دنیای اقتصاد - بازار سهام برای سومین بار در سال جاری با ثبت رشد 478 واحدی، رکورد شکن ظاهر شد و توانست مرز 25 هزار واحدی را در هم بشکند. بر این اساس شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای امسال و در 7 روز کاری توانست 1728 واحد افزایش را تجربه کند؛ امری که میانگین بازدهی 4/7 درصدی را برای بازار سرمایه کشور به ارمغان آورد. این در حالی است که رشد خیره‌کننده شاخص طی روز گذشته به تنهایی بازدهی دو درصدی را برای معامله‌گرانی که به صف‌های خرید می‌پیوستند، در پی داشت.

جنب پل حافظ
با ثبت بازدهی 2 درصدی بورس در روز گذشته
شاخص سحرآمیز ۲۵۰۰۰ واحد را درنوردید
بازدهی بورس از ابتدای سال 90 به 4/7 درصد رسید
گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام برای سومین بار در سال جاری با ثبت رشد ۴۷۸ واحدی، رکورد شکن ظاهر شد و توانست مرز ۲۵ هزار واحدی را در هم بشکند.
شاخص کل دیروز به رقم خیره‌کننده 25 هزار واحد رسید تا در آستانه شروع فصل مجامع، بازار همچنان رو به رشد باشد.
بر این اساس شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای امسال و در ۷ روز کاری توانست ۱۷۲۸ واحد افزایش را تجربه کند؛ امری که میانگین بازدهی ۴/۷ درصدی را برای بازار سرمایه کشور به ارمغان آورد.
این در حالی است که رشد خیره‌کننده شاخص طی روز گذشته به تنهایی بازدهی دو درصدی را برای معامله‌گرانی که به صف‌های خرید می‌پیوستند، در پی داشت.
با معاملات صورت گرفته در بازار دیروز، ارزش بورس تهران در حالی به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که شاخص، چهارمین رشد تاریخی خود را در یک روز محقق کرد.
این در حالی است که شاخص طی روزهای 28/12/89 با 491 واحد، 15/1/90 با 479 واحد و در 6/1/90 با 461 واحد، در مجموع رشدی معادل 1431 واحد را کسب کرد.
همچنین در ادامه رکوردشکنی‌ها، شاخص توانست در ۲۸ اسفند از ۲۳ هزار واحد، در ۷ فروردین‌ماه از ۲۴ هزار واحد و در ۱۵ فروردین‌ماه از مرز ۲۵ هزار واحد عبور کند تا گام‌های هزار واحدی خود را سریع‌تر پشت‌سر گذارد.
بنابر این اطلاعات شاخص بورس اوراق بهادار طی 7 روز کاری نخست امسال به طور متوسط روزانه 247 واحد رشد کرده و بازدهی روزانه بیش از یک درصدی را کسب کرده است.
به این آمار باید افزایش بیش از ۸ هزار میلیارد تومانی ارزش بورس را نیز اضافه کرد. این آمار وقتی قابل‌توجه خواهد بود که بدانیم قیمت‌های جهانی موثر بر معاملات بازار سرمایه طی این مدت تغییر محسوسی نداشته و شرکت‌های بزرگ نیز اطلاعات جدیدی را که شامل موارد با اهمیت برای رشد باشد، منتشر نکرده‌اند، اما با این حال خریداران در صف‌های طولانی خرید به سر می‌برند و رشد شاخص نیز در پی رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها در حال ثبت شدن است.
کارشناسان، کاهش سود بانکی و عدم تحرک در بازارهای موازی به ویژه مسکن را دلیل رشد کنونی بازار ارزیابی می‌کنند.
از دیدگاه کارشناسان کاهش سود بانکی و مهار تورم سبب شده است بازار، تحمل پی به ای‌های کنونی را داشته باشد. کارشناسان بازار در حال حاضر عرضه‌های اولیه را بهترین روش مهار بازار از رشد بی‌رویه قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند.
در همین حال نگاه‌ها به سوی تحولات کلان صحنه اقتصاد کشور نیز هست تا روند آتی بازار متاثر از شرایط خارجی و داخلی بازار رقم بخورد. در تحولات بیرونی نگاه معامله‌گران به مصاحبه مطبوعاتی امروز دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری است.
موضوعی که می‌تواند به ویژه در سه بخش طرح تحول، بودجه سال ۹۰ و برنامه‌های دولت برای سال جهاد اقتصادی، خبرهای مهمی را در بر داشته باشد.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار دیروز در خبرهای مرتبط با عرضه‌های اولیه، سرمایه‌گذاری غدیر با انتشار آخرین صورت پرتفوی سال ۸۹خود از انتقال ۵۰ درصد سهام پتروشیمی پردیس به هلدینگ الوند این شرکت خبر داد.
این مساله راه را برای عرضه پردیس پیش از برگزاری مجمع غدیر باز خواهد کرد. دیروز غدیر توانست صف خریدی را در قیمت 6 هزار و 348 ریال شاهد باشد.
در همین حال دیروز شرکت ارتباطات سیار با صدور اطلاعیه‌ای از تحقق ۵ هزار و ۶۰۵ ریال سود برای سال ۸۹ شرکت خبر داد.
در گروه فلزی دیروز اکثر نمادها با صف خرید همراه بودند.
فولاد آلیاژی ایران دیروز توانست ۱۲ درصد رشد را شاهد باشد و این در حالی بود که به‌رغم این جهش قیمت، همچنان ۲۵۰ میلیون سهم صف خرید در این نماد خودنمایی کرده و تنها ۱۰۵ هزار سهم راهی تابلو شد.


در این گروه توکا فولاد دیروز در اطلاعیه‌ای از حضور این شرکت در جمع ۶ شرکت برای رقابت بر سر دو مناقصه شرکت مبارکه خبر داد. این خبر همچنین در خود نشان از برنامه توسعه‌ای قابل‌ملاحظه مبارکه دارد.
مبارکه که با خرید فولاد هرمزگان در جایگاه نخست فولاد‌سازی خاورمیانه جای گرفته است در صورت اجرای باقی طرح‌های توسعه‌ای خود می‌تواند در سطح منطقه جایگاه بهتری را بدست آورد.
در گروه تجهیزات دیروز اقبال معامله گران همچنان ادامه یافت.
در این گروه عرضه‌های خصوصی‌سازی در نماد حفاری شمال موجب رقم خوردن 34 میلیون سهم معامله شد. مپنا نیز شاهد معامله 5/24 میلیون سهم بود.
در گروه سرمایه‌گذاری رشد قیمت سهام موجب شده است شرکت‌های سرمایه‌گذاری با رشد ارزش دارایی‌ها مواجه باشند که این امر به صف خرید این گروه منجر شده است.
در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در نهایت به معامله 5/136 میلیارد تومان منتهی شد که 5/14 درصد آن را معامله 56 میلیون سهم بهمن تشکیل داد.
از ۲۵۰ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۴۸ نماد با افت ارزش و ۱۹۶ نماد با رشد ارزش معامله شدند.