نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌به فوریت طرحی رای مثبت دادند که در صورت تصویب نهایی، آن سفر کنندگان به سرزمین‌های اشغالی فلسطین به حبس از ۲ سال تا ۵ سال و محرومیت از داشتن گذرنامه از ۳ سال تا ۵ سال محکوم می‌شوند. به گزارش دنیای اقتصاد، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه بررسی یک فوریت طرح «تشدید مجازات مترددین به فلسطین اشغالی و اصلاح مواد ۲۴ و ۳۶ قانون گذرنامه مصوب ۱۳۵۱» را در دستور کار داشتند. فوریت این طرح که به امضای ۱۸ تن از نمایندگان رسیده بود با ۱۴۰ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب رسید. بر اساس این طرح و در صورت تصویب نهایی آن، هر ایرانی که بر خلاف ماده ۲۴ قانون گذرنامه مبنی بر ممنوعیت سفر به سرزمین فلسطین اشغالی عمل کند، به حبس از ۲ تا ۵ سال و محرومیت از داشتن گذرنامه از ۳ تا ۵ سال محکوم می‌شود. بررسی کلیات و جزئیات این طرح به سال آینده موکول شد.

اصلاح قانون استخدام وزارت اطلاعات

نمایندگان همچنین با یک فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت نهایی شدن آن، سن بازنشستگی برای کارمندان وزارت اطلاعات به منظور بهره گیری بیشتر از تجربیات آنان افزایش خواهد یافت. فوریت این طرح هم با ۱۲۹ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر به تصویب رسید. بر اساس این اصلاحیه و در صورت تصویب نهایی، وزارت اطلاعات می‌تواند با شرایط زیر کارمندان خود را بازنشسته کند: «حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت برای مشاغل غیر تخصصی و ۳۵ سال برای مشاغل تخصصی که به تصویب وزیر اطلاعات می‌رسد با درخواست کارمند برای سنوات بالای ۳۰ سال.»

بر اساس تبصره یک این ماده واحده وزارت اطلاعات مکلف می‌شود کارمندانی را که دارای ۳۰ سال سابقه خدمت برای مشاغل غیر تخصصی و ۶۰ سال سن می‌باشند و کارمندان دارای ۳۵ سال مشاغل تخصصی و ۶۵ سال سن هستند، راسا بدون تقاضای کارمندان بازنشسته کند. بر اساس تبصره ۲ نیز سنوات مازاد بر ۳۰ سال خدمت کارکنان به سنوات بازنشستگی اضافه خواهد شد.

نمایندگان در جلسه چهارشنبه کلیات طرح ناظر بر تاسیس و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد (غیردولتی) را هم با ۱۳۰ رای موافق تصویب کردند.