ایرنا- وزیر صنایع و معادن گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی، تنها طراح و سازنده موتور خودرو به شمار می‌آید. علی‌اکبر محرابیان در مراسم رونمایی از نخستین لکوموتیو با موتورملی (ساخت داخل) گفت: در زمینه طراحی و ساخت موتور ملی در دو بخش سبک و سنگین اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه چهار سال قبل نخستین موتور سبک طراحی و ساخت ایران رونمایی شد، افزود: امروز در بین کشورهای اسلامی تنها طراح و تولیدکننده موتور خودرو هستیم و امروز این موتور به عنوان موتورملی بر روی خودروهای داخلی نصب شده و استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است و در سال‌های آینده شاهد تولید انبوه آن خواهیم بود.

محرابیان ادامه داد: یکی از موتورهایی که به عنوان افتخار صنعت کشور باید از آن یاد کرد موتور دیزل سبک برای نصب بر روی خودروهای سواری است که مراحل اولیه طراحی و تولید نمونه اولیه با موفقیت به سرانجام رسیده است.

وی سپس با بیان اینکه پیش از این استفاده از موتور دیزل در خودروهای سواری ممنوع بود و خودروهای سبک وارداتی با موتورهای دیزل نیز شماره گذاری نمی‌شد، اضافه کرد: موتوری که به همت متخصصان کشورمان طراحی و ساخته شده است در هر ۱۰۰ کیلومتر پنج لیتر مصرف سوخت دارد و در دنیا جزو موتورهای با تکنولوژی برتر محسوب می‌شود و برنامه داریم که از آن در ناوگان حمل و نقل کشور استفاده کنیم.