بورس آلیاژی شد

عکس‌: آکو سالمی

گروه بورس - مجید اسکندری: ۵ درصد از سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران روز گذشته به منظور کشف قیمت در بورس عرضه شد و سرانجام، تالار شیشه‌ای در روزهای پایانی سال، میزبان یک شرکت تازه‌وارد خصوصی شد. روز گذشته تعداد ۶۵ میلیون و ۱۵۰ هزار سهم «فولاژ» معادل ۵ درصد از کل سهام این شرکت به قیمت هر سهم ۲۵۰۰ ریال در بورس به فروش رسید.

عرضه پنج درصدی «فولاژ» که به منظور کشف قیمت سهام این شرکت در بورس صورت گرفت از دیدگاه ناظر بازار یک عرضه متعادل بود.

علی صحرایی در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: عرضه اولیه یادشده برخلاف دیگر عرضه‌های اولیه که روی سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ انجام شده بود، روی سهام یک شرکت بخش خصوصی صورت پذیرفت.

وی افزود: این عرضه ۵ درصدی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (۰۷/۳ درصد) و صندوق بازنشستگی فولاد (۹۳/۱ درصد) و از طریق کارگزاری‌های بانک صادرات و حافظ انجام و خرید این میزان سهام نیز از یزد انجام شد.

به گفته صحرایی رفتار کارگزاران در عرضه مورد نظر کاملا منطقی بود و در فضایی متعادل صورت پذیرفت.

در این زمینه معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس گفت: این عرضه، ارزش کل بورس را به بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

محمدرضا رستمی درباره عرضه بقیه سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: براساس دستورالعمل موجود، این شرکت یک سال فرصت دارد ۱۰ درصد دیگر از سهام خود را عرضه کرده و سهام شناور خود را به ۱۵ درصد برساند.

وی یادآور شد: تلاش می‌کنیم در هفته آینده سهام بانک پاسارگاد را نیز عرضه کنیم.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: فعلا سهامداران عمده «فولاژ» برنامه‌ای برای عرضه بقیه سهام آن ندارند.

نجفی مقدم افزود: در حال حاضر سهامداران عمده «فولاژ» با سرمایه ۱۳۰ میلیارد تومان عبارتند از: غدیر با مالکیت ۹۴/۳۴ درصد، صندوق بازنشستگی فولاد با مالکیت ۲۲ درصد، سهام عدالت با مالکیت ۴۰ درصد و سرمایه‌گذاری آبان با مالکیت ۲ درصد.

یادآور می‌شود ارزش بازار شرکت فولاد آلیاژی ایران امروز به ۳۲۵ میلیارد تومان رسید.

همچنین شرکت، پیش‌بینی EPS سال‌مالی ۸۹ خود را مبلغ ۳۰۴ ریال و پیش‌بینی EPS سال‌مالی ۹۰ را نیز ۳۳۷ ریال اعلام کرده است که در نتیجه نسبت P/E این شرکت به ۲/۸ مرتبه رسید.

این شرکت در حال حاضر ۳/۰ درصد ارزش بورس را در اختیار داشته و رتبه پنجاه و دوم را در بین ۳۴۲ شرکت بورسی دارا است.