یک میلیارد و ششصد میلیون پیامک در پنج روز

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت :‌ مردم در پنج روز نخست سال نو ‌از طریق تلفن‌های همراه بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون پیامک برای همدیگر ارسال کردند. محمد کرم‌پور با بیان این مطلب افزود: ‌این پیامک‌ها عموما مضمون تبریک سال نو داشتند. وی گفت: در مدت مشابه عید پارسال حدود ۹۸۰ میلیون پیامک ارسال شد. کرم‌پور افزود: ‌اگر روز ۲۹ اسفند را هم اضافه کنیم، پارسال حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون پیامک ارسال شد که این میزان در سال جدید به بیش از دو میلیارد پیامک رسید.

وی گفت:‌ این وضع نشان می‌دهد امسال تعداد پیامک‌های ارسال شده به مناسبت نوروز حدود دو برابر شده و استفاده از این وسیله ارتباطی به شدت در میان استفاده‌کنندگان از تلفن همراه افزایش یافته است.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه مردم روزانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ میلیون پیامک ارسال می‌کنند، افزود: در طول سال تعداد این پیامک‌ها به حدود۷۰ میلیارد می‌رسد. کرم‌پور با اشاره به این که پیامک در کشور و جهان به رسانه تبدیل شده است، گفت:‌ در سال ۲۰۱۰ در جهان در هر ثانیه ۱۹۲ هزار پیامک ارسال شده است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۰ حدود شش و نیم هزار میلیارد پیامک در جهان ارسال شد که رقمی بسیار بالاست. کرم‌پور گفت: با نگاه به جمعیت جهان مشخص می‌شود تقریبا همه مردم درگیر این رسانه جدید هستند. وی افزود: این نشان می‌دهد که ارتباطات و فناوری اطلاعات جای خود را در میان خدماتی که عرضه می‌شود، ‌به طور گسترده باز کرده و به یکی از عناصر زندگی مردم تبدیل شده است.

افزایش پیامک‌ها نتیجه توسعه اپراتورها

رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این مطلب که افزایش ارسال پیامک در سال ۹۰ به واسطه توسعه اپراتورها بوده است، گفت: در پنج روز اول نوروز امسال تعداد ۷۵۰/۵۴۷/۶۲۶/۱ پیامک توسط مشترکین مبادله شده است، در حالی که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۰۰۵/۰۰۸/۹۷۰ پیامک بوده است. وی همچنین اظهار داشت آمادگی و تمهیدات اپراتورها برای ارائه بهتر سرویس پیامک به مشترکین قابل تقدیر است، ولی مدیریت مردم هم در کیفیت سرویس پیامک در ایام ابتدای سال نو موثر بوده است؛ بدین معنی که مردم از تعطیلات قبل از عید برای ارسال پیامک استفاده کردند.

به گزارش روابط عمومی رگولاتوری از طرفی وقوع تحویل سال در بعد از نیمه شب نیز از تراکم ارسال پیامک در لحظه تحویل سال کاسته بود و باعث شد که پیامک‌ها به‌صورت توزیع شده بخشی قبل از عید و بخشی نیز در طول روز عید ارسال شود.

۶۳۳ میلیون پیامک برای همراه اول

با آغاز سال جدید خورشیدی و تعطیلات نوروزی یک سایت اطلاع‌رسانی که گفته می‌شود نزدیک به برخی از مدیران همراه اول است با ارسال پیامک‌هایی عنوان داشت که هنوز هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه کشور، آمار پیامک‌های تحویل سال نو خود را اعلام نکرده‌اند و این درحالی است که سال گذشته همراه اول که منتظر اعلام آمار اپراتور رقیب نمی‌ماند، آمار خود را اعلام کرده بود. درست یک ساعت بعد از این پیامک، همین سایت با ارسال پیامکی دیگر به نمایندگان رسانه‌های ارتباط جمعی عنوان داشت که همراه اول سال نو خود را با ۶۳۳ میلیون پیامک آغاز کرد.

مدیرعامل همراه اول در گفت و گو با فارس اظهار داشت: ۳۲ میلیون مشترک فعال همراه اولی از ۱۰ صبح ۲۹ اسفند ۸۹ تا ۱۰ شب اول فروردین ۹۰، حدود ۵۶۵ میلیون پیامک ارسال کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است. وحید صدوقی با اعلام آمار پیامک‌های تبریک سال نو در شبکه همراه اول اظهار داشت: میزان ارسال پیامک‌های تبریک سال نو از سوی مشترکان در آغاز سال ۹۰، نسبت به آغاز سال ۸۹، حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است.

مشترکان همراه اول در بازه زمانی ۳۶ ساعته از ساعت ۱۰ صبح ۲۹ اسفند تا ساعت ۲۲ اول فروردین حدود ۵۶۵ میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۱۵ میلیون پیامک بوده است. وی اظهار داشت: پیک ارسال پیامک در ساعات شبانه‌روز منتهی به سال نو از ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب ۲۹ اسفند ۸۹ بوده که طی این یک ساعت ۲۶ میلیون پیامک در شبکه جابه‌جا شده است.

وی ادامه داد: همچنین مشترکان همراه اولی طی ۴۸ ساعت ۲۹ اسفند تا اول فروردین نیز در مجموع ۶۳۳ میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که ۵/۹۲ درصد پیامک‌ها با موفقیت ارسال شده است و پر بودن حافظه گوشی، خاموش بودن و در دسترس نبودن از جمله عوامل عدم موفقیت در ارسال پیامک است. وی خاطرنشان کرد: همراه اول ۵/۴۳ میلیون سیم کارت دائمی و اعتباری واگذار کرده که همزمان با تحویل سال نو ۳۲ میلیون سیم‌کارت در شبکه فعال بوده است.

۵۷۱ میلیون پیامک برای ایرانسل

همچنین معاون فنی شرکت ایرانسل گفته است که مشترکان این شرکت ۵۷۱ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۴۵ پیامک در مدت ۷۲ ساعت ارسال کردند. به گفته علی‌اصغر عینی‌پور مشترکان ایرانسل در ۲۹ اسفند سال ۸۹، ۲۰۷ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۲۵۵ پیامک، در اول فروردین امسال ۲۲۵ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۳۷۱ پیامک و در دوم فروردین امسال ۱۳۷ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۶۱۹ پیامک ارسال کردند.

بنابراین اعلام، مشترکان ایرانسل در بازه زمانی ۲۴ ساعته؛ یعنی از ساعت ۱۴ آخرین روز سال ۸۹ تا ساعت ۱۴ اول فروردین امسال، ۲۳۷ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۱ پیامک ارسال کردند که ۹۸ و شش دهم درصد از این پیام‌ها با موفقیت تبادل شده است. همچنین مشترکان ایرانسل در بازه زمانی ۳۹ ساعته؛ یعنی از نیمه شب ۲۹ اسفند تا ساعت ۱۵ اول فروردین مجموعا ۳۵۳ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۵۱ پیام کوتاه ارسال کردند.

ایرانسلی‌ها در حالی ۵۷۱ میلیون پیامک ارسال کردند که نه‌تنها تعداد مشترکانشان در مقابل همراه اولی‌ها کمتر است، بلکه سابقه فعالیت این اپراتور خصوصی کشور در مقابل سابقه ۱۷ ساله اپراتوری که تا همین یک سال پیش با پول بیت‌المال و ودایع مشترکانش به این وسعت تبدیل شده است؛ کمتر است. اما با این حال تفاوت میزان ارسال پیامک‌های ایرانسلی‌ها با همراه اولی‌ها نزدیک به ۶۰ میلیون پیامک است.