مهدی نوبخت* - کارشناسان امر بیمه نگرانند نرخ‌شکنی‌های بی‌محابا و بدون رعایت اصول و ضوابط محاسبه حق بیمه و ارزیابی ضعیف ریسک، صرفا برای به‌دست آوردن بازار بیمه وحذف رقیبان توسط بعضی شرکت‌های بیمه، آینده صنعت بیمه را در چالش بیندازند که حداقل دو اثر مخرب خواهد گذاشت، یکی پاگذاشتن به ضابطه‌های محاسبه حق بیمه که مدیریت ریسک را از حدود خودخارج خواهدساخت، دیگری طفره رفتن از تعهدات هنگام بروز حادثه و جبران ناقص خسارت. اولی، ماهیت بیمه را زیرسوال می‌برد و دومی بدبینی جامعه نسبت به صنعت بیمه ومتولیان آن را به دنبال خواهدداشت. این‌گونه شرکت‌ها شایدبگویند، این طبیعت رقابت است، زیرا بیمه‌ها تا چند سال اخیر، انحصاری و در چارچوب حمایت دولت فعالیت می‌کردند و آثار رقابت برای آنان ملموس نبوده، ولی اکنون که شرکت‌های متعددخصوصی پا به عرصه بیمه‌گری گذاشته‌اند، دیگران احساس خطر می‌کنند و این تهدید سایر بیمه‌گران نیست... امابهتر است در مفهوم رقابت کمی عمیق‌تر شویم، تا مشخص شود، شرکت‌های بیمه رقابت را درکجا وتا کجا معنی می‌کنند. به نظرمی رسد، رقابت برتری طلبی هنرمندانه‌ای است که با ایجاد، خلاقیت‌ها ونوآوری‌ها وروش‌هایی که ذائقه مشتری را شناسایی ورضایت آنان را برآورده سازند سعی دارند، سایرهمکاران خودرا پشت سرگذاشته وفروش محصول را به بالاترین حد خود برسانند.

فرق اساسی رقابت سالم بارقابت ناسالم یا رقیب خوب‌کردار با رقیب بدکردار دراین است: در رقابت سالم با روش‌های نوآورانه و بارورساختن توانمندی‌ها و خیزش انگیزه‌ها، با اصلاح مسائل درونی سازمان خود وهمچنین استفاده ابداعات هنرمندانه درفراگیرساختن تبلیغات مشتری را جذب نمایند بدون آنکه به اصل و اساس ضابطه‌های محصول ضربه بزنند. درحالی که دررقابت ناسالم این قاعده برعکس می‌شود و صرفا با هدف‌های سودجویانه ولو به خطرانداختن اساس ضابطه‌ها به جذب بازار دست بزنندکه البته این جذب کوتاه مدت خواهدبود و آثار زیان‌های ناشی از آن هم خود و هم مجموعه صنعت را گرفتار خواهد ساخت. فلذا به نظر می‌رسد راهکارهای زیر بتواند این مسیر را هموار و دورنمای رقابت‌پذیری را نهادینه سازد.

۱- دعوت از اندیشمندان داخلی و خارجی، ۲- آزادسازی نرخ تعرفه در حدودی که در نرخ حق بیمه عامل‌های تحلیل‌های آماری، قانون اعداد بزرگ، محاسبه ضریب احتیاط ومحاسبه هزینه‌های بالاسری رعایت شده باشد، ۳- تشکیل پایگاه اطلاعات وداده‌های آماری، ۴- تشکیل کمیته حمایت از بیمه‌گران و بیمه‌گذاران وراهیابی نمایندگان بیمه‌گذاران عمده به منظور تبادل افکار در حمایت از بیمه‌گران وبیمه‌گذاران، ۵- ضمانت‌های اجرایی بازدارنده در اثرات تخریبی شرکت‌های بیمه و نمایندگانی که به واسطه نرخ‌های غیرکارشناسانه و فرار از تعهدات موجب مخدوش شدن بازار بیمه و بدگمانی جامعه نسبت به صنعت بیمه می‌شود، ۶- اقدامات در حوزه داخلی شرکت‌های بیمه به‌منظور اهتمام به توسعه آموزش، بازشناسی استعدادها و توجه به توانایی نیروها. ‌

*کارشناس صنعت بیمه