دنیای‌اقتصاد - رشت - محدثه بی‌آزار: ناظر گمرکات استان گیلان از ترانزیت ۷۰۰هزار تن کالا از گمرکات گیلان طی ۱۱ ماه سال جاری خبرداد. محمد بهبود آهنی افزود: این مقدار کالا به ارزش ۶۱۲ میلیون دلار ازگمرکات گیلان از مبدا کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان و ترکمنستان به مقصد کشورهای عراق، پاکستان، امارات و افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۹ درصد و از حیث ارزش ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: آهن‌آلات، بنزین و تخته از عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان بوده و عمده این کالاها از اداره کل گمرک بندرانزلی ترانزیت شده است.

ناظرگمرکات گیلان دلیل افزایش ترانزیت خارجی را استفاده از سیستم‌های مکانیزه به‌خصوص سیستم آسیکودای جهانی دانست.

آهنی در ادامه از افزایش ۴۸ هزار تنی میزان صادرات از این گمرکات خبرداد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۹۳ هزار تن کالای غیر نفتی با ارزش ۳۴۷ میلیون دلار از گمرکات گیلان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش وزن داشته است.

وی ادامه داد: عمده کالاهای صادر شده در این مدت را محصولات نباتی (کشمش، سیب زمینی، چای، درختچه و میوه جات) ، محصولات معدنی و مصنوعات آن (کیلنکر، سیمان، گچ، ظرف چینی و شیشه ای و خاک نسوز) و محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته آن (کربنات کلسیم، پودرهماتیت، پودرسولفار، اسپری و حشره کش و محصولات بهداشتی و آرایشی)، محصولات پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و محصولات نساجی تشکیل داده واین کالاها از ادارات کل گمرک انزلی و آستارا و همچنین گمرک منطقه آزاد حسن رود به کشورهای آذربایجان، روسیه، امارات، عراق و کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

ناظر گمرکات گیلان در پایان با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی درآمد گمرکات گیلان خاطرنشان کرد: این گمرکات از ابتدای سالجاری تاکنون از محل واردات ۳۳۹۱ میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۹۸۳ هزار ریال درآمد برای دولت کسب کرده است.