دنیای اقتصاد - محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی از حتمی بودن کاهش نرخ سود بانکی در بسته پولی سال آینده خبر داده است؛ به گفته وی، بانک مرکزی به سمت کاهش نرخ سود بانکی در سال آینده حرکت می‌کند؛ ولی نحوه و چگونگی این کاهش در شورای پول و اعتبار مشخص خواهد شد؛ دولت اعتقاد دارد که کاهش نرخ سود بانکی باعث کاهش هزینه تولید و افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود. اما در مقابل مخالفان کاهش نرخ سود بانکی معتقدند که کاهش نرخ سود بانکی در شرایط تورمی باعث افزایش رانت‌جویی از این محل شده و به دنبال آن، تولیدکنندگان واقعی از تسهیلات بی‌بهره می‌مانند. از سوی دیگر، برخی از صاحب‌نظران اقتصادی هشدار می‌دهند که در شرایط هدفمندسازی یارانه‌ها و نیز سیاست مالی انبساطی در سال آینده، کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند باعث خروج نقدینگی از بانک‌ها و ورود آن به بازارهای دارایی شود که پیامد آن افزایش تورم خواهد بود.این صاحبنظران مقایسه نرخ سود اسمی بین کشورها را بی‌معنی می‌دانند و از نظر آنها آنچه قابل‌مقایسه است نرخ سود واقعی (نرخ سود اسمی منهای تورم) است که در ایران پایین‌تر هم هست. رییس‌ کل بانک مرکزی به ابهامات پایان داد

کاهش نرخ سود بانکی در سال ۹۰ حتمی‌ است

گروه بازار پول - درحالی که جلسه فوق‌العاده شورای پول و اعتبار این هفته ‌ برای تصویب سیاست‌های بانکی سال آینده تشکیل خواهد شد، رییس کل بانک مرکزی از حتمی بودن کاهش نرخ سود بانکی در بسته سیاستی-نظارتی سال ۹۰ خبر داد.این خبر را پیش‌تر علی آقا محمدی معاون هماهنگی اقتصادی معاون اول رییس‌جمهوری نیز اعلام کرده بود.

اما همزمان ،یک مقام آگاه با بیان اینکه احتمال کاهش نرخ سود عقود مبادله‌ای در جلسه شورای پول واعتبار ضعیف است، گفت: نرخ سود عقود مشارکتی بین ۱۸تا۲۰درصدتعیین می‌شود.

بانک مرکزی قصد دارد تا محدودیت‌هایی را برای نرخ سود عقود مشارکتی اعمال کند.جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار به علت بررسی ساماندهی تعاونی‌های اعتبار، مصوبه‌ای در خصوص بسته سال ۹۰ نداشت. اما این جلسه در هفته جاری برگزار و به موضوع بسته خواهد پرداخت.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «فارس»، درباره جلسه اخیر شورای پول و اعتبار و دلایل عدم تصویب نرخ سود، اظهار کرد: زمانی که صحبت‌های مختلف در محافل خبری عنوان می‌شود هیچ کدام نمی‌تواند غیراز اظهارات بانک مرکزی مستند باشد.

وی ادامه داد: سه‌شنبه شب گذشته، اعضای شورای پول و اعتبار موفق به نتیجه‌گیری نهایی نشدند، از همین رو تصمیمات نهایی برای بسته سیاستی-نظارتی سال ۹۰ به جلسه فوق‌العاده‌ای در هفته آینده موکول شد.

رییس‌کل بانک مرکزی در مورد برخی اظهارات مقام‌های اقتصادی مبنی بر کاهش حتمی نرخ سود بانکی در سال آینده، گفت: نرخ سود کاهش می‌یابد ولی باید نظر شورای پول و اعتبار نیز در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

بهمنی تاکید کرد: بانک مرکزی به سمت کاهش نرخ سود بانکی در سال آینده حرکت می‌کند، ولی نحوه کاهش و چگونگی اجرای این نرخ در شبکه بانکی را بنده به عنوان رییس و سخنگوی شورای پول و اعتبار الان نمی‌توانم بیان کنم.

رییس و سخنگوی شورای پول و اعتبار اضافه کرد: نرخ سود در سال بعد کاهش پیدا می‌کند، ولی نحوه و چگونگی این کاهش در شورای پول و اعتبار مشخص خواهد شد.

بهمنی در پاسخ به این سوال که بانک‌ها زمانی که نرخ سود عقود مبادله‌ای ۱۲ درصد است، تمایلی برای پرداخت تسهیلات مبادله‌ای ندارند، بنابراین اگر نرخ سود این عقود برای سال آینده پایین‌تر از این حد باشد، بانک مرکزی از چه ابزاری برای تشویق بانک‌ها به تسهیلا‌ت‌دهی استفاده خواهد کرد؟ گفت: جلسه فوق‌العاده هفته آینده شورای پول و اعتبار به همین منظور تشکیل می‌شود، بانک مرکزی قصد دارد همین مسائل را بررسی کند.

وی همچنین درباره تعیین نرخ سود برای عقود مشارکتی گفت: همه این موارد را بانک مرکزی در جلسه آتی شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار خواهد داد.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی یکی از مهم‌ترین اهداف دولت احمدی‌ن‍ژاد به حساب می آید؛ رییس‌جمهور بارها در اظهاراتی که در جمع فعالان اقتصادی و مردم داشته به اهمیت کاهش نرخ سود تاکید کرده و گفته که دولت در تلاش است تا این نرخ را کاهش دهد.

اما کاهش نرخ سود در این شرایط برخی اظهارنظرها و نگرانی‌ها را به همراه دارد. به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان هم‌اکنون که نرخ سود مبادله‌ای ۱۲ درصد است، متقاضیان برای دریافت تسهیلات باید مدت طولانی در صف باشند، به همین دلیل اگر این نرخ برای سال بعد پایین تر از رقم فعلی تعیین شود، احتمال عدم پرداخت تسهیلات مبادله‌ای وجود دارد.

جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار در حالی به عنوان سومین جلسه برای بررسی بسته سال ۹۰ اعلام شد که بدون تصویب نرخ سود بانکی ۹۰ به اتمام رسید.