار فرابورس انجام می‌شود و یک روز قبل از سررسید پرداخت سودها، نماد معاملاتی اوراق متوقف و روز بعد از سررسید باز خواهد شد.
حساب بانکی متمرکز
همچنین کلیه خریداران اوراق باید هنگام خرید اوراق مشارکت یک شماره حساب بانکی متمرکز که به نام شخص دارنده باشد، جهت واریز سود و اصل اوراق اعلام کنند که سود و اصل گواهی‌ها در تاریخ سررسید، توسط شرکت سپرده‌های مرکزی به این حساب واریز خواهد شد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود و اصل مبلغ اوراق دارندگانی که شماره‌حساب متمرکز خود را اعلام نکنند را نزد خود نگهداشته و با مراجعه دارنده اوراق و اعلام شماره‌حساب بانکی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نسبت به پرداخت وجوه یادشده اقدام می‌کند.
سودهای 3 ماهه
از سوی دیگر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سودها را در تاریخ‌های سررسید سودهای ۳ ماهه به حساب متمرکزی که خریداران در هنگام خرید برای واریز سود معرفی کرده‌اند، واریز خواهد کرد و در تاریخ سررسید اصل اوراق، نیز مبلغ اصل اوراق به حساب دارندگان واریز خواهد شد. سودهای سه‌ماهه به دارنده اوراق در روز قبل از سررسید سودهای سه ماهه تعلق می‌گیرد. همچنین اصل مبلغ اوراق نیز به دارنده اوراق در روز قبل از سررسید نهایی اوراق تعلق می‌گیرد.
سود قطعی اوراق
همچنین سود قطعی اوراق مشارکت، حداکثر ظرف ۵ ماه از تاریخ سررسید اوراق محاسبه و حداکثر ۶ ماه بعد از آن به حساب آخرین مالک اوراق (دارنده اوراق در روز قبل از سررسید نهایی) پرداخت خواهد شد. در صورتی که سود پروژه بیش از سود علی‌الحساب پرداختی و هزینه‌های تامین مالی پروژه شود، دارندگان اوراق مشارکت تا سقف نرخ بازده داخلی واقعی طرح، در سود قطعی، مشارکت خواهد کرد و در صورتی که سود پروژه کمتر از سود علی‌الحساب پرداختی شود، همان سود علی‌الحساب، قطعی تلقی خواهد شد.
کارمزد و هزینه‌ها
در همین حال کارمزد و هزینه پذیره‌نویسی اوراق توسط ناشر اوراق پرداخت خواهد شد، در نتیجه کارگزاران نباید غیر از مبلغ اصل و سود دوران پذیره‌نویسی اوراق، مبلغ دیگری را تحت عنوان کارمزد از مشتریان دریافت کنند. کارمزد معاملات دست دوم اوراق براساس نرخ‌های کارمزد فرابورس از خریداران و فروشندگان دریافت خواهد شد.
تداوم صف‌ها
از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را نیز به تجمع صف‌های خرید سپری کرد.
روز گذشته شرکت‌های فولاد آلیاژی یزد، روان فن‌آور و مرجان‌کار شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند. بر این اساس صف خرید هر کدام از شرکت مزبور به ترتیب به 25 میلیون سهم، 5/3 میلیون سهم و 130 هزار سهم رسید.
همچنین به دنبال تشکیل صف‌های یادشده، هر سهم «فولای» و «خفناور»۵ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.
نماد «کمرجان» نیز با 9/2 درصد رشد به قیمت 4 هزار و 113 ریال رسید و در مجموع 247 هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل یک میلیارد و 14 میلیون ریال کسب کرد.
همچنین ارزش کل معاملات دیروز بازار به رقم ۱۴۵ میلیارد و ۴۱۲ میلیون ریال رسید که بیشترین حجم این رقم در اختیار معاملات شرکت‌های لیزینگ ایرانیان و همراه اول بود.
در این بازار هر سهم «وایران» به قیمت دو هزار و 755 ریال معامله شد و در مجموع 26 میلیون و 530 هزار سهم این شرکت، رقمی معادل 74 میلیارد و 677 میلیون ریال روانه بازار کرد. همچنین ارزش معاملات همراه اول نیز در این بازار به رقم 55 میلیارد و 301 میلیون ریال رسید.
روز گذشته از ۱۶ نماد معامله‌شده در بازار، تنها دو نماد سیمان سبزوار و گواهی تسهیلات مسکن دوره دی‌ماه با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند و مابقی نمادها، رشد قیمت را تجربه کردند که در این راستا می‌توان به افزایش نرخ نماهای «ودی»، «رپارس»، «سبحان» و «پکویر» اشاره کرد.


در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته هیچ گواهی سپرده‌ای معامله نشد و این بازار در حال سکون روز را به پایان رساند.
قطعیت معامله بلوکی «وایران»
از سوی دیگر روز گذشته معامله بلوک ۱۵ درصدی سهام شرکت لیزینگ ایرانیان در بازار اول فرابورس به قطعیت رسید.
شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به وکالت از شرکت گسترش سرمایه‌گذاری نوین، بلوک مزبور را در تاریخ 11 اسفندماه سال جاری به قیمت پایه هر سهم 3 هزار و 800 ریال در بازار فرابورس عرضه کرده بود که پس از رقابت دو خریدار، به قیمت سه هزار و 850 تومان به فروش رفت.
در همین حال روز گذشته معامله مزبور به قطعیت رسید و رقمی معادل ۵۷۷ میلیارد و ۵۰۰ ریال از دادوستد بلوک ۱۵ درصدی روانه بازار شد.
عرضه عمده سهام «ماشین‌سازی تبریز»
همچنین روز گذشته بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت ماشین‌سازی تبریز در بازار سوم فرابورس عرضه شد.بر این اساس، دیروز تعداد یک میلیارد و ۶۷۷ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام ماشین‌سازی تبریز توسط سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بازار عرضه شد.
عرضه مزبور به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط، به قیمت پایه هر سهم 768 ریال صورت گرفت که به دلیل نبود خریدار برای بلوک مزبور، معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.